Inredning
GunnarM: Jag har en platsbyggd hylla som är just 20 cm djup. Det funkar ganska bra och ser helt ok ut (det skulle nog se konstigare ut om den var djupare på just min vägg). Tyvärr envisas jag med att stoppa in en massa böcker som är för stora så de sticker/trillar ur, men med rätt disciplin så blir 20 cm säkert helt ok. Dessutom slipper man en massa damm bakom böckerna om hyllan inte är
pelpet: Stockholmsweekend? Flygbiljetterna är inte oskäligt dyra. Se det som en möjlighet att förena nöje med nöje.
Peter2400: När jag kikade på Fishers hemsida så var det en metallvikplugg som klarar mest. 1.93kN med säkerhetsfaktor 4 klarar själva pluggen, jag tror väggen följer med ner innan den ramlar ut. [bild]
KnockOnWood: Det är väl de här? http://se.elfa.com/site/sv/swe/produkter/classic/hangsystem/dorr-och-vaggkorgar#.VGoQvMkhBWs Du kanske får gå till en "riktig" bygghandel för att få tag i äkta Elfa. Prova med K-Rauta till exempel!
Alexander Berglin: Ser att de lutar lite åt det vita hållet för dig! Tycker du kan ta en titt på http://lillavita.se, där finns det ett ganska så brett sortiment på inredning, inte allt för dyrt heller :)
LAnsgar: Jag vill påstå att det viktigaste är att utsidan är vattentät. Antagligen är den redan det om du har ett galler där? Sedan kommer det nog snart att gapas om kondens inifrån och att du ska täta hålet i plasten, annars får du riva huset. Men så länge ventilen är kvar och du inte proppar i ny isolering tror jag inte det är någon fara i realiteten. Varför flyttar du inte donet till
ajon: Vi har en ca 5 m lång vägg som ska förses med garderobsförvaring och skjutdörrar framför. Tyvärr är utrymmet för kort i djupled för att vi ska kunna utgå från färdiga garderobsstommar, utan jag får bygga allt från grunden. Jag kommer att utgå från laminerade spånskivor. När jag gjort liknande projekt tidigare så har jag använt en borrjig från Bosch för att sätta ut
LAnsgar: Har förvisso väldigt begränsad erfarenhet av plåtarbete, men jag tänker direkt något sånt här: [bild] Alltså bocka in järnet 135º och sedan skruva ihop. För att få ner bordsskivan får man väl fasa av den invikta biten i ovankant ett antal millimeter och sedan fasa ut bordsskivan underifrån resterande. Största problemet jag ser är att få bockningen så skarp att det inte bli en
AndersMalmgren: Nu pratar jag iof inte om ditt framtida hus utan funkislängan i Brommma
cazz: Att man gör exempelvis bord i MDF har jag varit med om länge men stolar i MDF och faner?? Tittar lite efter matbordsgrupp och hittade ett som jag tyckte såg bra ut, bra pris och snyggt vad det jag kunde se men är lite osäker på att ha stolar helt byggd i MDF (förutom beslag). Är det mer vanligt nurförtiden??
Fungerande: Skulle funka kanon med den modellen men behöver betydligt större hål. Min rör har nog en dia. på ca 45 mm så får leta efter sådana, fast större
Lennart Wallin: Jag funderar på att titta närmare på ANA-sängar, men hittar inga nyare inlägg. Hoppas att ni svarar Lennart
Kurtivan: Bestämmer du dig för att sätta skivor så sätt i isolering i den också så slipper du få en "bongotrumma".
mexitegel: Jag har för mig att jag sett något sådant på Bauhaus i somras.
dadam: Beslaget som håller i gardinen kommer sättas i väggen, skenan kommer behöva "passera" lamputtaget...
GoForIt: Hej! Är det kondensavledningsrör och elmatning till en luftvärmepump du beskriver? Beroende på hur det är utfört/materialval så kanske det inte är lyckat att bygga in vattenrör och elmatning i samma låda. Har du möjlighet så bifoga gärna en bild för bättre svar.
Yrrol: vad manualen och videon glömmer att berätta är att det finns en skruv under lådan, i mitten, likt klassiska ikeaskruvar, som man var tvungen att lossa först. så nu fick jag loss fronten. fint om jag ryckt sönder virket med våld.
stonemonkey: Har en bordsfräs med en kutter och några profilstål som är 40 mm höga. Jag skulle vilja ha högre stål för att kunna fräsa bredare profiler. Hur höga stål kan jag sätta i den kutter jag har, den har samma höjd som stålen, ca 40mm?
pinussen: Inga problem med våra limmade nu 5 år efter. Det hänger många tunga handdukar på dom emellanåt.
Yrrol: jo, fast jag hade velat att ena kortsidan var lite lägre så man ser in i facket, och kan ta saker utan lyfta lådorna över. :)
Yrrol: Ska den bara vara vit och slät som vanliga garderober? Då kan du åka till närmsta XL-bygg eller liknande så sågar dom ner en vit hyllskiva till dina önskade mått och sen limmar fast en kantlist med hjälp av ett strykjärn. Ska mycket till att det blir perfekta snitt, dvs saknas lite vit färg längst med kanten, men du får din udda-dörr iaf. Vill du det ska bli fint så hade jag nog
boyscout: Modellen kallas oftast spartrappa, dra en sökning på det så hittar du nog det du behöver.
badtastex: Lite OT men vart kommer panelerna ifrån? Antar att det är special-special med pris därefter men vill ändå kolla...
jknut: Fast om man gör som du Anna75 med en 10 cm ram runt på baksidan som då blir 24 cm borde man ju få en stabil dörr också...
Benny: Tack alla för hjälpen! Tipset om BeslagDesig det gjorde susen!