Hej alla på Byggahus.se

Har tröttnat på att besväras varje morgon av gatusop-bilen som börjar sopa runt kl 6 var morgon. Har bytt ut luftventilen mot en som ska vara ljuddämpande och har täckt för hela fönstret med ett ljudisolerande tyg från IKEA men hittills har ansträngningarna inte gett någon hörbar förbättring. En kollega nämnde då att det förmodligen är mer låga frekvenser från gatusopningen och att jag då måste ha ett tungt material, .t.ex. bitumen.

Därför funderar jag på den lätt extrema lösningen att sätta upp en bitumen-matta för fönstret vid sänggångende! Tänker att jag ändå vill ha mörkt när jag sover så varför inte??

Bor i en hyresrätt med 2+1 fönster och ändå känns det som om sopbilen är inne i mitt rum var morgon.

Är det någon som har synpunkter på min ide? Hur ska jag rent praktiskt skapa denna myggnätsliknande ram? Kommer det bli för tungt? Och framför allt: kommer det fungera eller måste bitumen sitta dikt an mot rutan för att ge effekt (vilket inte är ett alternativ).

Mycket tacksam för alla synpunkter

/-från en som ledsnat på att inte få sova

Luckor på gångjärn av gips eller MDF är kanske ett alternativ. Borde vara enklare med något som man viker in eller ut och som alltid är på plats.

Om huset är gammalt är det inte säkert att det är bara genom fönstret som ljudet kommer in. Vi har grannar som bytte till extra tysta treglasfönster på sitt hus för att sedan upptäcka att ljudet kommer in genom väggarna.

"Bitumen som utsätts för solljus och/eller värme kan avge ohälsosamma emissioner (PAK- polycykliska aromatiska kolväteföreningar) varför den ej bör exponeras mot inomhusluft."

Citat från Byggekologi - Bokalders & Block

Oj då... jag ska ju ha bitumen i mina söderfönster så de lär ju garanterat bli varma...

Långsökt, men hyresvärden har inte lust att byta fönster antar jag

Och skruva på dubbla eller tredubbla lager gips på väggarna....

Av nyfikenhet, var hittar man stora bitumenstycken, till bra pris ?

Har svurit en hel del i helgen :-)

Först drog jag iväg till Bitema och kollade in vad de hade. Självklart bitumen, men eftersom det tydligen inte är så nyttigt för inhomhusbruk undersökte jag andra alternativ.

1 De hade först och främst polyesterskum ca 100x50x3 cm för 130kr styck så jag började med dessa och fyllde upp alla fönstren.... Och INGENTING hände. Ljudet strömmade igenom precis lika mycket.

2 Så jag öppnade upp luftventligen och fyllde ingen all lufttillförsel med polyesterskum... utan någon som helst effekt.

3. Lite småsur åkte jag då tillbaka till Biltema och bytte skummet mot ljuddämpande mattor med en kärna av bitumen. Dessa kostade 230kr styck och jag inhandlade 6 stycken så nu började jag känna att det här blev löjligt. Problemet var att de var lite mjuka, tunga och måtten inte riktigt passade fönstret så när jag skulle täcka för fönstret blev det tungt, dåligt och täckte inte allt... värst av allt var att jag fortfarande inte märkte så stor skillnad på ljudet!! (OK, det gjorde det kanske men eftersom jag inte kunde täcka alla fönster samtidigt utan att förstöra plattorna så vet jag inte)

Nu har jag lämnat tillbaka allt och är tillbaka på ruta ett :-(

Antar att jag får göra ett till försök med hyresvärden, men jag tror inte decibellnivåerna är så höga att de kommer bry sig..

Mäster: Jag antar att ljudet kommer delvis från betongväggarna så det kanske är en lösning. Ska höra med hyresvärden ännu en gång.

Bitumenplattor har de ganska stora ark (typ 40x25) på 3mm tjocklek för runt 70-80kr styck. Siffrorna är ungefära eftersom jag inte letade specifikt efter dessa. Men mitt tips är att kolla www.biltema.se för exakta siffror. Även Micro ska ha, har jag läst...

Ok, de kände jag till, men tack ändå, behöver 4-8 m2, för 100:- eller så.. ( Snål bilidiot )

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.