Y
Öppnade en yttervägg från insidan utav huset.
Skar bort plasten, tog ut isoleringen och förväntade mig att se vindpapp..

Möttes inte utav någon vindpapp däremot en vad jag gissar på typ 5mm tjock träskiva...

Är detta bra, ska jag kasta på ny isolering eller ska jag köra latex runt alla linjer längst reglar och skivan, eller ska jag häfta upp vindpapp mot detta (till vilken nytta?)...??

C
Hur gammalt är huset?

Y
29år, budget modulhus...

Det är nog en byggboardskiva du har som vindtätning. Den ser ut som masonite men är tjockare. Är den spikad på rätt sätt så fungerar den som vindtätning. Om du har problem med att det läcker in luft så bildas det svarta stråk på isoleringen. Kan vara svårt att se på stenull men i gullfibertyp ger det väldigt tydliga markeringar.
Ser du ingen missfärgning så fungerar troligtvis skivorna som de skall.

Y
bitar närmast golvet är lite "sotiga".. hur löser man det måntro? kan jag bekvämt bara köra lite latex längst med regel och skiva eller måste tätningar ske utifrån isf?

Det som är viktigast i ytterväggen är dif.plasten så stomme och isolering ej drabbas av fukt som kommer innifrån huset.

Tror nog att utifrån sett är det en fördel om väggen kan "andas"och vädra bort fukt som kommer utifrån,men samtidigt får det ej "vädra" för mycket

På mitt hus(2008) sitter det en fiber/plast väv (vindskyddsväv) duken är full av små små hål (stoppar vatten men andas)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.