2 085 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Isolera sidvindar
Hej!
Jag har ett hus från 1976 som jag har tänkt att tilläggsisolera. Huset äe en 1,5 plans villa med snedtak på övervåningen och sidvindar bakom väggarna. Hade tänkt att lägga in lösull. Om jag lägger på exemplevis totalt 500 mm isolering ovanpå den befintliga gullfibern, skall jag även isolera väggen samt gavlarna? Sedan ser ni att det ligger 15 cm gullfiber mot taket med en luftspalt som är ett snedtak på övervåningen. Ovanför sovrummet är det sedan en "vanlig" vind som jag också har tänkt att isolera. Men som sagt min sidvind är jag osäker på. Kan jag lägga ull mot rökkanalen samt tycker ni att jag skall tejpa alla skarvar i ångspärren innan jag börjar. En landgång skall byggas också. Har inte sett några liknade vindar på någon sida som handlar om isolering så jag är tacksam för lite tips.
Jag har ett hus från 1976 som jag har tänkt att tilläggsisolera. Huset äe en 1,5 plans villa med snedtak på övervåningen och sidvindar bakom väggarna. Hade tänkt att lägga in lösull. Om jag lägger på exemplevis totalt 500 mm isolering ovanpå den befintliga gullfibern, skall jag även isolera väggen samt gavlarna? Sedan ser ni att det ligger 15 cm gullfiber mot taket med en luftspalt som är ett snedtak på övervåningen. Ovanför sovrummet är det sedan en "vanlig" vind som jag också har tänkt att isolera. Men som sagt min sidvind är jag osäker på. Kan jag lägga ull mot rökkanalen samt tycker ni att jag skall tejpa alla skarvar i ångspärren innan jag börjar. En landgång skall byggas också. Har inte sett några liknade vindar på någon sida som handlar om isolering så jag är tacksam för lite tips.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Om man börjar med den lätta frågan så rekomenderas det att överlappa plasten ca 60 cm. Vid byggande av Passivhus tejpas alla skarvar.
Lufttrycket i huset är störst på åvanvåningen (varm luft stiger)
Tycker att 150 mm isolering i snedtaket är tunt,men mer isolering =mindre boyta.
Lösull brukar isolera sämre än skivor.
Isover har en skiva med Lambda 33
Om rökkanalen går i ett shakt så är det inga problem att isolera emot med gullfiber.
Stenull tål högre temp.
Kolla på ISOVERS hemsida,många bra tipps vid isolering.
Lufttrycket i huset är störst på åvanvåningen (varm luft stiger)
Tycker att 150 mm isolering i snedtaket är tunt,men mer isolering =mindre boyta.
Lösull brukar isolera sämre än skivor.
Isover har en skiva med Lambda 33
Om rökkanalen går i ett shakt så är det inga problem att isolera emot med gullfiber.
Stenull tål högre temp.
Kolla på ISOVERS hemsida,många bra tipps vid isolering.
Redigerat:
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Isolera vägg o gavlar ? Det beror på hur du skall isolera kattvinden ,hmm
Står själv inför ett liknande projekt , 1,5 plans som skall isoleras på ö.våningen.
Men jag kommer att lägga isoleringen mellan takstolarnas ben ,ca 240 mm i snedtaket och 500 mm i vågräta taket (hanbjälklaget)
Gavlarna är redan isolerade från hustillverkaren (240mm) ända ut till yttertaket/snedtaket.
Har däremot inga innerväggar att ta hänsyn till
Har själv en hejdundrandes DYR bra tejp som vulkar fast på ALLT (plast) men undrar om inte en sträng silicon är lika färträffligt ,ang åldersbeständigheten.
Står själv inför ett liknande projekt , 1,5 plans som skall isoleras på ö.våningen.
Men jag kommer att lägga isoleringen mellan takstolarnas ben ,ca 240 mm i snedtaket och 500 mm i vågräta taket (hanbjälklaget)
Gavlarna är redan isolerade från hustillverkaren (240mm) ända ut till yttertaket/snedtaket.
Har däremot inga innerväggar att ta hänsyn till
Har själv en hejdundrandes DYR bra tejp som vulkar fast på ALLT (plast) men undrar om inte en sträng silicon är lika färträffligt ,ang åldersbeständigheten.
Redigerat:
Klicka här för att svara