Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    GreenTurtles avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2005
    Län: Jönköping

Tillverka egen sänggavel

Funderar på att göra en egen sänggavel. Ni som har gjort egna sänggavlar, hur har ni tillverkat dem?
    Spånskiva, OSB skiva eller liknande och klä in med ett snyggt tyg! Eller hur har ni gjort?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2005

Jag gjorde en gavel i massiv ek som jag är nöjd med. Den är dock bara för en 90-säng. Om en gavel ska vara 180 bred så är det viktigt att virket är ordentligt torrt så att gaveln inte blir sned.

Lämpliga material är MDF eller spånskiva, snyggt tyg/läder och stoppning. Ev någon kantlist av massivträ. Jag föreslår att du bygger ben till gaveln så att gaveln står på golvet och kläms fast mellan sängen och väggen, snarare än att skruva gaveln på väggen.

3.    länk #3
    FlitigaLisas avatar
    Senior medlem Medlem: Jun 2004

Vi har byggt vår sänggavel (fast en snickare fick göra jobbet!!!), det är en mdf med ekfanér på och sen eklist runt kanten. Vår hänger på väggen, ca 1,5 cm ut från väggen. Bakom har vi en ljuslist som ger ett intryck av att gaveln "svävar".

/FlitigaLisa

4.    länk #4
    GreenTurtles avatar

Har ni bilder på era underverk så uppskattas dem verkligen
    Senast redigerad av GreenTurtle 2007-02-16 12:10

5.    länk #5
    Matareses avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2004
    Län: Västmanland

Vi kapade till en plyfaskiva, skruvade fast 45x45 regelar i kanterna, häftade fast 5mm skumplast (heter det så?) och sedan ett tyg som vi häftade fast. Och monterade sedan fast den på väggen. Tog en timme att göra.
    Enkelt att byta tyg efter årstider eller mode.

Funderar på att montera på en kantlist på toppen, just nu känns det som att man har en maddras på väggen i och med att gaveln är 60mm djup.

Det vart mycket snyggare än de ihopvikta wellpappkatongerna vi har haft i över 1 år.

6.    länk #6
    pinebars avatar
    Moderator Medlem: Aug 2005
    Län: Stockholm

Hej!

Jag har tyvärr inte byggt min än, men min plan är en tygklädd.
    Den ska byggas av någon slags skiva, förmodligen spån och sedan kläs med vadd och enkelt bomullstyg som häftas fast. Sedan ska det "riktiga" tyget fästas med kardborre, knytas fast eller med resår så att det går att ta bort för tvätt.

/pinebar

7.    länk #7
    FlitigaLisas avatar

Så här ser våran gavel ut!

/FlitigaLisa
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Säng.jpg
Visningar:	1861
Storlek:	52.0 KB
ID:	6606  

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Jan 2007

Mycket snygtt! Var har ni fått tag på ekfanér på MDF?

9.    länk #9
    FlitigaLisas avatar

Det fixade snickaren men vet att de här har: t r ä i m p o r t e n
    Vet inte om de säljer till privatpersoner... om inte annat borde de veta vilka de levererar till!

/FlitigaLisa

10.    länk #10
    Hejduk..tigs avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2005
    Län: Stockholm

Mycket snygtt! Var har ni fått tag på ekfanér på MDF?
    Fanérkompaniet i Värtahamnen? Hem - AB Fanerkompaniet
    Kanske Nordiska Fanérfabriken i Vimmerby? AB Nordiska Fanérfabriken
    Eller Bohmans i Oskarshamn? Hem - AB Bohmans Fanerfabrik

Själv är jag en nöjd kund hos den förstnämnda. Som studerande vid KTH fick man t o m rabatt när det begav sig.

11.    länk #11
    GreenTurtles avatar

Så här ser våran gavel ut!

/FlitigaLisa
    FlitigaLisa: Mycket trevlig sänggavel. Vad är det för ljuslist ni har placerat bakom gaveln? Hur är gaveln fäst i sängen? Gjorde er snickare underredet till sängen också? Får man fråga hur mycket ni fick betala för material och arbete?
    Många frågor men hoppas på svar

12.    länk #12
    FlitigaLisas avatar

Tack!!
    Ljusslingan bakom är från IKEA och heter Trettioen (det är tre styck vita sådana). Själva upphängningen är ganska simpel; en regel som är kluven diagonalt på längden, se bild.

Vi fick betala 2400 kr för mtrl, lack och arbete, har för mig att de sa att skivan kostade 1400 kr. Sen monterade vi upphängningsdelarna och belysningen själva.

Sängstommen är från samma företag som madrasserna; Tempur.

/FlitigaLisa

Länk till ljusslingan:
    IKEA | hem | Belysning | Specialbelysning | Garderobsbelysning | TRETTIOEN Ljuslist

13.    länk #13
    FlitigaLisas avatar

Oj!
    Kom på att det nedtill på insidan av gaveln oxå sitter en trälist så gaveln inte ska knäckas mot väggen!

/FlitigaLisa

14.    länk #14
    GreenTurtles avatar

Tack!!
    Ljusslingan bakom är från IKEA och heter Trettioen (det är tre styck vita sådana). Själva upphängningen är ganska simpel; en regel som är kluven diagonalt på längden, se bild.

Vi fick betala 2400 kr för mtrl, lack och arbete, har för mig att de sa att skivan kostade 1400 kr. Sen monterade vi upphängningsdelarna och belysningen själva.

Sängstommen är från samma företag som madrasserna; Tempur.

/FlitigaLisa

Länk till ljusslingan:
    IKEA | hem | Belysning | Specialbelysning | Garderobsbelysning | TRETTIOEN Ljuslist
    Angående upphängningen av gaveln på väggen. Om jag fattat det rätt så fäster du alltså ena delen i väggen och den andra del i gaveln? Sedan hänger du bara gaveln upp på denna. Smart, mycket smart måste jag säga
    Och ni betalade alltså 2400 kr enbart för gaveln då alltså?

15.    länk #15
    FlitigaLisas avatar

Det är maken som får ta åt sig äran av den smarta upphängningen!

Japp, priset var för gaveln (den som var mest lik ute i butik kostade 5000 kr och då utan sängbord...

/FlitigaLisa

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42