Ska just till att välja tapeter eller färg till min 1 1/5 åriga sons rum och har fått idetorka. SNÄLLA kan någon bidra med lite ideér och tips och gärna bilder.

/ Ella
 
Froggy skrev:
Ska just till att välja tapeter eller färg till min 1 1/5 åriga sons rum och har fått idetorka. SNÄLLA kan någon bidra med lite ideér och tips och gärna bilder.

/ Ella
En budgetvariant är att köpa en billig bård, Rusta har tex. den här som jag tycker är himla söt (99kr/5m):

20751409_m.jpg

Sen kan du plocka upp två färger från bården (mörkare nertil och ljusare upptill) och måla rummet med. Tex. en ljusare och mökare variant av den oragna bakgrunden.

Den här kanske inte heller så dum i ett pojkrum (109kr/5m):

20752153_m.jpg

och plocka upp två blå färger från bården. Fast var försiktig så det inte blir för "kallt" bara. Kasnke en mer vaniljfärgad upptill...

Jaja, du får säkert fler tips! :)


 
risken med tapeter är att man tröttnar ganska fort. varför inte måla en neutral ljus färg på tre väggar och sedan en fondvägg med en rolig färg, kanske lite mönster på. jag har själv målat barnens lekstuga som fick 3 vita väggar och en vägg med färgglada cirklar på. det var jättepopulärt! tröttnar vi är det bara att måla över.
lycka till! :)
 
Vi har bilder på vår sons biltapet på hemsidan...

Har faktiskt inte tröttnat på den än!
 
Det beror väl lite på hur ofta man har lust att tapetsera om. Dottern fick randiga tapeter från Sandbergs, men det blev lite för mycket, hade räckt med en vägg. När sonen fick nytt rum fick han gröna väggar och några tavlor. En kompis hade en bård med nallar i sin dotters rum, men det kändes barnsligt redan när tjejjen var 4 år. Lillebror fick Emil på bård, men det växer han också snart ifrån. Han är 4 år snart. Men det beror ju på hur mycket pengar och tid man är villig att lägga ner på det. Tavlor är mycket lättare att byta ut.
 
Jag föreslår att du målar väggarna i neutral tonad vit färg. Sedan inreder rummet med accentfärger på överkast och kuddar och matta.

Istället för bård kan man sätta upp wallies. Lätta att flytta runt eller byta ut när barnen växer upp och behoven ändras - vilket det garanterat gör!

:)Roseanna

 
Vi målade rosa (stora tjejens önskemål) i barnens rum och sen gjorde min fru dessa fondmålning på en vägg.

Så här blev det i stora tjejens rum:
bamse.JPG

och lilltjejens
puh.JPG


/Gojan
 
Apex skrev:
2 tapet kollektioner som jag starkt kan rekommendera är Eco - Artist och en ganska ny kollektion från Midbec - Get Groovy.  
 
I dessa 2 finns det endel riktiga guldkorn som passar alla åldrar. Bla. så är stilen och färgen på en rosa tapet med små hjärtan ur Artisten så där perfekt avvägd.  
Inte för fjantig..  inte för allvarlig.. alltså är den en tapet som kan hänga från 5 år och en bra bit in i tonåren.  

Låter kanske inte så upphetsande, men det är också en sån där fullträff. Jättefint komponerade färger och ett tufft mönster. Från 5-15 år där också.  
Dessa låter superfina :), jag ska själv kika på dem när jag är in på färg/tapetbutiken nästa gång.

Tycker det är ett utmärkt förslag att välja mer efter färkompositionerna/kombinationerna än efter figurativa motiv, förvisso så är de där gulliga katterna, nallarna, kaninerna osv. nästan helt oemotståndliga när man har bebisar ;) (var själv helt såld på Designers Guild's katter i rosa och turkost när flickorna var bebisar, turligt nog var de så dyra så det blev inte av, det stadiet hade varit länge sedan passerat nu, vi börjar dessutom snart se slutet på 'prinsessstadiet' också ;))
Det går så himla fort till dess de absolut inte vill ha 'bebis' mönster och då är det så otroligt mycket enklare och ffa. billigare att byta ut lite av textilierna, vilka man gärna kan ha, med de för stunden gulliga och passande motiven.

MVH//Christina.


 
Gojan skrev:
Vi målade rosa (stora tjejens önskemål) i barnens rum och sen gjorde min fru dessa fondmålning på en vägg.

/Gojan
Men du Gojan.......... :o, vilken fru du måste ha, verkligen proffsigt och snyggt målat :).

Ja kan man måla på det sättet själv (eller om frun kan) så finns det ju ingen anledning att betala för motivtapeter, ursnyggt måleri, måste ju vara en dröm för barnen, nästa gång får hon måla hela gänget med Ariel, Belle, Jasmin, Mulan, Askungen osv. ;)

MVH//Christina.
 
Tack för alla tips. Finns det någon hemsida till Midbec tapeter. Jag tror att vi har tittat på en av deras tapeter till fondvägg i v-rum, en med stora rutor i brun svart & vit tror jag att det var.

/ Ella
 
http://www.midbec.se/
Var nyss där och dreglade ;)



byggimpert: Grattis till din nya forumstatus ;D ;D ;D
 
morsan skrev:
byggimpert: Grattis till din nya forumstatus
Tack :)

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Men du Gojan.......... :o, vilken fru du måste ha, verkligen proffsigt och snyggt målat :).
Jag vill på inget sätt förringa min frus insats men det är ju inte sååååå svårt om än tidskrävande. Det svåra här var att hitta en overheadprojektor. Sedan var det bara att måla av förlagan på väggen och fylla i fälten med olika färger.

/Gojan
 
Gojan skrev:
Jag vill på inget sätt förringa min frus insats men det är ju inte sååååå svårt om än tidskrävande. Det svåra här var att hitta en overheadprojektor. Sedan var det bara att måla av förlagan på väggen och fylla i fälten med olika färger.

/Gojan
Fast jag kalkerar ibland blir det aldrig snyggt. Så jag är också impad!
 
Apex skrev:
2 tapet kollektioner som jag starkt kan rekommendera är Eco - Artist och en ganska ny kollektion från Midbec - Get Groovy.  
 
I dessa 2 finns det endel riktiga guldkorn som passar alla åldrar. Bla. så är stilen och färgen på en rosa tapet med små hjärtan ur Artisten så där perfekt avvägd.  
I Get Grovy så är det speciellt en med "lodräta vågor".. i olika färger, turkos, silver, vit, caffe laté .. ahh nått sånt va det.   Jättefint komponerade färger och ett tufft mönster. Från 5-15 år där också.  
Låter jättefint!

Jag valde Sandbergs Evelina (Kasparkollektionen) till alla väggar i min dotters rum, också så där perfekta färgkombinationer, randigt i rosa, lila, rött och orange på vit botten http://www.sandbergtapeter.com/temp...ntryCode=SE&MenuPageID=312&PageID=315 . Jättefint, men det hade räckt med en vägg, eller ovanför en viss höjd. Köpte även matchande gardiner (Saga-serien). Tycker också det passar långt upp i åldrarna. Finns även fina mönster som är lite mer killiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.