34 929 läst ·
26 svar
35k läst
26 svar
IKEAS garanti på sängar är ingenting värd!
Sida 1 av 2
Jag är helt enkelt skitless på IKEA just nu! Köpte deras lyxigaste resårmadrasser för 6 1/2 år sedan och fick då 12 års Garanti på köpet. Både min hustru och jag har sen en tid fått problem med att det inte längre går att sova på mage eftersom spänsten i frädrarna ungefär mitt på sängarna har gått förlorad (Man ligger alltså böjd som en banan...) Dessutom har de undre spjälorna böjt sig kraftigt...
Jag trodde i min enfald att alla IKEAS fagra ord om flerårig kvalitetssömn och ett direkt utbyte mot ny likvärdig vara om det är fel på fjädrar, ribbor etc. på grund av material- och/eller produktionsfel skulle gälla men...på varuhuset gjorde de en 3 minuters test (mot mina 8 timmars sömn, 7 dagar i veckan, året om...) och bedömde allt som vanligt slitage dvs ingenting som garantin gäller för. En bedömning som de står fast vid även hos kundtjänst då de hävdar att varuhusets bedömning är den som gäller. Jag får alltså inte chans till en rättvis och professionell bedömning utan får vända mig till ARN om jag vill dra ärendet vidare.
Om inte förlorad spänst på fjädrar är materialfel och produktionsfel eller böjda spjälor för den delen så undrar jag hur pass demolerad en säng måste vara för att klassas som garantivara!? Hur många resårmadrasser får rena fjäderbrott? Ingenstans i IKEAS garanti står det att garantin gäller endast rambrott och fjäderbrott! (Det är i alla fall MIO ärliga och säger rent ut) Det enda de säger är att om man vill sova i en fräsch och ren säng så bör man byta den efter 8-10 år (Varför inte bara medge att deras sängar är slut efter den tiden?). Idag ger IKEA 25 års garanti på sina sängar men om ändå sängarna är slut efter ca 7 år så är väl frågan om det inte är vilseledande marknadsföring de håller på med? Hur många köper inte deras sängar och tror att de kommer hålla så länge? Det är lika fånigt som att Mercedes ger 30 års rostskyddsgaranti på sina bilar...
Visst, det är IKEA sängar så vad förväntade jag mig egentligen...
Nästa par sängar kommer i alla fall jag att köpa på annat håll!
Jag trodde i min enfald att alla IKEAS fagra ord om flerårig kvalitetssömn och ett direkt utbyte mot ny likvärdig vara om det är fel på fjädrar, ribbor etc. på grund av material- och/eller produktionsfel skulle gälla men...på varuhuset gjorde de en 3 minuters test (mot mina 8 timmars sömn, 7 dagar i veckan, året om...) och bedömde allt som vanligt slitage dvs ingenting som garantin gäller för. En bedömning som de står fast vid även hos kundtjänst då de hävdar att varuhusets bedömning är den som gäller. Jag får alltså inte chans till en rättvis och professionell bedömning utan får vända mig till ARN om jag vill dra ärendet vidare.
Om inte förlorad spänst på fjädrar är materialfel och produktionsfel eller böjda spjälor för den delen så undrar jag hur pass demolerad en säng måste vara för att klassas som garantivara!? Hur många resårmadrasser får rena fjäderbrott? Ingenstans i IKEAS garanti står det att garantin gäller endast rambrott och fjäderbrott! (Det är i alla fall MIO ärliga och säger rent ut) Det enda de säger är att om man vill sova i en fräsch och ren säng så bör man byta den efter 8-10 år (Varför inte bara medge att deras sängar är slut efter den tiden?). Idag ger IKEA 25 års garanti på sina sängar men om ändå sängarna är slut efter ca 7 år så är väl frågan om det inte är vilseledande marknadsföring de håller på med? Hur många köper inte deras sängar och tror att de kommer hålla så länge? Det är lika fånigt som att Mercedes ger 30 års rostskyddsgaranti på sina bilar...
