Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Banned Medlem: Jun 2007
    Län: Stockholm
    Blogginlägg: 3

Sockelisolering och sockelskiva

Håller som bäst på med omdränering av huset med montering av pordrän under mark.

Dock är jag villråd vad gäller sockelisolering och sockelskiva eller motsvarande ovan mark. Putsad cellplast har ju nyligen fått ett skamfilat rykte. Ändå har jag blivit rekommenderad just cellplastisolering plus puts. Helt klart tvekar jag där.

Ett annat alternativ är ju mineralullsbaserade putsskivor, men jag vet inte jag. Det verkar ganska meckigt. Inbillning eller oerfarenhet. Cellplastskivorna verkar ju lätta att montera. Slänger man sen på en sockelskiva istället för att lägga på puts så blir ju jobbet klart lättare.

Alt. mineralullsskivor monterade med plastdistanser, en cembrit-skiva utanpå det och slutligen en avrinningsplåt ovanpå....

Sökte lite här på forumet men blev inte klokare.

Någon som har erfarenhet eller någon ide i ämnet?

2.    länk #2
    b8q
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Stockholm

Lyfter den här tråden, jag kommer troligen att byta panel och tilläggsisolera i sommar, och tänkte då även isolera sockeln (puts på betonghålsten, från -43). Under mark är det redan 10 cm pordränskivor mot källarväggen.

Hur gick det för pärzon, och vad säger expertisen? Är det cellplast eller mineralullsskivor som rekommenderas nuförtiden? Och som ytskikt; puts, skivor eller något annat? Behövs det luftspalt i konstruktionen, även om det bara är betonghålsten bakom?

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

är också intresserad av detta, sambons far har satt en skiva som är av cellplast men
    med en glasfiber yttersida som man sen kan måla med vanlig sockelfärg + att den tål
    stötar mm....han satte det för ~10 år sedan..
    undra om det finns att få tag på denna glasfiberskiva numera????
    //
    M

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Stockholms

Jag står inför samma fråga. Har en sockel av betong, helt oisolerad. Jag lutar åt cellplast. Att den binder fukten på den "varma" sidan spelar ingen roll eftersom det där finns betong och inget annat än betong.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42