Jag har letat runt som tusan utan att hitta en tråd som utförligt beskriver hur man skall gå till väga när man bygger en väldämpad vägg som även tar viss hänsynd till akustik.
Vad jag minns är att man i tråden (som kan ha varit på något annat forum) förespråkade att endast ha enkelgips på sidan mot lyssnar/bio rummet och istället köra dubbel eller trippelgips på "baksidan". Vad jag minns var resonemanget att ljudet studsar för mycket mot en dubbelgips vägg så därför vill man ha in ljudet i väggen och sedan dämpa det istället för att bara reflektera tillbaka det.
Idag gränsar v-rum till trappan och även hallen. Mot trappan skall en ny vägg byggas, väggen har två syften:
1. Möjliggöra vändning av V-rum dvs. detta kommer att bli front väggen med TV och front/center.
2. Minimera ljudet som idag går rakt upp via trappan till övervåningen där vi och barnen sover.
Med trådens som jag nu inte hittar i minnet så har jag funderat på följande konstruktion.
V-Rum
----------------------Enkelgips 13mm-------------------------
[45mm akustikreglar i plåt med Isover Piano isolering]
------------------------------------------------------------------
-------------------Trippelgips 3x13mm-----------------------
------------------------------------------------------------------
TRAPPA/Hall
Vad jag även minns från tråden jag inte hittar (om någon känner igen detta och kan bidra med en länk skulle jag vara mycket tacksam) så skulle man vara noga med att lämna en glipa mot väggar och tak/golv när man sätter gipset och täta skarvarna med ex. latexfog.
Är jag rätt ute, eller kan jag få ut mer dämpning med någon annan konstruktion utan att väggen blir för tjock?
Hur mycket vinner jag på att gå upp till 70mm reglar istället?
Kan man lägga till en 12mm plyfa under enkelgipset utan att förstöra väggens egenskaper eller bör man sätta den mellan reglarna istället. För TV fästet tillkommer det naturligtvis en liggande 45mm träregel.
När det gäller ljudisolering får du ta hänsyn till två olika saker.
1. Luftljud
2, Stomljud.
Luftljud är det som ljud som överföres via ljudvågor i luft.
Stomljud är det ljud som hörs när du t.ex. går på ett golv i våningen ovanför.
Regeln för båda är att tungt material isolerar bättre än lätt.
Så varför inte skippa reglar och gips och istället mura upp väggen med Leca eller ett murblock av lättbtg. som heter Multiplattor? (Det sista hittar du på Aerocs hemsida.) Med en tunnputs på båda sidorna har du en rätt bra ljudisolering, men ljudet kan ändå 'smita runt' till trapphuset om du inte har en ljudisolerad dörr mellan.
Vill du ändå bygga med reglar, så skippa 2x13 gips (av 3x13) och sätt dit en 22 mm spånskiva istället. Den väger mer än 2x13 gips. 22 spån + 13 gips ger tunnare vägg. Då har du utrymme att sätta en 16 spån på andra sidan, som är tyngre än 13 gips.
Vill du ändå bygga med reglar, så skippa 2x13 gips (av 3x13) och sätt dit en 22 mm spånskiva istället. Den väger mer än 2x13 gips. 22 spån + 13 gips ger tunnare vägg. Då har du utrymme att sätta en 16 spån på andra sidan, som är tyngre än 13 gips.
Medlem: Aug 2008
Län: Uppsala
När jag gick i blåställ under uppväxten var många av projekten jag deltog i biografbyggen. Väggar mellan salonger var oftast träreglar (förmodligen främst pga den höga vägghöjden) och 3 lager gips på vardera sida. Oftast 6-8 tums isolering. Tätningar med något speciellt akustik-fogskum och latexfog.
De fetaste väggarna gjordes av 3 lagers gipsm 6 tum isolering, 2 tum luftspalt, 6 tum isolering, 3 lagers gips. alltså två fristående väggar med luftspalt emellan.
Sedan fanns det diverse metoder med absorbenter och liknande för att begränsa ljudet "före" väggen också.
---------------------------------------------------------------------------
Han fastighetsförvaltare, hon arkitekt.
Bor i lägenehet men har nyss köpt fritidshus.
När jag gick i blåställ under uppväxten var många av projekten jag deltog i biografbyggen. Väggar mellan salonger var oftast träreglar (förmodligen främst pga den höga vägghöjden) och 3 lager gips på vardera sida. Oftast 6-8 tums isolering. Tätningar med något speciellt akustik-fogskum och latexfog.
De fetaste väggarna gjordes av 3 lagers gipsm 6 tum isolering, 2 tum luftspalt, 6 tum isolering, 3 lagers gips. alltså två fristående väggar med luftspalt emellan.
Sedan fanns det diverse metoder med absorbenter och liknande för att begränsa ljudet "före" väggen också.
Det där lät ju som en riktigt intressant lösning. Har själv en innervägg med dubbelgips på båda sidorna och 45 reglar emellan som är riktigt tyst. Det var också mycket lätt att sätta extra gipsskiva på den första, enkelhet är bra. Upplevde att den extra gipsskivan på var sida gjorde stor skillnad i ljuddämpning.
Låt säga att du nu byggde upp din mellan vägg av två halva väggar där avståndet mellan insida gipset är 70mm. Om du då använder 45 reglar och bygger upp två vägghalvor med dubbelgips på var sina reglar och lägger isolering emellan så får du en tudelad biografvägg. Inte mycket ljud går igenom den väggen och extrakostnaden blir bara för några extra reglar.
/A