Visst, det är IKEA sängar så vad förväntade jag mig egentligen...
Nästa par sängar kommer i alla fall jag att köpa på annat håll!
Medlem
· Södermanland
· 1 319 inlägg
Sonens säng som var ca 3 år gammal blev oxå utbytt (IKEA skickade ny hem direkt till oss och tog med sig den gamla), det var träribborna under som lossnat på flera ställen. IKEA ifrågasatte inte hur sängen använts, de frågade inget alls!
/FlitigaLisa
/FlitigaLisa
När vi köpte säng kollade jag på det där med garanti, för en del hade 5 år och andra 10, 15 eller ännu längre. Men det visade sig att garantin i de flesta fall enbart gällde rambrott. Dvs jag tror ingen lämnade garanti på fjädrar, tyg eller annat. I vart fall inte 10 år på de delarna.
Och rambrott är väl i princip omöjligt att råka ut för, så det är ingen stor risk de tar. Flera säljare medgav att det var så, men att man ju naturligtvis inte kunde ge garanti för delar man inte hunnit testa särskilt lång tid (pocket-tekniken är ju helt ny ...och revolutionerande! Du vet väl att.. etc. etc.) och sen var de snabbt igång med säljargument igen.
Utmattning i fjädrarna känns som dåligt materialval, snarare än tillverkningsfel. Du fick nog tyvärr vad du betalade för. :-/ Men det var du ju redan inne på. Hoppas nästa säng håller längre!
Och rambrott är väl i princip omöjligt att råka ut för, så det är ingen stor risk de tar. Flera säljare medgav att det var så, men att man ju naturligtvis inte kunde ge garanti för delar man inte hunnit testa särskilt lång tid (pocket-tekniken är ju helt ny ...och revolutionerande! Du vet väl att.. etc. etc.) och sen var de snabbt igång med säljargument igen.
Utmattning i fjädrarna känns som dåligt materialval, snarare än tillverkningsfel. Du fick nog tyvärr vad du betalade för. :-/ Men det var du ju redan inne på. Hoppas nästa säng håller längre!
De flesta billigare sängtillverkarna har en garanti som skyddar mot rambrott och trasiga fjädrar, inte mot slitage. Gäller vad jag vet både IKEA och Dux. Titta på din garantisedel. Om du inte fick någon sådan borde garantinformationen finnas på deras hemsida.
Hej!
Ja det är så att garantierna gäller materialfel, såsom fjäder- eller rambrott. Utmattning av fjädrarna är inget materialfel utan helt normalt, alla material utmattas. Skillnaden mellan billiga och dyra fjädrar är utmattningshållfastheten, dvs hur lång tid det tar innan fjädern är utmattad.
Billiga sängar=billiga fjädrar=kort livslängd. Inte konstigt.
//Magnus, Högskoleingenjör maskinteknik och f.d möbelsäljare.
Ja det är så att garantierna gäller materialfel, såsom fjäder- eller rambrott. Utmattning av fjädrarna är inget materialfel utan helt normalt, alla material utmattas. Skillnaden mellan billiga och dyra fjädrar är utmattningshållfastheten, dvs hur lång tid det tar innan fjädern är utmattad.
Billiga sängar=billiga fjädrar=kort livslängd. Inte konstigt.
//Magnus, Högskoleingenjör maskinteknik och f.d möbelsäljare.
Du kan ju inte handla på IKEA och räkna med att få samma kvalité eller garantier som på ställen där man säljer flera gånger dyrare sängar. Om du vill ha kvalié och garantier så får du ju betala för det också. IKEA handlar man på om man vill ha ett budgetalternativ som ger mycket för pengarna eller om man helt enkelt tycker det är ok att betala mindre och byta lite oftare.
Det är ju inte det han skriver heller!!
