Y
Försökte läsa mig till på Rockwol hur man ska isolera ytterväggar.

Enligt dem ska man ju ha flera lager och en ångspärr...
1.gif

Fast nu slet jag bort isoleringen för att ta en kik hur det sågut innuti mina ytterväggar.

Då möttes jag utav en tunn träskiva, spån eller masonit, mörk sådan...

Frågan är då, ska jag satsa på en enda tjock isolering och strunta i ångspärr. Eller hur ska jag göra... Hur viktig är den spärren för sådant har inte nuvarande isolering...

14cm djup isolering pang på... eller ska jag ta en tunnare och mixa med flera lager osv?

Y
Och enligt dem ska man göra jobba med flera lager...

Vore det bättre med 95+45 istället för 140 pang på?

förövrigt hittade jag ingen "45mm ångspärr" att köpa på byggcenter, enda var sån 0.2mm plast...

Redigerat:
Y
men 10mm cellplast kanske? vad för effekt ger det?

Lägga 45 isolering, sen 10mm cellplast, sen 95mm isolering och då pressa dit skivorna då man överstigit det egentliga djupet...

Nja, det där med 45mm ångspärr är inte tjockleken på den, utan där visar de att ångspärren inte monterats direkt bakom innerpanel/gips på insidan väggen, utan det ligger 45mm isolering mellan ångspärren och innerpanel/gips. Ett byggsätt som är vanligt numer då man drar el osv utan att behöva ta hål i ångspärren = tätare hus.

Rev du bort väggen utifrån eller innifrån?
Spec:a gärna lager för lager hur väggen din ser ut, lite lättare att komma med råd då. :-)

Y
Ringde och frågade Rockwool...

Varför man skulle lägga flera lager vore bara för att kunna lappa över skarvar.
Ifall man skulle kunna lägga ett helt enda stycke utan skarvar så var det lika bra det...
-Sen på med vanligt tunn plast samt ny skiva...

Berörande innerväggar så tyckte han att jag bara skulle ta vanliga flexibat även där, inte jåla med markplattor osv för de var svårare att hantera.

Ångspärr/diff.spärr är en MYCKET bra försäkring mot fukt/mögel i väggar/tak.

Andvänder man celulosa som isolering är kraven inte lika höga ang diff.spärren(man andvänder en ångbromsande material istället)
isoleringen kan ta emot och släppa ifrån sig fukten på ett bättre sätt (huset andas)
bättre klimat.

Tyvärr isolerar ej celulosafiber lika bra.

Korslagda reglar minimerar köldbryggor.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.