Isolera förråd - konstruktion samt kan överbliven S80-cellplast användas
Hej,
Jag har en nybyggd carport som sitter ihop med ett förråd på samma platta på mark.
Ingen isolering under markplattan.
Jag tänker nu isolera förrådet för att kunna hålla det frostfritt under vintern
(sydsvensk kustvinter). Väggarna idag består av 22x145 liggande hakpanel http://www.sodra.com/verksamheter/Tr...ber/ytterpanel
som är spikade på stående reglar 45x145 med 600cc.
Det är ingen nock på taket utan det lutar från ena kanten till den andra så det blir ingen vind.
Taket består av betongpannor/papp/råspont på reglar 45x145 med 1200cc.
Som innerväggar tänker jag mig att sätta OSB skivor.
Det finns två luftventiler som sitter på motstående väggar en uppe vid taket och en nere en halvmeter över golvet.
Jag har en faslig massa S80-cellplast skivor som är 100mm tjocka. De skulle jag gärna använda till detta.
Jag har egentligen tre frågor.
1. Hur ska jag bygga upp väggen mellan ytterpanelen och OSB-skivan?
Jag menar ska det vara vindtäta skivor, plast, isolering med papp, funkar cellplasten här...
2. Hur gör jag med taket - samma konstruktion som väggarna fast med en luftspalt närmst råsponten?
Jag har sett att det är en luftspalt närmst taket på på vinden i huset.
3.Jag funderar på att lägga cellplastskivorna i taket och då när jag spikar OSB-skivor över reglarna i taket som är 145 tjocka så kommer det att bli en luftspalt upp emot råsponten som är 45 mm - bra eller?
Senior medlem
Medlem: Nov 2007
Län: Skåne
Jag börjar svara, så får andra fylla på:
1. Ytterpanel, ingen papp, 100 mm cellplast (som drevas eller skummas så det blir tätt), 45 mm mineralull, åldringstålig plast och OSB. Ev 13mm gips innerst.
2. Takbjälkarna spikas på med en 45x70, för att få mer isolering i taket.Takpannor, papp, råspont, remsor av OSB (för att få en luftspalt), 2 lager cellplast (200 mm som
skummas), åldringsplast och gips.
Cellplasten är vindtät men inte fukttät. Luftspalten 15 mm är i tunnaste laget men annars går det inte jämt ut med dina cellplast skivor.