Tycker också man får intrycket att det "jagas" till kostnad för kvaliteten, deras spånskivelösningar håller i mina ögon mycket låg kvalitet, så man får vad man betalar för i allra högsta grad.
Tycker också man får intrycket att det "jagas" till kostnad för kvaliteten, deras spånskivelösningar håller i mina ögon mycket låg kvalitet, så man får vad man betalar för i allra högsta grad.
Spix skrev:
Visst har en del fabrikanter skrivit in det i garantin men Ikea ger inte ut någon garantisedel utan på stora plakat på sängavdelningen så säger de, jag citerar;
"-minsta detalj är noga kvalitetskontrollerat så att du kan slappna av, få en god natts sömn och vakna utvilad i flera år framöver."
F_n trot! Flera år, dvs inte mer än 5 är max vad de kan lova. Men det är nog som de allra flesta påpekar här att IKEA kvalitet inte är på uppgång utan snarare så jagas det kronor och ören i varenda skruv och detalj just för att vinsten skall bli så hög som möjligt. Att kunderna får lida gör inte så mkt så länge antal reklamationer inte överskrider vad de anser vara rimligt. Dessutom så såg min garanti annorlunda ut (mkt luddigare) mot den som de har idag. Tur att jag har kvar den gamla katalogen i alla fall. Det blir ju inte roligare av att man läser hur IKEA försöker jämföra sig mot de stora sängjättarna vad gäller kvalitet typ Hästens etc.
Problemet för mig är inte bara fjäderkvalitén utan även ribbotten som böjt sig kraftigt trots att jag inte väger mer än 75 kg.
En Dux, Hästens eller någon annan kostar i och för sig lite mer men håller säkert mkt bättre i längden. Jag har även svårt att tro att de skulle konstra om sängen kollapsar erfter 5 år...
5 år är flera år. För de som vill byta möbler eller sängar lite oftare än andra eller för de som inte vill lägga ut jättemycket pengar på en gång är IKEA förmodligen ett jättebra val.Selbepa skrev:
När jag och min fru flyttade ihop köpte vi en dubbelsäng på IKEA. Efter 2 år flyttade vi och ville byta. Vi köpte då två ställbara sängar från Tempur. Därför känns det väldigt skönt att vi inte satsade på något dyrare som t.ex hästens från början. Dessutom hade vi inte råd med det vid detta tillfälle. Så ibland letar man helt enkelt inte efter kvalité, utan vill tvärt om ha något billigt som fungerar några år.
grodan skrev:
Frågan är vad "bra" betyder.
Kvalitén på råd & röns tester varierar förövrigt ganska kraftigt, och de jämför ganska ofta äpplen och päron.
Visst är 5 år flera år såväl som 3 år... Men kritisk som jag är så kan jag inte låta bli att tycka att det är larvitgt att ha 25 års garanti på något som ingen människa i så fall kommer behålla så länge! Är det orimligt att säga att man har 100 års Garanti på en säng? Ikea skriver i sin katalog "-Med dess höga komfort och kvalitet ger den miljontals människor en god natts sömn, år efter år efter år efter år." Om man räknar antal skrivna "år" så blir det 4 stycken vilket är ungefär vad våra sängar hållit.Spix skrev:
Nä, det är nog som de flesta verkar tycka här ändå att kvalitet lönar sig i längden såvida man inte skall ha något till sommarstugan. Men då finns det andra alternativ än 10-15 000 kronor för en säng med 25 års garanti som man ändå inte behöver...
Tack för alla inputs!
Vi har IKEA-sängar på landet. Dessa kommer vi nog inte hinna slita ut innan garantitiden går ut. Allt handlar om hur ofta man använder sängen, hur mycket man rör sig varje natt, hur mycket man väger, hur hårt man sätter sig etc. Det skulle vara svårt för IKEA att göra billiga sängar som klarar vilken behandling som helst.