Hallå,
jag letar efter en barstol som ser ut som den nedan fast vit, hittar inte det någonstans. Den nedan kommer från Ikea, och går tyvärr inte att måla vit.
Alla tips tas tacksamt emot då jag letat som en galning utan lycka.

• ingolf barstol.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En stilla undran, varför skulle IKEA-stolen inte gå att måla om?
Den är väl antingen lackad eller oljad, så efter lite slipning ska det väl gå?

Håller med, OK den är betsad och lackad men varför skulle det inte gå att måla :confused:

"produktbeskrivning
Stol: Massiv furu, Bets, Klar akryllack
Fotstöd: Stål, Epoxi/polyesterpulverfärg"

Jo jag tyckte också att man kunde måla om den, men det var en tjej på Ikea som sa att hon kunde inte rekommendera att man skulle måla om den. Men om ni tror att jag kan måla om den så kanske jag skulle göra ett försök.
Tack Hejduktig för tipset, den skall jag kolla upp.

använd Nordsjös Häftgrund eller liknande att grunda med först. Använd helst färg med lösningsmedel. Nordsjös Blankett eller Pansarol går bra till färdigstrykningen.
Slipa stolen lite lätt först med fint sandpapper eller vattenslip och tvätta noga.

Hos Bowell finns fina barstolar i modell:
Udderup barstol

De tillverkas i al, björk, ek, körsbär och valnöt som oljebehandlas.
Stolen går även att få i målad ask
Kostar mer är barstolar från IKEA men är ursnygga och blir inte rangliga.
För övrigt tror jag att det går utmärkt att måla IKEA-stolarna. Ruggar du upp ytan ordentligt och grundar med en fästgrund så blir det säkert bra.
Jag har själv målat en "trappall" från IKEA, tillverkad i liknande materiel, med bra slutresultat.
Lycka till!

Jag köpte skohylla på IKEA ur samma serie, eller i alla fall lika utförane. Jag slipade (inte särskilt noga, utan snarare ruggade upp ytan) och målade med vanlig oljefärg för snckerier. Den sitter bra. Vi har skor där och de använder vi varje dag. Trots sand och smuts så sitter färgen.

Det hon på IKEA menade var nog att :HON inte kan säga något sådant för om det inte blir bra för den som gjort det så är det dom på IKEA som får skiten för att dom stått o sagt att det är ok.
Allt går o måla med rätt färg. Så det är bara att måla på!

Harrieth skrev:
Hos Bowell finns fina barstolar i modell:
Udderup barstol

De tillverkas i al, björk, ek, körsbär och valnöt som oljebehandlas.
Stolen går även att få i målad ask
Kostar mer är barstolar från IKEA men är ursnygga och blir inte rangliga.
För övrigt tror jag att det går utmärkt att måla IKEA-stolarna. Ruggar du upp ytan ordentligt och grundar med en fästgrund så blir det säkert bra.
Jag har själv målat en "trappall" från IKEA, tillverkad i liknande materiel, med bra slutresultat.
Lycka till!
Kan man handla från Bowell via nätet, såg ut att va jättefina barstolar.
Tack för tipset.

hej jessicaodanne,
tror inte du kan handla direkt från nätet/tillverkaren men om du ringer dit kan de hjälpa dig med närmaste återförsäljare.
Vi har vänner som köpte dessa i oljad ek och de är mycket fina i verkligheten.

Vill bara meddela att stolen finns i vitt på ikea:-)

A
jessicaodanne skrev:
Hallå,
jag letar efter en barstol som ser ut som den nedan fast vit, hittar inte det någonstans. Den nedan kommer från Ikea, och går tyvärr inte att måla vit.
Alla tips tas tacksamt emot då jag letat som en galning utan lycka.
EM (Europamöbler)

Tack för tipsen, Bowell stolarna var jättefina, men de kostar 3000kr styck och det var lite för saftigt för oss. EM hade tyvärr bara stolar med träsits och ikeastolarna har inte kommit in än. Men vi ska kolla Ikea stolarna när de kommer in.
Tack än en gång för alla tips:)

A
Annars kan man ju måla sitsen om den inte passar (i värsta fall)., om inte Ikeas blir bra eller nått. Vet inte om Englesson kan ha, dom har ju en del fina möbler. Lycka till iaf!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.