Inredning
moix: Min kompis' 70-talsbadrum hade rostbrun matta, tre vita kakelväggar och den fjärde var orange. Det var riktigt snyggt.
saturnus: Det var närmast vid eldsvåda, som problem uppstod med plastfoder, de vek sig ned över dörren, som då var svår att öppna. Samma var det med dörrtrycken (handtagen) som nämns, i plast utan järnkärna. Man får hoppas att även dessa blivit utbytta i alla HSB hus.
gaia: [citat] No ja, då kan du prova bara såpan som tips ovan och hålla ytan mat. För att får den svunna glansen tillbaka måste man slipa och polera upp glansen hos någon stenfirma. Svårt att lyckas på egen hand ... gaia
Marklund: Vi kommer att göra om vår entré, som i dagsläget leder rätt in på köksgolvet. Eftersom den nya entrén av nödvändighet blir ganska smal så funderar vi på att sätta en spaljé med liggande läkt istället för hel eller halv vägg. Frågan är nu, är det för mycket 1970-tal över det?
Jan-Å: dimension på "virket" är väl på bjälkarna då. 175x45 ser det ut som eller 195x45 men finns inte en byggbeskrivning på hemmakanalen.se? lr på tv4:s hemsida?
JanneL: Du behöver en wienertrapp, som imported_Byggaren beskriver i bif. länk: http://www.byggahus.se/forum/loesvirke-timmerhus/96223-koepa-faerdiga-vangstycke.html
ponka: Ok, tack. Då blir det att mäta lite och sen dra till Bauhaus igen då...
Norje: Sofia, Jag har lagt in en bild under Bilder/Inredning. //Helen
tomashermansson: Vi har planer på att bygga ett svängt trappräcke. Stilen skall passa in i vårt hus från 20-talet så vi ser framför oss vitmålad snickeriglädje, stiltyp sekelskifte... grova stolpar, svarvade "pinnar"... ja, någon som gjort något liknande och kan dela med sig tips/idéer?
Yrrol: Väderstreck; * Vänstersidan är en södergavel * Högersidan norr. * Altanen blir väl isf öst Ja, jag vet inte.. ställer jag soffan i mitten på golvet riktad mot vänster-väggen... då blir det väl ganska liten plats mellan soffa och vägg, folk kommer gå och skrapa mot väggarna när de ska förbi.. iofs... så smalt är det inte såsett men... Blir klurigt att få plats med många
Fixar_Krille: Har beställt betalt och beställt varor från PID.se men leverans och svar uteblir så akta er för PID MVH Christer
Fixar_Krille: Har beställt och betalt varor från PID.se men leverans och svar på förfrågningar uteblir så akta er för PID.se MVH Christer
Fixar_Krille: Visa order80742010-02-07Obehandlad Har denna order hos PID.se betald och beräknad leverans 7 feb men inget händer och inget svar från PID.se . Så jag är väl lurad. Akta er för de ligger kvar på nätet och suger pengar. MVH Christer
raveper: Ja vad säger man.. Hoppas du kommer trivas med ditt nya skåp iaf.
HEM2121: Kolla på Rusta, de hade olika hyllor i ek, billigare än Ikea :)
Kjell_G: Ah, okej jag förstår. Själv tänkte jag mest på sånt som man kanske inte behöver plocka fram så ofta. Sen har jag bara en säng så det finns plats att nå skåpen från sidorna. Ska kika på tänkbara IKEA-skåp, finns ju både garderobsvarianter och badrumsdito. Kjell G
Kjell_G: Tröttnade på att det lilla IKEA-bordet ständigt var belamrat med prylar. Tänkte mig en låda eller en utdragbar skiva för tangentbord o mus. Tog första bästa tillgängliga grejer som fanns hemma; en Elfa-back med glidlister o några träbitar :) Ska fila på en lådfront som smälter in lite bättre i bordsramen. Kjell G
_chrille_: Står på förpackningar hur mycket det ska klara i kg. Hittad lite info om Pellys system. finns tydligen häng skenor som klara många kg kanske kan passa in den så du kan fästa i stålreglarna? http://pelly.se/data/images/nya%20pdfer/monteringsanvisning%20pelly%20system%20skruvar_se.pdf
resemaja: Spegeln är ny och dyr, lägenheten/väggen ny , den får inte ramla ner, har dock ej fått hem den ännu, så oklart hur upphängningsmöjligheterna ser ut exakt. Vet bara att det ska vara spånskiva bakom gipset för att underlätta upphängning.
jassi_r: Ja det e klart! Jag mednade kvadratiskt kan bli lite fel ibland :S Jag tackar för era tipps och har fått lite mer att gå på.
J.A: Tack alla för era tips! Speciellt Karlsson hade ju ett flertal snygga klockor :)
Hejduk..tig: Ljusa väggar och (sne)tak För ett luftigare och ljusare intryck Vägg- och golvlampor Lampor med uppljus som belyser taket, även bordslampor går bra. Denna slags armatur tar inte upp volym i rummet såsom en stor taklampa skulle göra. Vill/måste du ha nåt i taket för ex städljus, välj plafond. Draperi, panelgardin Skapa en illusion av ett fönster genom att hänga ett draperi eller
bigl: Googla på "tree silhouette" välj att bara titta på bilder och välj att bara visa clipart och/eller streckbild.
maximuz: Hej! Håller just nu på att att renovera mitt tv-rum, någon som har några inredningstips. Jag har just satt in en kamin samt gjort iordning förr att göra ett "ved-la" bredvid. På väggarna där dessa är infällda hade jag tänkt att sätta fusktegel/schiffer av något slag. Tror ni det är snyggare att istället sätta hela väggen med detta (väggen där tv skall sitta)? Soffan är enda
resemaja: Krävs laserpass och 2 personer för att få upp den vilket jag inte har i närheten. Bra dock att veta att molly räcker, har nog dessutom dubbla gipsskivor i den väggen, får köpa molly för dubbla då. Har dessutom fler saker som ska upp, 3 tidskriftsförvaringar tex.
nimhed: [citat] Då hade jag kört på min lösning med IKEA-stommar. Då kan du även köpa dörrar av IKEA. Annars får du en hel del jobb med bl.a gångjärn. Ett IKEA-högskåp med ett tillsågat bänkskåp ovanpå blir perfekt i höjd och det är direkt klart att använda. Nu hör till saken att jag har ca 1,5 km till IKEA. Kanske inte lika roligt om man måste åka en bit.
rokk: Vad tror ni om förslaget på bilden nedan? De röda prickarna markerar baklen som skall fästas i väggens reglar (Vilken typ av skruv ska jag använda?). Det blåa markerar vart pelarna skall fästas och det gröna visar vart sängen vilar.
Eir75: Jag letar efter ett stort matbord, gärna vitt. Det ska vara kring 110x260-270cm och får gärna vara avrundat i kanterna eller ovalt. De jag hittat är favoriten superellips och IKEAs "norden". Mio hade förut ett rektangulärt bord med metallunderrede som hette "bill", men det verkar ha utgått. Andra tips?