Är det ngn som har sett ngn fräck ljusramp eller liknande att ha i ett vitmålat ryggåstak. Det kommer att vara 4,40 meter i nock med 30 graders taklutning...bara så att ni får en känsla för högt taket blir.
Ja, det är vi också på jakt efter! Vi har tänkt oss nåt uplight-liknande som liksom lyser upp ryggåstaket istället för att lysa ner mot golvet. Ingen som har något tips?
Alltså - spottar....... Det finns ju olika typer av spottar. Inbyggnadsspottar kan inte lysa uppåt, men det kan skenspottar. Så skenspottar kan vara ett alternativ.
Min lösning på belysning uppe i nocken är ett lysrör med dimmmereffekt *och en vinklad vit plåt hängande under i tunna kedjor. Plåten är beställd från en firma som tillhandahåller hängrännor och dylikt.
Hälsningar Mullvaden
kan du inte skicka en bild på installationen? Dimmer på lysrör funkar väl inte så bra va?Provade på lågenergiglödlampor (som ju består av ett litet lysrör) och det blev värsta stroboskopet när man sänkte effekten...
Lysröret är monterat under limträbalken i taket. Plåten hänger i kedjor. En kort plåt skall läggas mellan de två plåtarna.
Nu när det snart är klart skall jag nog måla balken vit också 8-)
Fullvärdig medlem
Medlem: jul 2004
46 år
Stockholm 334 inlägg
Re: Belysning ryggåstak - ej spottar!
Hej igen.
Har ni den sågade ytan neråt eller är det den hyvlade man ser?
Vi ska prova att sätta upp i vår klädkammare men vet inte om vi ska vända den sågade eller hyvladeytan ner.
Alltså - spottar....... Det finns ju olika typer av spottar. Inbyggnadsspottar kan inte lysa uppåt, men det kan skenspottar. Så skenspottar kan vara ett alternativ.
Vad är skenspottar? Kan man vinkla dom upp mot taket? Försökte söka på google och det enda som kom upp var ditt svar!
"Har ni den sågade ytan neråt eller är det den hyvlade man ser?"
Den sågade ytan ner. De brädor som ansluter till golvet blir luddiga av katthår och inte så lätta att göra ren så i en garderob kanske den hyvlade sidan skulle vara mer lättskött. Det vill ju gärna bli lite dammigt även i garderober har jag hört .
Vi har något liknande det här: http://www.maxel.se/product_info.php?products_id=674. Våra kommer inte från Maxel utan från någon annan firma som jag inte minns namnet på. Våra spottar sitter på rad utan någon platta i mitten som Maxels har. Jag tror de kostade ca 2000 kr st. Vi är jättenöjda och har fått mycket beröm för våra coola lampor. Är någon intresserad kan jag nog gräva i kvittohögen och klura ut var firman heter.