Inredning
thomas33: Ett inlägg som tål lite bumpning! Fann sidan efter ett reportage i en tidning. Massa kul idéer det går att göra med "utslitna" IKEA-möbler. Så nu får mitt slitna lackbord en ny yta med mosaik och nymålade ben...
mycke_nu: Vi har en stor guldspegel i badrummet, och trots avfuktare och fläkt så börjar guldet bli lite anfrätt av fukten som trots allt uppstår. Frågan är nu hur man skyddar guldfärgen på bästa sätt, är det lämpligt att använda plastlack?
thomas33: Ljuddämpning skall vara tungt, så två MDF-skivor med isolering mellan, skulle ge en betydande dämpning av både ljud och ljus.
sir_daniel: köpte sådan skena på bauhaus till vår klädkammare i sovrummet, sedan sågade till en MDF skiva o monterade kostade inte så många kronor
thomasx: Saken är den att dom du har en given start och slutpunkt för en trappa så blir alltid vinkeln på trappan densamma. Det enda man möjligen kan kompromissa lite med är steghöjd kontra stegdjup, och då bör man välja djupet så att man åtminstone får plats med foten på steget. Större djup ger ökad steghöjd. Mikael, om du i din trappa har t.ex. 16 steg så kan du ta bort ett steg och
Wirrepirre: Hej Tina. Nu har jag räknat lite. Avisa skjutdörrar kostar 11750:- Spegelglas med säkerhetsfilm kostar 10400:- Montering 4000:- Inkl moms. ROT-avdrag -2000:- Totalt 24000:- Såg att du skrivit att ELFAs dörrar "bara" har speglar med säkerhetsfilm. Det är ett fullgott skydd mot personskador. Jag hade inte varit orolig för att använda det i ett lekrum. Mvh Viktor
LarsOo: Hittade ett matbord på MIO som skulle passa perfekt designmässigt. Tyvärr är det för stort för att få plats. Någon som vet om det finns liknande bord att köpa? Ungefär 160-180 istället för 220 är önskvärt. http://www.mio.se/Matrum/Bord/Matbord/City-Matbord/City-Vitlackerad-Underrede-borstad-rostfritt-stal-L-220-B-100-H-77/
FlygelT: Får bidra med mitt resultat efter att ha läst i tråden innan jag gav mig på det. Betongväggen kändes för mörk när alla lager med tapet var nere så jag blandade linolja och vitt pigment och behandlade väggen. http://www.styleroom.se/album/27455
Martin_B: [citat] Kanske lika bra att totalrenovera hela taket när man ändå håller på? :D Alternativt sätta in ett enormt panorama-takfönster, så kan de lyfta in och ut vad de vill.... sportbilar om de så önskar. hehe
Xixi: Vita tak i hela lägenheten. Vardagsrummet har stockholmsvitt på väggarna. Hallen (hela) har vi en vit tapet från Sandbergs som heter Francis (vit på vitt). Köket är vitt, men efter renoveringen kommer det antagligen bli en rutig tapet (del av kök) från Sandberg - Rut i grått eller Ranold i grått eller beige. Sovrummet är målat med en färg som heter Champagne från Flügger, den kan
JOW: Då får man nog in en jacka iaf... ;) Hoppas dom inte är så dyra då!
yuphin: Har gamla garderober (60-talshus), och nu har vi renoverat tak och väggar, garderobsdörrarna är kvar. Alternativen är att måla dom eller tapetsera dom. Finns det specialanpassad självhäftande dekor/tapet till garderobsdörrar, kanske tom några som passar den bredden man har på gamla dörrar från 6o talet?
