En konstig lösning på ett hus som tydligen varit flyttat till sitt nuvarande läge. Där står ytterväggarna på grundmuren som är ca 60 cm tjock och bjälklaget ligger nedsänkt innanför. Det innebär att den ojämna granitmuren sticker upp i det yttersta facket och gör det svårt att isolera. Utrymmet under är uppvärmt (pannrum med lågt i tak) När jag bröt upp golvet fanns lite sågspån, men det var ganska fritt för blåst och kyla via muren - det låg papp på stenen och sedan sågspån. Isoleringstjockleken i hela ytterfacket låg mellan 2 - 10 cm.
I ett anslutande mindre rum höjde jag golvet, men det är inte möjligt här. Hur löser jag isoleringen i det så viktiga ytterfacket??
Äldre hus med stående plankvägg och sågspån i väggarna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.