Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Offert på isolering av vindsbjälklag.

Hej!

Har fått en offert av en firma på att spruta ut 500mm Rockwool lösull (densitet: 28kg/m3). Detta inkluderar ullstopp vid takfot så att isolering inte ramlar ner mellan brädorna. 27 löpmeter ullstopp. Det är som sagt en kallvind. Firman gör allt. Jag har fått ett totalpris på 23500kr. Det är i Stockholm.

Hur tycker ni priset låter?

Jag har idag 2st 200mm fyrkantiga ventgaller på varje kortsida av huset. misstänker att det räcker gott och väl för ventilation av vår kallvind?
    Senast redigerad av brevik 2008-10-31 15:19

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: May 2005
    Ålder: 38
    Län: Västra Götaland

Hej!

I mina ovana öron ang. isolering på vind, låter priset väldigt bra, med tanke på att dom gör rubbet, inkl. "jobbet" vid takfoten.
    När det gäller ventilationen, så tror jag att det räcker, jag tror så länge du ventilerar en vind så är du säker. Sedan har du ju ventilation via takfoten, så det är ju inte bara dina ventilationsgalller som ventilerar via gavlarna på huset....

Hur stor yta skall dom isolera föressten?
    Senast redigerad av Poggan 2008-10-31 22:43

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Hej,

Tack för svaret. Glömde nämna det. Ytan är 75m2.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Aug 2003
    Län: Stockholms Län

Ventilationen på vinden är inte lika viktig som Ventilationen innomhus. Har du bra innomhusventilation så är du säker. Framför allt med den tjockleken som du väljer att lägga på.

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Både att montera ullstopp i efterhand och spruta lösull är riktiga sk*tjobb, så med tanke på det tycker jag priset låter helt rimligt.
    Ang. ventilationen: du får titta till din vind då och då så det inte bildas kondens. Du märker snart om ventilationen räcker.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42