Inredning
Stefan N: Jag har brevlådan precis bredvid pappersinsalingskärlet så jag gör en grovsortering direkt när jag tar posten. Sen läggs posten på matbordet vid varje persons plats som sen får ta hand om den innan middagen.
Wester: Kan absolut ingen tyska förut ordet Bier men det e ju inga problem att beställa ändå. Hittar du billigare sida så säg till för ingen annan här inne har gjort det. (som de har delat med sig av i vilketfall).
gaia: [citat] Förstår dej så väl :). Tänkte bara som ett utväg om du inte hittar en plommonsoffa som har den form och kvalitet du tycker om .... nästa tips måla väggar, gardiner, matta osv ( också lättare att bytta än sofftyget). Om några år blir plommonfärgat som en tydlig datumstämpel typ " inköpt 2009-2011" :). gaia
tlundberg: Nacka byggnadsvård har något liknande till salu: http://nackabyggnadsvard.se/product.php?cPath=156&products_id=1279 "3-delad golvsockel" 195kr/m :O
minihumlan: Kan det vara Georg Jensens underbara ljusstake? http://www.georgjensen.com/sv/Shop/Living/Candleholders/MASTERPIECES-Design-1085-ljusstake-stor.aspx
ekan2010: åh det låter ju underbart, har nämligen en stor vit vägg som jag överväger att klistra över med stora vita papper så folk skulle kunna få "skriva på väggen". och tänkte klistra upp foton och annat också. men kanske är det här en bättre ide+ att det ser lite mer ordnat ut
Sipuli: Tack Jessica Pessica. Småsaker att reta sig över, sant. Jag tror att det är bara att försöka minimera irritationsmomentet. Skjutdörrarna känns ändå som det minst störande alternativet - lockas inte av halv öppna dörrar eller tyg som garanterat kommen att rivas ner varannan vecka :)
raveper: Man får ta det som finns. Ska man slänga papper har man dem i en papperspåse. Kartonger i en kartong osv. Så slipper man släpa med sig alla lådor och påsar hit och dit utan slänger dem bara rakt i soporna.
Jan-Å: Nu sitter det ju uppe redan och molly håller säkert men skåpet måste väl vara bredare än 600 mm? då hade det kunnat fästas i 2 reglar vilket jag skulle föredra framför molly i enkelgips. Fäst en list inne i skåpet om det inte finns redan, 40x25 lr nåt, skruva 2 skruv (6x80 lr 6x100) genom in i reglarna. Vill man kan man sätta 2 lister med 2 skruv i varje, sen spelar det ingen roll
Alpha: Ett tips som jag själv använt mig av till bl.a furudörr samt furusäng är parkett lack med en skvätt vitt i, blir både snyggare,lenare och tåligare yta än med vanilg vitpigmerad färg. Man stryker på en gång, slipar av resning av fiber med ett fint papper lite lätt, stryker på en andra gång. Som nämnt måste ju den gamla lacken ruggas slipas bort innan. Kan ta en bild om du är
Hejduk..tig: Jag backar ett steg och frågar vad för slags hus det är? Passar dekorlister in och så? Har inte problem med kontraster och blanda nytt med gammalt, men att göra ett nyare hus äldre känns inte särskilt stilsäkert.
Hemmakatten: har en kompis som har en (drygt) 60cm djup bänk där tvättmaskinen (kombinerad tvätt och tork) står i skåp under bänken. Tvättmaskinen syns med andra ord inte utan man får öppna en skåpsdörr. Bänkskivan är nån slags Corian med en stor maffig tvättho ingjutet i bänkskivan. I de övriga skåpen bredvid tvättmaskinen får det plats med oerhört mkt saker. Ovanför är en stor spegel
tulipan: Typ en sån fast flera lager och jag tror det var varvat mellan svart och vit.. sen då bordslampa :)
Hejduk..tig: Har ägt två garderober från Inaria och de är av god kvalitet.
Yrrol: En vanlig klädgarderob utnyttjar ju inte sin fulla höjd, det blir ju luft både under och över dom.. Är det någon som har sett en 80 garderob som utnyttjar sig plats bättre? Har för mig ikea har ett högskåp till kök som är 80 men den kostade ju allan ballan.. hittar den dock inte nu när jag söker..pluss att den nog inte hade rätt djup EDIT: Jag ser nu att dagens vanliga faktiskt
Cockaby: Jo, det var Ikea's Kvartal jag tänkte på. Får erkänna att jag i stort sett bara sneglat på skenan på Ikea och inte testkört den på något sätt. Har tänkt köpa den till gardinerna i vardagsrummet när vi kommer dithän. Det är naturligtvis en annan att använda den till en garderob där man troligtvis skjuter tyget fram och tillbaka betydligt oftare. Tål att tänkas på i vilket fall.
Jessica Pessica: Det var väldans snyggt! LIte lugnare inte så hysteriskt som vitt/svart kan bli. Ett gott alternativ,,,alternativt att jag tar 10 X 10 plattor och knåpar ihop 4 & 4 så blir det större rutor och lite lugnare. tack för titten! mvh
p3ter: Tack så mycket! Jag kollade faktisk K-rauta Häggvik men de hade inte inne då - men jag ser på deras hemsida att de iaf har precis den jag behöver! http://www.k-rauta.se/hemutrustning_10969.htm Lite klurigt att hitta då det står 'EUROPEAN PLASTIC GROUP SCANDIN' istället för Curver eller Rubbermaid! Tack igen! Peter
Fasting65: Vi letar soffa och är nog i liknande situation. Adea har en modell som heter Band. Adea: www.adea.fi Direktlänk: http://www.adea.fi/tuotteet.phtml?id=32&trid=32 Prismässigt ligger den nog en bit ovan budgetklassen, men under Eilersen...
Edvuld: Tack, men den har inte löstagbar pinne. Jag hittade en halvskabbig från Habo i rostfritt som det fick bli. Tack ändå!
Jessica Pessica: Det finns annars skydd som man sätter på fönstret som sägs avskärma det skadliga strålarna...men de ger ju inget insynsskydd och i en sommarstuga kanske man vill minimera insyn då man inte är där..
Totem: Jag hade nog dragit dit lim vid rören. Man behöver ju inte hel limma bakom panelen direkt. Och vad jag förstår så är det ju inte hela panelen som skall limmas heller.
Linska: Ikea har 80 cm kökshögskåp som du kanske kan modifiera lite inuti för att passa som garderob. http://www.ikea.com/PIAimages/60678_PE166756_S3.jpg http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S39852664
DonKiwin: De på IKEA passade dåligt måttmässigt. Hittade en annan på http://www.biltema.se/sv/Hem/Forvaring/Klad--och-Skoforvaring/Kladstallning/ Den var möjlig att justera både på längden och på höjden. Blir nog en sådan om jag inte bygger en själv.
eviljava: [citat] En bra inredningsarkitekt/homestylist kan nog även inreda ett hem med tidlös design om så krävs. ;) Min erfarenhet är att man brukar blir rekommenderad att följa "en röd tråd" i inredningen (vilket förefaller ganska logiskt). Gör man det spelar det nämligen ingen roll om den stil man har valt blir omodern efter ett tag. Det finns ju fortfarande en harmoni i färg och form.
Avemo: Det finna en affär i gamla stan som har fotogenlampor och reservdelar till dem. http://www.affarenigamlastan.se/affarensida2.html Erik