Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2007
    Län: Stockholm

Diffusionsspärr runt murad skorsten i snedtak

Hej

Undrar om någon har en bra lösning för hur diffspärren (plasten) bäst tätas mot murstocken (skorsten modell äldre ca 1x1 meter runt om) i taket. Har snedtak med full taknockshöjd inomhus??

Stooooort tack på förhand. Gipsen skall snart upp och behöver en lösning.

2.    länk #2
    Banned Medlem: Sep 2007
    Län: Skåne

Hej,
    använder Isover Vario DS lim. Eller butyltejp.
    Berliner

3.    länk #3
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Vet'e sjutton om man får lägga plasten mot skorstenen?

Intresserad av svaret, exakt samma situation här.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2007
    Län: Stockholm

Sotarn gav tummen upp på plast mot skorstenen, men han visste inte hur den skulle fästas.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2006

jag byggde en ram ca 3 cm från skorsten av 45 virke, sedan tryckte jag fast plast med en bit gipsskiva mot skorsten, avslutade med en silikon-sträng plast/skorsten.

/F

6.    länk #6

Silikon måt plast???? det kommer inte att håller tät.

Berliner

7.    länk #7

varför skulle det inte det ?

/F

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009
    Län: västra götaland

Ett tips är att kolla med skorstensleverantören innan man ansluter något material mot skorstenen.

Har för mig att isokern isolerade modulskorsten är ok medans andra skall ha säkerhetsavstånd till brännbart material.

9.    länk #9

@fredda p,
    för att silikonen torker ut och får sprikor. Om du använder butyltejp tex eller Vario DS är detta även kladrig efter flera år. Den anpaasar sig bättre och används även i hus som provtryks med en blowerdoortest.

Berliner

10.    länk #10

Berliner: nu tror jag inte detta blir ett stort problem för min del, dels därför att värmen från skorstenen är försumbar (murad skorsten), dels eftersom jag även tryckt plasten mot skorstenen med gipsskivan - men tack för tipset!

/F

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42