Skall renovera Mitt radhus men har problem med att Mellanbjälklaget rör sig och släpper igenom för mycket ljud. Mellanbjälklaget är byggt av färdiga element som spikats i hopp. Vilket medger en del rörelse. Sedan finns det bara en bärande vägg i mitten av huset vilket gör att övervåningen vibrerar när man går.

Uppbyggnad bjälklag: (mm)

Golvspån 20
Regelbjälklag 165
Regel 20
plywood 8
Ner rivet spänntak

Isolering i bjälklaget i dag är 2st 40mm remsor med gul isolering + En brun pappremsa (Typ pappers sopsäck )

Planerar att lägga flytande 14 mm parkett golv uppe på spånskivorna med stegdämpande foam imellan alternativ gummi matta.

Har läst flera isolerings trådar i forumet och förstått att man skall ha tunga material. Många har skrivit om markskivor. Vilket låter intressant vet dock inte exakt vilken produkt detta är och vad det finns för andra alternativ som är prismässigt intressanta och enkla att jobba med.

Vad jag har förståt är markskivorna tunga och jag vet inte hur mycket vikt jag kan addera på mellanbjälklaget och hur skivorna ska fixeras i bjälklaget med tanke på vikten? Någon som vet hur jag räknar ut detta?

Jag behöver även fixera de färdigbyggda elementen. Dessa är bara spikade i varandra med spikar i kors från den ena till nästa element.

Funderar på två lösningar
1. Vagnsbultar med stora brickor att dra ihop elementen med
2. Kompletera spikarna med skuvar i kors

Vad tror ni om dessa lösningar eller har någon ett bättre föslag?

Är tacksam för för all hjälp jag kan få. Anders