Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2008
    Län: Jönköping

Farligt att isolera

I dagens tidning kan man läsa rubriken "isolering ökar risken för självmord."

Jag har precis sprutat mineralull och cellulosa på min vind. Ligger jag i riskzonen? Hur har ni gjort? Ska jag försöka ta bort isoleringen?

I tidningsartikeln står i och för sig att risken ökar på landets häkten men det borde väl gälla samma sak där som i både villor och fritidshus?

hoppas ingen surnar till för mitt inlägg.

2.    länk #2
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Om du gömmer alla vapen, knivar, gift och rep, då kan du behålla isoleringen.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: västra Götaland

Vi har isolering både på vind och i väggarna och vi har inte upplevt något problem. Har dock hört att bra kontakter minskar risken för självmord. Vi har ett flertal kontakter i alla våra rum.

4.    länk #4
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Är alla jordade?

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2004

Sedan beror det väl på om man sitter i issolering eller om den bara finns i närheten.
    Att sitta i isolering kan lätt leda till självmordstankar särskilt om man inte själv får styra när man kan duscha.
    Gammal isolering är en försvårande omständighet.
    Att ligga i isolering kan ge psykiska problem även efter man kommit där i från.

6.    länk #6
    Junior medlem Medlem: Jan 2007

Problemet är isoleringscellen, så undvik cellplast. Cellulosa kan nog ligga i riskzonen, men mineralull är ofarligt.

Läggdags nu.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42