Hej

Vi som bor överst i vår bostadsrättsförening har köpt loss vinden och har tänkt att bygga på de befintliga lättbetongväggar som just nu är lägenhetsavskiljande. Jag har fått i uppgift att kolla upp skillnaden mellan 45 mm och 70 mm isolering vad gäller ljudisolering.

Vi vill givetvis ha det så bra som möjligt men är det ingen större skillnad så är det smidigare för oss med 45mm. Är det någon som vet hur stor skillnaden blir och hur det yttrar sig? Finns det några dokument eller siffror på detta och om någon vet var man hittar detta så får ni gärna länka dit.

Jag inbillar mig att det som dämpar mest är massan och att den blir fysiskt isolerad från övriga ytor. Och att den är tät förstås.

Tack för hjälpen.

Redigerat:
När det gäller ljudisolering så är skillnaden mellan 45 och 70 mm isolering försumbar. Vad som är viktigt är att montera reglarna fria från befintlig vägg, sätt sedan två varv med gipsskiva som tätas med fogmassa mot golv och tak. Använd gärna stålreglar och skenorna mot golv och tak skall ha tätningsremsa.

Tänk på när du väljer isoleringsmaterial att köra med stenullsisolering då den har mycket bättre ljudisolerande egenskaper än glasull samt en anna fördel är att den klarar bränder bättre också.

Man måste skilja på saker och ting nu....
Stenull har oftast en högre densitet än glasull. Vanligtvis dvs i 99 fall av 100 skall isoleringen ta hand om inre resonanser i lådan. Då kan du ha vad som helst som gör att luften rör sig långsammare. Den skall omvandla ljudetsrörelseenergi och inget annat. Man använder en isolering med mer än 40 kg/m3 då duger vanlig glasull typ isover piano eller likvärdig.

Vill man ha en bättre reduktion med hjälp av isolering skall man använda sig av typ markskivor i stenull. Helst i samband med förstärkningsreglar för att få en mer totalstyv konstruktion.

I ditt fall så beror det helt på vad du vill ha och prislappen. Tyngre stenull tar längre tid att slänga dit varvid det blir en dyrare konstruktion. Det kan dock vara värt stålarna iom att vi pratar bostad.
45 eller 70 beror på vilken regel du tänkt använda men jag avråder att använda 45 då det är en för klen konstruktion rent allmänt. Använd 70 regel och 70 isolering.
Och precis som Bror redan upplyst om är tätheten i konstruktionen viktig samt att du vill ha avstånd mellan skivlager. Dvs befintlig vägg till ytterkant uppregling ny vägg. Ytvikten på dessa 2 massor sätter gränsen för hur bra ljudreduktion du får.
Gips har den förmågan att den tappar ljudreduktion i harmoniska övertoner på egenfrekvensen... Dvs om konstruktionen egensvänger vid 20 dB så tappar "gipsen" 3-4 dB vid 20, 60, 80,100 osv.... Inget man egentligen behöver bry sig om men skall tas med i beräkning av den totala ljudisoleringen i konstruktionen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.