Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Halland

Isolering mot balkong

Hej,

Min balkong vilar på mellanbjälklaget som alltså sticker ut cirka två meter från själva huskroppen. Facken mellan golvbjälkarna löper fritt genom hela huset dvs från utkant balkong till utkant kattvind på andra sidan huset. Mittemellan kattvind och balkong finns ett sovrum. Det finns inga väggar i "bjälklagsfacken" mellan kattvind/sovrum och balkong/sovrum. Luften strömmar helt fritt under sovrummet och jag kan lova att golvet blir duktigt kallt när det blåser 15 m/s och är minusgrader. Golvet i sovrummet är också ett gammalt plank undergolv med massa springor och öppna kvisthål vilket inte direkt förbättrar komforten.

Nu tänkte jag försöka höja golvkomforten en aning genom att helt enkelt spärra av det fria luftflödet i bjälklaget genom att täta med isolering i bjälklagsfacken under väggen ut mot balkongen. Man kan säja att jag förlänger ytterväggen så att den fortsätter ner i bjälklaget.

Någon som har en åsikt om ovanstående? Kommer jag att få några problem pga att jag stänger luftflödet? Borde jag kanske försöka koncentrara mig på att verkligen täta själva balkongkonstruktionen istället. (balkongens golv är helt tätt membran men balkongens undersida är otät råspont).

Tacksam för alla svar.

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Du har inte en ritninh/skiss på hur det ser ut i dag?

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Halland

Hej,
    Skissade ett par bilder som jag hoppas beskriver problemet.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	hus översikt.jpg
Visningar:	10
Storlek:	12.2 KB
ID:	22909
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	hus gavel.jpg
Visningar:	15
Storlek:	19.5 KB
ID:	22908

mvh

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Okej..

Ja du bör ju försöka att få det vindtätt mot balkongen. Fylla golvet sedan så gott det går med isolering. Så blir det nog varmare iallfall..

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42