1 422 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Hur mycket tjockare blir fasaden?
Vi ska börja med att göra om taket på vårt gamla hus.
Vi ska göra om fasaden nästa år och tillägsisolera.
Vi har ännu inte bestämt om vi ska ha puts eller stående träpanel.
Nu behöver jag veta hur mycket tjockare fasaden blir om den vi har tilläggsisolering (70mm) med puts eller tilläggsisolering med panel. Panelen vi tänkt oss är den i mitten på bilden.

Väldigt tacksam för era svar!
Vi ska göra om fasaden nästa år och tillägsisolera.
Vi har ännu inte bestämt om vi ska ha puts eller stående träpanel.
Nu behöver jag veta hur mycket tjockare fasaden blir om den vi har tilläggsisolering (70mm) med puts eller tilläggsisolering med panel. Panelen vi tänkt oss är den i mitten på bilden.
Väldigt tacksam för era svar!
Den blir tjockare om ni har träpanel.
Vad har ni för fasad idag?
Om det puts så bygger det ca 90mm inkl isolering (+ eventuell luftsspallt som jag är osäker på om man skall ha). Vid trä så är det, Isolering, vindskiva, luftspalt, läkt, fasadbrädor. 150-170mm beroende på tjocklek på brädor osv.
Vad har ni för fasad idag?
Om det puts så bygger det ca 90mm inkl isolering (+ eventuell luftsspallt som jag är osäker på om man skall ha). Vid trä så är det, Isolering, vindskiva, luftspalt, läkt, fasadbrädor. 150-170mm beroende på tjocklek på brädor osv.
Tack för svaret. Hus tjock luftspalt ska det vara? Hur tjock läkt? Vindskiva är gips idag eller? Går det lika bra med papp? Eller oljad masonit?
Vi har Eternit nu som då ska ner. Under den är det puts. Som oxå ska ner om den inte är i mycket bra skick. Då lönar det sig nog inte att isolera. (vi sparar 6000kr/år med pelletspanneuppvärmning mot en extra putskostnad på 2-300000)
Vi har Eternit nu som då ska ner. Under den är det puts. Som oxå ska ner om den inte är i mycket bra skick. Då lönar det sig nog inte att isolera. (vi sparar 6000kr/år med pelletspanneuppvärmning mot en extra putskostnad på 2-300000)
Det finns olika system för det där. Jag kommer köra med västkustskriva som är både isolering och vindpapp i samma. Läkt brukar vara 28mm.
Hur gammalt är ert hus? Mitt är så gammalt att det mest är kalk och sand i fogarna så jag kommer att få putsa det under isoleringen för att det skall hålla ihop...
Hur gammalt är ert hus? Mitt är så gammalt att det mest är kalk och sand i fogarna så jag kommer att få putsa det under isoleringen för att det skall hålla ihop...
Klicka här för att svara