Mattias_Jo1: [citat] Lyngdal på fynd kan man få 2,5 m för ca 1200:- Nu är mina 3m som jag köpte för 900:- Infästningarna använder jag mig av IKEA's grejor. Dock blir det en kant nere mot golvet men jag orkade inte göra nått speciall för att få skenor nere vid golvet, utan jag sänkte dem från original 9 cm (fr golvet till infästning) till 7 cm. Skulle funkat med 5-6cm. Jag mätte på en 236cm
hazeeta: Ja det låter ju som att det är tapetlim som gäller. Får åka ner och hitta något lämpligt att linda runt det. Köpte partyballonger som blir 95cm i diameter, men som alla ballonger verkar de tappa trycket äver tiden. Plus att de inte blir 100% runda som en pilatesboll. Får se om de håller trycket tills det har torkat. Tack för alla tips!
AnneFi: jag löste det... har köpt ett begagnat vitrinskåp i furu på blocket som jag får måla när det flyttar in till mig. nu blev jag så eggad att jag vill ha en målad skänk på andra sidan rummet men där står tyvärr ett 150 brett kattträd. :/
Jimman9: Hej. Har i vårt nybyggda hus satt in två st skjutgarderober med IKEA´s PAX Ånstad dörrar. Nu efter ca tre månader buktar några av panelerna som sitter i dörrarna ut och tar i dörren som löper utanför. Pratade med IKEA idag och enligt kundtjänst hade hon inte hört talas om detta innan, men hon kunde skicka en "besiktningsman" så att man slapp köra iväg med dörrarna till butiken.
Smultronbuske: [citat] Ja det är min känsla också att det nog måste vara lite mer kontraster... Speciellt eftersom rummet är så stort.
Smultronbuske: Vi har ekparkett och golvvärme i hela huset på vårt nya, och klinker i badrum och håll. Har sett det i många hus, så om du föredrar trä av något slag så skulle jag kolla upp det istället. Det verkar ju onekligen som att det funkar. Och verkar trevligare tycker jag personligen :-).
Misse: Lampan sitter nu i vårt sovrumstak (hittade en på Blocket)!
JanneSjo: ok tack för tipset det kanske är ett alternativ. såg att HTH har längre dörrar men frakten bir dyr - ska kolla på Beijer om vad Marbodaldörrar kostar
Lolle: Stringhylla med lådinsats? Snyggt men visst kostar det oxå, men det kostar att ligga på topp :)
pbengtsson: Dags att starta en strykjärnstråd i verktygsforumet snart också.
alacs: Har ett mycket "öppet" vardagsrum och har fastnat i möbleringen http://alacs.blogg.se/category/freja-vardagsrum.html visar lite bilder på ett tomt utrymme, samt möblerat med mina möbler. . Lite förutsättningar: Matplats måste blir kvar där den är Bokskåp/vitrinskåp ska stå kvar Soffan är borta och ska ersättas Bokhyllan kan flyttas 2 laminofåtöljer finns Karl-Johan soffan ska
Yrrol: Nja först hänvisa de ig till annat företag, sen skickade dom fel. -löste sig dock när jag åkte till butiken och kopierade ur andra skenor de hade..
Hemmanisse: Trappen till ovanvåningen är helt öppen utåt så jag tänkte bygga ett staket så om någon skulle snubba så kan dom inte falla åt sidan på trappen. Vet hur jag tänkt att göra konstruktionen men jag är fundersam över skruven. Vill helst inte använda vanlig skruv utan gärna nånting som är mer robust och även ser snyggt ut. Någon som kan ge tips om detta? Sen är jag också
Niclas Jonsson: Nej nej, ingen av ovanstående går att använda. Skulle vara att hänga upp en affich, max! Kolla Lidl, jag köpte en elektrisk Parker där härom veckan. Kostade 199:-. Funkar till möbler, och helt klart värd de pengarna i alla fall.
Mayia: Har lite funderingar om lamellgardiner! Vi har ett stort fönster med en altandörr bredvid i vårt kök som vi tänkte sätta lamellgardiner i. Tanken är att beställa måttanpassade på nån sida på nätet. Nån som har tips om en bra sida? Vi har ett ganska djupt element under fönstret och vill ju såklart att gardinerna ska hänga fritt utanför detta. Någon som vet hur det funkar med