Fullvärdig medlem
Medlem: May 2007
Län: Västmanland
Minska köldbryggorna?
Mina ytterväggar består utifrån sett av ett lager liggande 45 mm isolering, följt av en stående 170 mm. Invändigt har min tanke varit att sätta liggande 70mm reglar och 70 mm isolering. Skulle det fungera att istället använda 45 mm regel + 25 mm långa distanser (snuttar av golvvärmerör hade jag tänkt) och 70 mm isolering. Det borde ju minska de genomgående köldbryggorna rejält!?
Jag tycker att det bör räcka med en liggande 45:a invändigt. 45+170+45 ger ju 260 mm.
Vi har 195 + 45 och vår energibalansberäkning hade inte blivit mycket bättre med tjockare isolering i väggarna. Det är många andra faktorer som spelar in: val av värmesystem, totalyta på fönster mm.
Fullvärdig medlem
Jag lyfter frågan igen.. jag har en massa överbliven 45x45 som jag tänkte använda mig av när jag reglar upp innerväggarna. Vi kommer att använda oss av 70 mm isoleringstjocklek -mest för att få lite djupare och snyggare fönsternischer, hehe. Om vi struntar i energiberäkningen, kan jag konstruktionsmässigt göra som jag föreslog i första inlägget, rörbitarna är nu utbytta mot 25 mm tjocka träbitar?
Fullvärdig medlem
Hittills håller jag på att sätta upp plast och reglar så det kan jag inte svara på ännu :-)
Tanken är att lämna utrymmet tomt, förutom i de hålrum som blir bakom reglarna som sitter runt fönstren, där kommer jag att skära till isolering.
Jag ser inte några nackdelar att lämna utrymmet tomt, ångspärren skärmar ju av luftrörelser totalt från det närmaste lagret med isolering (170 mm). Hållfasthet blir nog heller inget problem, jag ska sätta råspont under gipsen. Elektrikerns arbete blir t.om enklare eftersom han enkelt kommer att kunna gå fram med vp-rören bakom reglarna istället för att borra sig fram.