Skriv svar Nytt ämne
  1. 2006-02-16 08:55
    Svara | #1

Nykomling Medlem: feb 2006
    4 inlägg

Bygga liten loftsäng

Hej!
    Jag delar rum med min minsta och skulle vilja ha en loftsäng till henne för att vi båda ska få plats. Jag skulle vilja bygga en låg loftsäng som inte är fullstor. Alltså kanske 1 meter hög och ca 80*150. Vad jag vet finns inte fullstora loftsängar att köpa, låga finns ju men inte inte mindre när det gäller de andra måtten.
    Är det nån som byggt en liknande loftsäng eller nån som har tips hur jag skulle kunna göra.

Jätte tacksam för hjälp!!! *
    Tofsan

2. 2006-02-16 09:17
    Svara | #2

Fullvärdig medlem Medlem: nov 2005
    Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Re: Bygga liten loftsäng

Hej och välkommen!

Det där med mindre säng kanske känns bra idag, men när hon växer? Jag hade nog byggt en fullstor (90x200). Vem vet, mamma kanske vill ligga där uppe också

Det här med konstuktionslösningen kan göras på många sätt. Beskriv gärna lite hur rummet ser ut, vad du tänk ha under sängen samt andra önskemål så är det lättare att ge ett tips.

/AB

3. 2006-02-16 09:33
    Svara | #3

4 inlägg

Hej!
    Jag är helt säker på att jag vill ha en inte-full-stor loftsäng. Det får inte plats annars.
    Jag har inte tänkt så mycket på vad som skulle vara under... Kanske nått litet hyllsystem eller byråer... Ett litet kryp-in för den lilla, som en koja. Vi har som sagt inte så mycket plats. Allt som är pratktiskt och där en sak har fler funktioner är ju utmärkt
    /Tofsan

4. 2006-02-16 10:12
    Svara | #4

Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Okej, får det inte plats så är det dumt att bygga så stort

Min första tanke är en konstruktion där du bygger sängarna nästan ovanpå varandra, fast i en vinkel ut från ett hörn, så den understa sängen blir bara täckt 80-100cm om du förstår. Blir en blandning av en loftsäng och en våningssäng.
    Under den översta sängens utskjut finns då knappt 1m² där du kan bygga hyllor eller annan förvaring.

Oavsett om du väljer denna variant eller en "traditionell" loftsäng så är det ganska bra att man har i alla fall något skåp under, detta hjälper mycket till att stadga upp konstruktionen (man sliper alla rangliga långa ben)

Byggbeskrivningen blir väl ungefär såhär:

-Bygg en ram av reglar som motsvarar måtten på din madrass (resår eller vanlig skumgumi spelar ingen roll)

-Denna ram skruvas fast i väggen och ovanpå eventuella skåp/hyllor (min poäng är alltså att sätta skåp/hyllor i alla fria hörn så du slipper stolpar. Har du sängen mit på en vägg och sätter hyllor i båda ändar så får du ett litet mysigt krypin emellan. Placeras den i ett hörn räcker det således med ett skåp/hylla)

-Du kan nu klä in ragelverket för sängen med skivor så man får en skyddande sarg.

-Lägg i en skiva på reglarna där madrassen skall ligga. Använder du resårmadrass så kan du hoppa denna om du inte vill ha det fint underifårn

-Nu kommer vi till stegen, kanske det knepigaste då det är här många oyckor händer.
    Skall du bara ha den på 1m höjd som du skrev så kan du bygga 6-5 fasta steg, nästan som en hylla, blir myckt säkrare än en stege, och mer funktionabelt.

Hoppas du blev lite klokare, fråga annars bara igen
    Ska se om jag kan ljuga ihop någon enkel ritning under dagen.

/AB

5. 2006-02-16 10:21
    Svara | #5

4 inlägg

Å tack! Lite klokare blev jag nog och om du kan "ljuga" ihop en ritning så blir jag nog ännu klokare. Detta med att bygga är inte min starkaste sida...
    /Tofsan

6. 2006-02-16 11:19
    Svara | #6

Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Något i denna stilen kanske?

Då ligger madrassen 950mm ovan golv.
    Du får en hel del förvaring; i bokhyllan under trappan, i skåpet och på/i det lilla "nattduksbordet" vid huvudändan av sängen, samt förståss massa plats under sängen.
    Utrymmet under sängen är på ritningen 1100x800x800 (BxDxH) Där får man säkert plats med mycket bus

Hela konstruktionen tar upp golvytan 2300x800
    (Är detta för stort så kan man självklart ersätta trappan med en stege som tar lite mindre plats)

/AB

7. 2006-02-19 22:15
    Svara | #7

4 inlägg

Tack så jätte mycket för bra hjälp och en fin ritning! Nu ska det bara bli verklighet av det åxå Men den finns en första gång för allt.
    En liten fråga till dig, om du ser det det här Elof, hur ritade du? Har du nått spec program?

Suddig senkvällshälsning
    Tofsan

8. 2006-02-19 22:20
    Svara | #8

Blekinge
    468 inlägg
    Gillad 2 gånger
    4 bilder

Roligt att du gillar det

Ritningen är ritat i AutoCAD 2005, ett bra men dyrt program om man ska köpa det(tror det kostar 14.000 * jag "lånade" mitt från jobbet ) Finns dock några gratis program som går att ladda ner. Är dock inte så hemma på detta :-[

Lycka till med bygget!! Bor du i närheten av blekinge så hjläper jag dig gärna

Kan även skicka lite mer detaljerade ritningar om du vill.

Liknande ämnen

1. Tips på att bygga loftsäng
    av jac i forum Möbelsnickeri
  2. Bygga vånings/loftsäng, dimensioner
    av egge i forum Byggmaterial & byggteknik
  3. Bygga loftsäng (frågor kring regelkonstruktionen)
    av Patrick Jakiel i forum Byggmaterial & byggteknik
  4. bygga hyllor under loftsäng?
    av FireSanna i forum Inredning
  5. Bygga loftsäng.
    av Alexandra i forum Inredning