Johan Enander
Johan Enander: Tack. Jag har bara ca 60 m2, kanske blir ett högre pris då.
19 svar · 67,2k läst
·
L
LaT: Här kan man räkna på isolering, ta dock besparingen med en nypa salt, det ligger ju i ISOVER's intresse att visa stor besparing.... http://win.levandehus.nu/sparberaknare/
19 svar · 81,6k läst
·
P
Per-Erik: Åsikter om denna tråd gör här https://www.byggahus.se/forum/threads/kort-om-isolerings-traden-alla-asikter-hitat.72017/ Kort om Isolering Det finns 3 olika sorters samlingsnamn för olika isoleringstyper Mineralull (Stenull, Glasull) Finns som Skivor, mattor & lösull Skillnaden mellan Stenull (grå till färgen) & Glasull (gul till färgen), är i stort sett att Stenull tål högre
0 svar · 53,6k läst
·
P
Pepepapa: Så ser ut isoleringen (se bilder lägst ner) , svårt att se spår av mögel, dock jag har samma tankar som Nissens, att det finns risk att sporer har fastnat på den, Så blir lite varmt och lite fuktigare igen, så växer dem snabbt igen.Jag hade helst lagt den ca 8-10tkr på något annat, men kanske är en billig förebyggande att bespara 50+tkr för tak omläggning om 5 år. [bild] [bild]
11 svar · 3,4k läst
·
E
EJHermansson: Hej! Har ett tidigare uterum som har blivit isolerat och är numera uppvärmt året runt. Då vi hade ett mindre läckage vid kraftigt regn så rev vi ned innertaket och tog ned isolering i en del och ser att det inte ligger någon typ av vindduk, ångbroms etc i taket alls. Det är uppbyggt Plåt, läkt, underlagspapp, råspont, reglar och isolering sen ligger innertaket som också är spåntat.
0 svar · 33 läst
·
useless
useless: [citat] Du sätter isoleringen mellan reglarna innan du sätter läkten.
3 svar · 215 läst
·
N
Nissegandhi: Om tepm.skillnaden blir mindre blir risken för kondens mindre, även luftspaltens funktion och isoleringens tjocklek har betydelse.
3 svar · 218 läst
·
Karrock
Karrock: Jag tippar på att de där är glasull, och eventuella gipsliknande delar är aspest
1 svar · 119 läst
·
Oldboy
Oldboy: ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG fuktspärr på kalla sidan isoleringen. Är det spånskivegolv så brukar det väl inte vara ngn plast alls. Fukten stannar i grunden. Med så mkt isolering så är det nog bättre med cementskivor som trossbotten. Det kommer att vara kallt och fuktigt. Det fuktiga klimatet kan vara mer än vad den iofs fukttåliga asfaboarden klarar i längden. All isolering gör att den
3 svar · 285 läst
·
K
KVS630: Jag tänker så här, är det ok med cellplast och puts på lecavägg så ser jag ingen anledning till att cellplast och Steni Terra inte ska vara ok. Terraskivastommen är icke organisk, typ glasfiber och med småsten limmat på. Jag tänker själv köra med xps och Steni Terra på sockeln. Gäller bara att man får skivan att sitta ordentlig. Reglar kanske behövs i vilket fall och isolering
2 svar · 209 läst
·
Intet
Intet: Malt tidningspapper.
1 svar · 76 läst
K
Kapabel: [citat] Isoleringen sväller tills den svällt klart, inget fel att låta den svälla på plats.
3 svar · 168 läst
F
fribygg: Det vet vi nog inte säkert ännu, men nog borde isoleringen fungera i hundra eller kanske hundratals år (precis som huset i övrigt)
2 svar · 179 läst
Rabbithole
Rabbithole: [citat] Många bäckar små som vanligt, och vikten av förbättringen avtar som en exponentiell kurva.
56 svar · 96,3k läst
phl
phl: Sjukt trådlyft, jag vet. Skriver eftersom jag heller inte hittat så mycket info om att använda Cembrit Windstopper som vindskydd. Min "rådgivare" till mitt byggprojekt har erfarenhet från både bygg- och arkitektbranchen och jag håller hans åsikter högt. Blev dock skeptisk när han tyckte att jag skulle sätta Cembrit som vindskyddsskiva bakom träfasad. Egentligen mest för att priset
2 svar · 1,9k läst
Zenon
Zenon: Har en inredd källare på 114 m2 samt markplan på samma storlek. Tänkte bygga en vägg runt källare trappan och sätta en dörr. Och spara in pengar genom att bara använda markplan. Källaren är tilläggsisolerad den delen som är under jord, med isodrän samt plast 2004. Inga fukt problem har uppstått. Har mekanisk frånluftfläkt på taket som tar badrum nere och uppe samt runda
0 svar · 55 läst
R
Roger_Gustavsson: [citat] "Vattenavisande duk", finns sådana som är diffusionsöppna och där ingen luftspalt sägs vara nödvändig.
