Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: Västmanland

Minska köldbryggorna?

Mina ytterväggar består utifrån sett av ett lager liggande 45 mm isolering, följt av en stående 170 mm. Invändigt har min tanke varit att sätta liggande 70mm reglar och 70 mm isolering. Skulle det fungera att istället använda 45 mm regel + 25 mm långa distanser (snuttar av golvvärmerör hade jag tänkt) och 70 mm isolering. Det borde ju minska de genomgående köldbryggorna rejält!?

2.    länk #2
    v-gs avatar
    v-g
    Forumgud Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrlands

Tror du har lite väl stor noja mot köldbryggor. Trä isolerar rätt bra i sig självt.

Bättre att satsa på att lära barnen ta av skorna med dörren stängd

3.    länk #3

förmodligen har nojan slagit till, men samtidigt så är det ju så enkelt att justera såna här detaljer nu medan väggarna är öppna... :-)

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2006

Jag tycker att det bör räcka med en liggande 45:a invändigt. 45+170+45 ger ju 260 mm.

Vi har 195 + 45 och vår energibalansberäkning hade inte blivit mycket bättre med tjockare isolering i väggarna. Det är många andra faktorer som spelar in: val av värmesystem, totalyta på fönster mm.

5.    länk #5

Jag lyfter frågan igen.. jag har en massa överbliven 45x45 som jag tänkte använda mig av när jag reglar upp innerväggarna. Vi kommer att använda oss av 70 mm isoleringstjocklek -mest för att få lite djupare och snyggare fönsternischer, hehe. Om vi struntar i energiberäkningen, kan jag konstruktionsmässigt göra som jag föreslog i första inlägget, rörbitarna är nu utbytta mot 25 mm tjocka träbitar?

6.    länk #6
    Faidross avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2006

Så har jag gjort. Såg inga problem med det.

7.    länk #7
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Wintermania, vad gör du med utrymmet "bakom" tvåtumsreglarna?
    (45 mm x 25 mm x XX antal meter reglar).
    Känns lite kluvet att lämna tomrum där.

//KoW

8.    länk #8

Hittills håller jag på att sätta upp plast och reglar så det kan jag inte svara på ännu :-)
    Tanken är att lämna utrymmet tomt, förutom i de hålrum som blir bakom reglarna som sitter runt fönstren, där kommer jag att skära till isolering.

Jag ser inte några nackdelar att lämna utrymmet tomt, ångspärren skärmar ju av luftrörelser totalt från det närmaste lagret med isolering (170 mm). Hållfasthet blir nog heller inget problem, jag ska sätta råspont under gipsen. Elektrikerns arbete blir t.om enklare eftersom han enkelt kommer att kunna gå fram med vp-rören bakom reglarna istället för att borra sig fram.

9.    länk #9

Efter lite eftertanke så kommer jag att isolera även utrymmet bakom reglarna. Främst för att undvika eventuella luftrörelser.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42