hej hade tänkt renovera vårat sovrum,huset är byggt -46,med spån på vinden,jag tänkte regla på taket med 45/45 reglar o sen lägga på 45 skiva med isolering o sen pärlspont,ska jag lägga en byggplast utanpå isoleringen eller går det lika bra utan,tänkte som en spärr för fukt,vad tycker ni.
Forumgud
Medlem: Aug 2003
Län: Stockholms Län
Jag anser att det inte är fel, att plasta så som du hade tänkt (nu blir det kanske fart i denna tråd också).. Dock vill du ha ett riktigt bra resultat bör du göra likadant på ytterväggarna.
Och i sambande med det bör du se överdin innomhusventilation vilket man bör göra varje gång man isolerar. bara för att man plastar så försvinner ju inte fukten
Nykomling
Medlem: Jun 2007
Län: Göteborg
Sitter i samma situation, men hos mig sitter en tretex skiva (typ 16 mm). Ska jag ta bort den skivan för att kunna lägga på lite extra modern isolering?
Blir det bättre och i sådana fall vilken typ av skiva ska jag använda?
Det hänger ju dels på om du har någon plast eller inte i det urpsrungliga taket, vilket du förmodligen inte har om det är byggt -46, men dubbelkolla det först så att du inte bygger med dubbel ångspärr. Sedan har jag fått rekomendera av en rad proffs på området när det är så pass gamla husdelar att man ska passa sig för plast. Snarare köra ekofiber utan ångspärr. Ska du ändå ha ångspärr/plast så ska ju den ansluta och tätas ihop med den andra plasten i väggarna osv, för att skapa ett helt tätt skal.
Hej! En fråga, kan jag isolera ett gargeinnertak med frigolit och sedan gipsskivor om jag tänker svetsa litegrand? Kommer mest att slipa med roterande stålborste. Kanske ha en fotogenkamin stå och värma. Eller vet nån om det finns någon annan isolering som inte kliar som glasull?