Junior medlem
Medlem: Nov 2007
Län: Uppsala
Isolera trånga kattvindar
Hej,
Mitt första inlägg här. Jag har ett hus med två trånga oanvändbara kattvindar. Tidigare har dessa varit fullproppade med mattor, kläder etc. och då upplevdes inte rummet innanför kattvindarna som särskilt kallt. Nu är dessa rensade och rummet har blivit jättekallt, särskilt golvet, antagligen fungerade alla dessa saker som isolering. Vi har ingen användning av dessa vindar då det är svårt att komma åt saker långt in och tänker försöka isolera dem. Men hur gör man? Kan man fylla igen dem helt med isolering, eller är det dålligt? SKa man annars försöka isolera väggen mot rummet, golvet eller takdelen eller allt? Jag är total novis på isolering så det vore skönt med tips. Det är rätt låga kattvindar. Jag är liten och kan kanske sitta på huk i dem.
Man kan sätta skivor, tex masonite och sen fylla med sprutisolering. Man bör nog inte fylla hela utrymmet tror jag men är inte 100 säker. Finns olika varianter bla återvunnet papper och lösull. Sprutan kan du hyra där isoleringen säljs.
Annars kan du nog bedömma det hela bäst själv. Isoleringsskivor är ganska lätta att få dit även där det är trångt. Men ska du använda såna så köp en isoleringskniv eller offra en brödkniv. Finns inget värre än att inte kunna skära isoleringen som man vill.