P
perlundstrom: Hej! Jag undrar över vad som kan passa att inreda en källare med för att få det att se ut och kännas som vanliga rum, men med material som klarar ifall det råkar vara lite extra fuktigt ibland utan att börja mögla. Det är betong nu på golv, väggar och tak.
0 svar · 3,3k läst
B
BSOD: en helt rak del av en trappa är väldigt lätt att bygga med lecablock, typ 15 eller 18 breda (=höjden på stegen). 20 kanske passar bättre i det fallet, beror på den delen av trappan som är kvar. Ställ dem bara på varandra, torrstapla alltså. Det kostar inte så mycket, och kan återanvändas lätt. och monteras upp o ner helt utan verktyg... masonit har ingen som helst hållfasthet,
5 svar · 4,3k läst
·
M
Marcussjogren: Lampolja rekommenderas att man eldar försiktigt led inomhus då den sotar väldigt mycket. Etanol avger väldigt lite partiklar, vilket gör att etanolbilen är mycket miljövänligare än dieseln (olja).
6 svar · 51,3k läst
V
Vanbeasten: ELFAs inredning finns i 40-djup och då funkar det fint med galgar. Och om du tar bort fodret (eller sätter ett smalare foder) på fönstrets vänstra sida har du gott om utrymme för skjutdörrarna. Det kanske till och med räcker att dörren som är närmast fönstret står i inre spåret för att det ska få plats.
8 svar · 9,1k läst
·
P
Per i Hamrånge: Platon blir ju nödvändigt. Annars gör man någon form av uppreglat golv med luftspalt under (typ Nivell)
3 svar · 1,6k läst
A
axn: Stort tack för tipsen om rullskenor. Har använt sådana förut, men aldrig hittat i längder större än 600 mm. Ett par skenor om 1000-1200 mm fästa i sidan på en botten av hyllplan och en klädhängställning ovanpå borde bli toppen!
4 svar · 1,7k läst
·
sir_daniel
sir_daniel: Lossa bultarna så du kan få loss räcket, stegen ligger löst påträdda på mittstolpen som borde vara bultad i golvet. Övre steget/stegen kan ev sitta ihop, men borde bara vara översta steget
1 svar · 3,2k läst
·
S
s97danl: Ok då missförstod jag. Förstod inte vad du menade. Ber om ursäkt.
3 svar · 1,7k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Bra sammanfattning av Bruno Mathsson. Har flertalet klassiker i familjens ägo. Däremot har de använt stavlimmad klibbal som stomme för bordsskivorna sedan början av 30-talet. Fällbordet är ett exempel på ett bord som haft detta sedan 1935. http://www.mathsson.se/sv/bordsskivans-uppbyggnad
3 svar · 5,2k läst
·
J
Jarlsgård: Soffan är nu beställd en tid tillbaka och även levererad. Blev en Vilmers Nordic/Väddö från Möbelmästarna :) Bra pris och precis det stuket vi ville ha! Sjukt nöjda :D
13 svar · 20,9k läst
·
Dracula
Dracula: Jag köpte en hård resåmadrass, utan zoner, och sedan TUSSÖY bäddmadrass (memoryskum) Den var fantastiskt skön att sova i, kanske aningen hård om stussen inledningsvis, men efter ca 2 veckor hade rumpdelen mjuknat upp lite i madrassen o det blev kanon. MEN, efter ca 4-5-6 veckor har rumpdelen tappat sin spänst o den är nu mer gropliknande när man ligger i madrassen(inget motstånd
0 svar · 14,8k läst
F
fredrik1234: Jag har ett gäng gamla fina golvbräder som jag skulle vilja göra ett sideboard av. Helst vill jag ha en enklare stålram som underrede. Har dock varkeken tillgång till verktyg eller kompetens för att tillverka själva ramen. Någon som har tips på var jag kan vända mig för att få en sådan ram tillverkad enligt spec? Bor i Stockholm. Tack på förhand!
