Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2006
    Län: Västmanland

Lägga mer isolering på befintlig uppe på vinden

Hej!

Jag funderar på om det vore värt att köpa isolering typ gullfiber och lägga ut mer på vår vind (vi har ett enplanshus). Vinden är inte inredd, taket är inte isolerat, utan isoleringen ligger på "golvet" mellan reglarna.

Skulle det vara värt att lägga ut mer isolering där, alternativt byta ut den 30 år gamla gullfiberisoleringen?

Hur många cm isolering ska det ligga? Kan tänka mig att den normen kanske förändrats på 30 år? (Vi har inte mätt hur mkt det är).

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2008
    Län: Västragötaland

Oops detta är inte ett självklart projekt, har gjort detta själv med svartmögel tillväxt som följd. Finns hur mycket skrivet som helst om detta, vilket jag inte läste innan. Kostade mig en rejäl slant vid försäljningen tio år senare. Ventilation och teperaturer, fuktutfällning, diffusionsspärrar, antalpersoner i hushållet, duschvanor mm. finns hur mycket som helst som spelar in. Rådet jag ger är läs på innan och bedöm därefter.

3.    länk #3

det låter ju verkligen inte bra...

'menar du att du fick det som följd av att lägga på mer isolering, eller av att byta ut den befintliga mot likadan fast ny? och var det takets isolering du bytte? för jag har ingen isolering i taket, utan detta ligger på vindsgolvet.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Jaa.. det är väll klart att han fick det pga att han la på mera isolering. fukt som kommer i från hushållet (boytan alltså) stiger upp på vinden & kondenserar vilket kan leda till fukt problem.

Ju mera man isolerar desto kallare blir vinden & riskerna ökar.

Lösning? Se till att få ut fukten där den blir till = i boytan. Innomhus ventilationen bör vara bra, fukt i badrum, kök, tvättstuga ska ut så fort det bara går.

5.    länk #5

så vad är svarent på mina ursprungliga frågor?
    jag antar att det inte är lönt att lägga på mer isolering på den befintliga, men är det värt att byta ut den som legat där i snart 30år?

6.    länk #6
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Den isolering som ligger där om den är torr är det ingenfel på. Jag skulle inte tro att det är värt att byta ut den. Dock så rekommenderar jag att du fyller på med mera isolering.

En total tjocklek på 30 cm är nog lagom att börja med. Så får du ha upp sikt på vinden så du inte råkar illa ut.

Ett tipps är att regla upp gång broar på vinden så slipper du pulsa runt i isoleringen sedan, vilket sabbar ditt u-värde då isoleringen trycks ihop.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42