Jag tänkte förnya våran säng (1,20) lite innan den "riktiga" sängen kommer. (Vi har inte plats för större just nu).
Så nu undrar jag om någon har gjort huvudgaveln i tyg. Vad hade ni för matrial? Ska man sätta den i väggen eller sängen?
En gång i tiden, för länge sedan, hade vi ingen säng gavel till ikea sängarna.
Det blev en plywoodskiva, först täckt med filt, sedan med samma tyg som dem mörkläggande gardinerna. Vi köpte bokstavligen en omgång till av samma gardiner som till fönstret (färdigsydda, ikea). Filten var limmat på plywoodskivan, strax under filtkanten på baksidan hade vi limat en del av den där banden som man sätter på soffklädsel och liknande för att hålla dem på plats, den andra delen sydde vi på långsidan av gardinen, likadant på framsidan. Fördelen blev att man kunde ta bort tyget och tvätta den. Den höll i tre år i alla fall, med tvätt ca två ggr om året i tvättmaskin (sen fick vi råd med en "riktig säng" ;D)
Såg en rätt snygg variant på sänggavel i en inredningstidning ganska nyligen. De hade helt enkelt klippt till en sänggavel i ganka kraftigt tyg som dom hade fållat och satt öljetter (heter det så? :-/) i och sedan hängt upp på snygga krokar direkt på väggen vid sängens huvudgavel. Svårt att förklara i text men det var i alla fall riktigt snyggt och dessutom lite annorlunda. Har sett en annan variant också där de hade hängt upp en gardinstång på två snygga krokar och sedan hängde "sänggaveln" på den, tror dom hade sytt i breda band och knutit upp den. Den sänggaveln var stoppad på nåt sätt för den var tjock. Det var också rätt snyggt.
Själv har jag haft den varianten av sänggavel som malin beskrev, fast vi skruvade upp vår på väggen istället för i sängen, det blev stabilare.