0 svar · 6,4k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Du har ju rätt på sätt och vis. Men det var egentligen bröd- och fruktkorgar, som katterna ockuperade och gjorde till sina. Man är ju inte herre i sitt eget hus när man har såna egensinniga djur :o
12 svar · 3,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: De flesta skjutdörrar hängs i taket och är oberoende av vad som finns bakom dem så det borde gå bra att du tar bort dina nuvarande garderobsdörrar och sätter upp skjutdörrar framför i stället. Skjutdörrar finns från många leverantörer och i olika utföranden och prisklasser. Tänk bara på att du behöver planera dörrarna så att de inte blockerar sånt som ska dras ut, t ex
2 svar · 4,6k läst
BirgitS
BirgitS: Okej, med en så pass ljus röd färg så syns ju en svart takrosett bra, jag trodde det skulle vara en mörkare röd, och då blir det ju bäst med svart kring fönstren. Mer inspiration där det inte bara är svart och rött utan även "guld" som förstärker intrycket tycker jag? http://www.dn.se/resor/portugal/dekadensen-lever-kvar-i-lissabons-heta-kvarter/
3 svar · 3,6k läst
·
N
Anonymiserad 156538: Har köpt tre Mix dörrar men inte monterat dem ännu. Det är två stora hjul i botten på dörrarna, som standard så är det bara borstlist i ovankanten men om du köper till mjukstängare så har dessa hjul även i ovandelen. Vi har skruvat isär våra dörrar och haft profilerna på pulverlackering då det inte passade med aluminiumlister i sovrummet enligt madame. De var lite bökiga att
4 svar · 6,9k läst
Anna1984
Anna1984: Jag har dem. Har inget ont att säga om dörrarna, dom funkar bra, men skippa mjukstängningen. Den gjorde så att listen på dörrens ytterkant lossnade på två dörrar.
2 svar · 3,1k läst
M
manjana: Herreljunga var bra, tack!
3 svar · 2,0k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Finns en del sidor om detta. Jag har gjort detta i hallen finns en bild på övre infästningen sist i tråden. Sedan tror jag att jag har fler bilder i "styleroom" forumet. Sök mitt anv namn som här. https://mobil.byggahus.se/forum/inredning/214503-montera-ikea-skjutdorr-utan-garderob-3.html#post2419478
9 svar · 29,5k läst
·
anders07
anders07: Det kommer troligen inte att fungerar i längden men vissa fanér möbler klarar det bättre än andra så det blir ju lite av en chansning...
2 svar · 5,0k läst
F
fredda: Hitta! :)
3 svar · 2,8k läst
F
3 svar · 2,8k läst
Å
Åsa1978: Mmm - det är så pass alltså? Ja, vinkelmåttet kan jag inte på rak arm, men ditt svar ger min en indikation i alla fall... Tack för svar och för att du provat ut detta åt oss irl! :-)
4 svar · 7,1k läst
·
C
ccf: Vill du ha en som är helt genomskinlig istället för att ha den något gröna ton speglar har skall du be om järnfritt glas i spegeln (säljs under beteckningar som "optiwhite", mm)
2 svar · 2,5k läst
T
thomasx: Men de som tillverkare elementskydden lär ju veta, och kan säkert sälja dig bara det materialet.
4 svar · 2,2k läst
·
T
trojlee: Vart hittar jag en retro "flip" klocka som är gjord för 24h format med svenska dagar på?Finns det? Skulle vilja ha en i köket:) / M
0 svar · 1,4k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: Såg en video på youtube där dom använde ett fraktnät till ett flygplan (tror jag det var). Kostade inte så mycket.
2 svar · 11,5k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Tack för tipset om HN! Perfekt hylla.
2 svar · 3,3k läst
Ögonfröjd
Ögonfröjd: Sök på Pinterest där är massa inspiration.
1 svar · 1,4k läst
T
thomasx: Jag skulle gärna vilja se hela planlösningen med alla rummen.
10 svar · 3,5k läst
·
C
ccf: Ja, den var ännu bättre (precis vad jag letade efter)
6 svar · 11,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.