7 svar · 221 läst
S
smurfen72: [citat] Om jag inte minns helt fel gjordes dom som ett U monterades med den platta sidan utåt skar spår i cellplasten där vingarna på U et gick in.
10 svar · 6,5k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: vanlig asfaboard från Hunton 11 mm kostar väl bara runt 200 per skiva på Byggmax och borde fungera lika bra. Storl 270 x 120.
4 svar · 231 läst
·
Oldboy
Oldboy: Det finns mkt att säga om ångbroms. Det är ett komplicerat ämne. Det är mkt som det beror på. Bl a klimatet på platsen för huset, huskonstruktionen, mängden isolering, fuktbelastning inifrån, väderstreck, och så där... När man gjort sin research och känner alla indata så kan man börja fundera på om ångbroms ev skulle kunna fungera, och isf är det huvudsakligen dess Sd-värde
5 svar · 592 läst
·
Oldboy
Oldboy: Du behöver täta till det där, ja. Fortsätter den undre bågnande masonitskivan in mellan takstolarna/mellanbjälklaget eller är det en smal remsa endast för takfoten? Är det mellan den och isoleringen det finns en glipa, (i mitten där masoniten bågnar ner)? Finns det glipor även ute i kanterna, mot takstolsbenen, mellan luftspaltsskivan och isoleringen? Oavsett, det får inte kunna
1 svar · 119 läst
·
S
Sjöqvistan: [citat] Yttertaket är betongpannor, original sedan -79. Första sommaren vi ägde huset var jag uppe och gjorde rent taket ordentligt och bytte alla spruckna pannor. Därefter kontroll utvändigt efter varje vinter. Invändigt är jag uppe 2-4 ggr per år och kollar. Finns någon enstaka torkad fuktros, men inga tecken på ny fukt. Har även provat med fuktmätare på ställen där det varit
4 svar · 158 läst
S
sinuslinus: [citat] Spruta har jag ingen erfarenhet av. Lägga Hunton skivor har jag gjort. De kommer ju inte sjunka ihop i alla fall.
5 svar · 1,0k läst
·
F
fribygg: Tilluft i sovrum? En luftvärmepump borde kunna hjälpa till med både värme och kyla på ovanvåningen, ta ut fler installatörer och hör om nån annan har en snyggare lösning på ledningsdragning/ placering utedel. Om fönstren är i gott skick är det väl synd att byta dem, spalt ventiler i fönstrer/ karm eller vanlig ventil i sovrums väggen bör kunna öka tillluften om ni sätter en
2 svar · 135 läst
FQT
FQT: Okej.. så om jag tolka sinuslinus är det risk att har isolering utan luftspalt och om jag tolka Matti_75 är det okej så länge det är torka från början och inte tillför något ventilation. Mögelstopper förslog konstruktören och självklart med ett luftspalt. Men det blev för dyrt med alla extra moment. Då förslog flera isoleringsfirma Isover Vario Xtra. Vi är också skeptisk till
15 svar · 522 läst
·
P
perlundstrom: [citat] Tack, jag skippar denna idé med att isolera vinden. Den ser bra ut förutom vid ett rör där vatten kommit in och förstört lite trä så jag ska åtgärda där bara.
4 svar · 1,5k läst
·
blackarrow
blackarrow: 'Tillverkaren, RS Ecosaver AB, har därefter dragit tillbaka produkten och genomfört förbättringar i både produktion och kvalitetskontroll. Dokumentation har också uppdaterats och produkten har nu en ny teknisk bedömning enligt ett europeiskt ETA-förfarande, vilket ligger till grund för den nuvarande prestandadeklarationen. Efter att ha granskat åtgärderna bedömer Boverket att kraven i
11 svar · 2,0k läst
·
D
Dkvist: Jag har ventilation i förrådet och pot. kommer det förvaras växter där vintertid. Kör diffusionsspärr denna gången.
1 svar · 116 läst
M
MagnusHus: Hej! Kanske en smula off topic för tråden, men jag ser dina grönfärgade takreglar. Varför är de gröna/grönbetsade? Jag har hittat något liknande under en trappkonstruktion i hus från mitten av 1940-talet. Vissa delar av konstruktionen har denna gröna betsliknande yta, men inte allt. Blev fundersam om något oönskat men nu såg jag dina bilder när jag rotade runt. All info om detta
6 svar · 1,5k läst
·
T
Tjernström: Jag har tagit bort två kattvindar i ett rum och ska låta den ena sidan bli garderob och den andra utöka rummet. Den del som ska bli en del av rummet är isolerad med någon slags pappomsluten gullfibermatta som är rätt tunn, ca 100 mm. Denna matta verkar fortsätta i resten av taket. Ingen luftspalt eller ångskyddande plast. Inte heller några tecken på fuktskador i råsponten. Yttertaket
0 svar · 116 läst
·
B
Barriospurer58: [citat] Hur löste ni isoleringen? Har en liknande vägg som ska isoleras snart och går i samma funderingar.
5 svar · 2,1k läst
·
E
emanijel: [citat] Kom du fram till nån åtgärd eller om det var nån Nackdel med detta?
1 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.