Ursäkta den dumma frågan,men.
När jag skulle installera min luftvärmepump under burspråket så märker jag att de inte isolerat mellan betongväggen och tegeloväggen utan det är en luftspalt på c:a 10cm...
Finns det någon tanke bakom detta eller tycker ni jag skall trycka ner en massa isolering?
Huset är byggt 1929 och tegel har lagt på mycket senare...
Senior medlem
Medlem: Feb 2004
Blogginlägg: 2
När man byggde på den tiden isolerade man med en luftspalt. Problemet med detta är att luften kan röra sig uopp och ned.
Trycka in "gullfiber" eller liknande är inte jättebra eftersom det kan bli fukt i det. Jag anlitade Hå-Ji husisolering i Eslov på min kåk i Malmö. De fyllde utrymmet med frigolitkulor. (=ej diffusionstätt) och hej vilken skillnad. Lätt det bästa jag gjorde i det huset. (Och jag gjorde ALLT i det.)
Lurigt att fylla i isolering i efterhand. Luftspalten är där för att ev. inträngande vatten skall kunna rinna på baksidan av tegelstenarna och ut igen. Vattnet får inte komma in till nästa vägg. Man har ju ingen koll på den inre väggen, det kan uppstå sprickor med tiden som vattnet lätt kan komma in i. Att sätta in isolering i efterhand kan skapa bryggor som leder vattnet in till den inre väggen och vips kommer det in i huset med mögelproblem och liknande.
Detta har vi haft problem med, då muraren slarvat och fyllt på med för mycket murbruk, vilket skapat bryggor. Vi tror oss ha löst det genom att foga om samt impregnera tegelväggen. Kanske inte är nåt problem med frigolitkulor dock? Vårt problem fanns bara på sydfasaden som får ta emot mest nederbörd och problemet uppstod under den mycket regnrika vintern för två år sen.
Forumgud
Medlem: Aug 2003
Län: Stockholms Län
Ja det är inte alltid det är smart att fylla det utrymmet med isolering. Man riskerar nämligen att isolera så bra att fasad teglet blir kallt & när det blir blött så kan man få frost sprängningar.