Byggahus.se
Har köpt ett hus. Jippi!

Är dock endel problem (vissa behöver vi inte gå in på här).
Huset har ett sadeltak i tegel orginal och två kupor. Taket är orginal och pappen inte i bästa skicket så vi ska ta dit en firma som plockar ned och lägger om (återanvänder de gamla enkupiga tegelpannorna i den mån det går).
På vinden ligger kutterspån (ca 3 dm tycker jag) och sen har man i energibesparande syfte någon gång slängt in gullfiber (ett dm tjockt skickt) uppe på det. Det finns ingen ångspärr/diffsärr utan bara någon slags papp. Det finns otätheter i vindsbjälklaget i form av spotlightslådor som är helt öppna upp mot vinden. Jag tycker vinden ser helfräsch ut med mina amatörögon. Ingen mögelväxt vad jag kan se även om anticimex anmärkte på någon liten fläck vid besiktningen. Anticimex tyckte också att jag skulle täta kring vindslucka och täta spots-lådorna för att undvika fuktvandring, men det tycker jag verkar ganska onödigt om jag ändå inte har någon ångspärr eller?
Nu funderar jag ändå på om man ska göra något åt vinden och jag frågade killen som var över hos oss för att kolla vad de skulle göra åt taket och ge offert. Han tyckte man skulle slita bort gullfibern och spruta lösull. Han sa att man kunde spruta ned utmed snedtaket och till takfoten (heter det så slutet på snedtaket liksom) och att det med lösull inte fanns något krav på luftspalt samt att det var bra då ingen ångspärr finns.

Han verkar inte varit helt fel ute tycker jag det verkar som när jag försöker läsa på. Lösull borde ju vara bra ur den synpunkten att den har en fuktbuffrande förmåga. Men kan man verkligen klara sig utan luftspalt? Verkar ju också vara en trend att täta igen vinden helt och istället ordna en ventilation med ex trygghetsvakten. Fast har man ingen luftspalt ner i snedtaket kan man ju inte ventilera det utrymmet iaf.
 
Gratulerar!

Jag har egentligen inte så mycket erfarenhet av isolering av tak men känner väl att det inte är något problem att fylla vinden om du använder cellulosalösull eller någon annan lösull som tål lite fukt.
Vad gäller plast eller ångspärr så är ju den till för att förhindra vandringen av fukt. Om du har helt diffusionsöppet så hjälper ju ändå isoleringen till att försvåra för den kalla luften att komma in i huset eller för den delen den varma luften inne att smita ut genom taket.

Det finns fler som kan mer om detta men spontant känns det ju som att du ska göra så. Ska man vara riktigt flink så borde du ta bort spånet också. Det är säkert gammalt och ny isolering har bättre isolervärde. Men om det är lönsamt eller inte... Det vet jag inte faktiskt.

Anders
 
Idag ser din vind bra ut, det kan bero på flera olika faktorer. En kan vara att din isolering är så bristfällig så du värmer upp din vind och därmed så klara den luften av att bära fukten och du slipper fuktavfällningar och mögel.

Om du ändrar förutsättningar och gör en tilläggsisolering så kommer du göra din vind kallare och därmed så kan den luften bära mindre fukt, om det kommer upp samma mängd fukt som innan (ingen fuktspärr) så kan detta leda till fuktavfällning och mögel.

Det är inte lätt hur man skall göra med vindar, den pågående trenden är nog att vinden skall isoleras från utsidan, vilket gör att vinden inte blir så kall och därmed så blir det ingen fuktavfällning på insidan av vinden....

Funderar själv på denna lösning till vårt 70-tals hus, då komplementerat med mekansik frånluft så jag får lite drag i fläktarna, pax-fläktarna verkar låta mer än de gör nytta.... Dessutom så får jag en vind som jag kan förvara lite gamla saker i :)

- M
 
Ta det vackert. Har du inget mögel på kallvinden idag så g-ö-r i-n-g-e-n-t-i-n-g.

Rör inte det som funkar. De hundralappar du eldar för kråkorna är inget mot vad det kostar att sanera en vind efter att ett lösullsföretag haft fria händer.
 
Klimatvind då? Borde inte det vara ganska bra när vi ändå ska lägga om hela taket? Då kan vi slita bort gullfibern och endel av spånet i vindsbjälklaget och få en varmare vind men ändå samma uppvärmningskostnader?
 
Exaktomundo....
 
Du kan låta kutter/spån ligga kvar om du sprutar cellulosa över det, det är ju båda organiska material. isolerar man upp vinden bör man se över inomhusventilationen för är den bristfällig får du problem på vinden, det finns även stor risk för fukt problem på vinden om
man har takfots ventilation, oftast har dom flesta hus under dimensionerad avluftning, typ gavel ventiler eller mögelstopper, då kommer det in för mycket luft på vinden genom takfoten och huset klarar ej få ut den överflödiga luften pga för dålig avluftning vilket resulterar i kondensering mot yttertak, så isolera upp din vind ordentligt men se över samtlig ventilation.
 
"De hundralappar du eldar för kråkorna ..."

Du kan spara betydligt mr än några hundralappar med ny vindsisolering, upp mot 20-30% av total enrgiförbrukning kan försvinna genom taket. Håller med om att det är viktigt med ordentlig ventilation på vinden om du lägger på mer isolering.
 
Consensus skrev:
Ta det vackert. Har du inget mögel på kallvinden idag så g-ö-r i-n-g-e-n-t-i-n-g.

Rör inte det som funkar. De hundralappar du eldar för kråkorna är inget mot vad det kostar att sanera en vind efter att ett lösullsföretag haft fria händer.
Amen.
Just den principen följer jag med min vind.
 
Amen
 
Skier12345 skrev:
"De hundralappar du eldar för kråkorna ..."

Du kan spara betydligt mr än några hundralappar med ny vindsisolering, upp mot 20-30% av total enrgiförbrukning kan försvinna genom taket. Håller med om att det är viktigt med ordentlig ventilation på vinden om du lägger på mer isolering.
Man skall vara väldigt försiktig med att öka ventilationen när man isolerar.
http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf

http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
 
Låneslav skrev:
Han verkar inte varit helt fel ute tycker jag det verkar som när jag försöker läsa på. Lösull borde ju vara bra ur den synpunkten att den har en fuktbuffrande förmåga. Men kan man verkligen klara sig utan luftspalt? Verkar ju också vara en trend att täta igen vinden helt och istället ordna en ventilation med ex trygghetsvakten. Fast har man ingen luftspalt ner i snedtaket kan man ju inte ventilera det utrymmet iaf.
Det är en bra lösning han beskrivit (så tänker jag göra i ett av våra hus - de är dock från 1844 och 1899 så det är ju inte exakt samma konstruktion). Eftersom fukten kan vandra rakt igenom hela kostruktionen så behövs inte luftspalten.
Jag är för dålig på isolering för att ge mig in i en diskussion om vad som är helt rätt och fel men är det inte så att de dokument som relateras till på sp gäller om man fuktspärrar? Då stänger man ju inne fukten i konstruktionen. Så är det ju inte i detta fallet.
Eller?
 
Om du har möjlighet att lägga isoleringen ovanpå taket kan du göra en varm vind utan ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.