Har fått en offert av en firma på att spruta ut 500mm Rockwool lösull (densitet: 28kg/m3). Detta inkluderar ullstopp vid takfot så att isolering inte ramlar ner mellan brädorna. 27 löpmeter ullstopp. Det är som sagt en kallvind. Firman gör allt. Jag har fått ett totalpris på 23500kr. Det är i Stockholm.
Hur tycker ni priset låter?
Jag har idag 2st 200mm fyrkantiga ventgaller på varje kortsida av huset. misstänker att det räcker gott och väl för ventilation av vår kallvind?
Senior medlem
Medlem: May 2005
Ålder: 38
Län: Västra Götaland
Hej!
I mina ovana öron ang. isolering på vind, låter priset väldigt bra, med tanke på att dom gör rubbet, inkl. "jobbet" vid takfoten.
När det gäller ventilationen, så tror jag att det räcker, jag tror så länge du ventilerar en vind så är du säker. Sedan har du ju ventilation via takfoten, så det är ju inte bara dina ventilationsgalller som ventilerar via gavlarna på huset....
Forumgud
Medlem: Aug 2003
Län: Stockholms Län
Ventilationen på vinden är inte lika viktig som Ventilationen innomhus. Har du bra innomhusventilation så är du säker. Framför allt med den tjockleken som du väljer att lägga på.
Både att montera ullstopp i efterhand och spruta lösull är riktiga sk*tjobb, så med tanke på det tycker jag priset låter helt rimligt.
Ang. ventilationen: du får titta till din vind då och då så det inte bildas kondens. Du märker snart om ventilationen räcker.