Svara Nytt ämne
  1. 2012-04-17 19:48
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: okt 2007
    Skåne
    143 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder

Bygga ljudabsorbent

Hej!

I många ämnen här på forat diskuteras akustik och ljudabsorbtion. Ett resultat av alla öppna planlösningar med högt i tak...

I många ämnen rekommenderas akustikplattor i taket, men jag tycker det är för stort och för dyrt jobb. Jag är mer inne på halvmesyren att bygga egna tygklädda väggabsobenter monterade med ett par centimeters distans från väggen och har ett par frågor:
    1. Finns det någon finess med träram runt isoleringen eller funkar det lika bra att limma tyget med spraylim direkt på isoleringsskivan? Jag har i olika ämnen förstått att ju kompaktare skiva desto bättre och de kompakta stenullsskivorna är ju ganska formstabila och borde därför inte behöva ram för stabiliteten.
    2. Om man utgår från samma yta absorbent; ger de mest effekt i taket eller på vägg? På vägg placeras i så fall en 60 cm hög rad på tre av väggarna, i tak skulle det bli en "klump" i mitten av taket. I praktiken skulle ytan bli större på vägg...
    3. Är det någon som har tittat på kompakthet och ljudabsorbtion hos linisolering, träfiberisolering etc som ju är miljövänligare än glas-/stenull?

Hoppas någon har svar på ovanstående!
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2012-04-17 22:51
    Svara | #2

NetNuts avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2009
    skåne
    523 inlägg
    Gillad 28 gånger
    3 bilder
    1. Vad det gäller material hade jag nog valt stenull och sedan ett "tätt" tyg som inte släpper igenom stenullspartiklar.
    Även om skivorna är relativt stabila så kommer de förr eller senare "hänga" om man inte använder en ram eller alternativt använder många fästpunkter per skiva.
    En ram underlättar då du klarar dig med 4 fästen per skiva.

2. Bäst dämpning får du nog ändå i taket, har inte sett akustikplattor på vägg annat än i inspelningsstudio och mindre "rumsavdelare" för kontor. Har du t.ex ljud från ena sidan av rummet dämpas det inte förrän det når väggen på andra sidan. Har du plattorna i taket så dämpas det ljud som taket normalt reflekterar på vägen över rummet.
    Senast redigerad av NetNut 2012-04-17 22:54
    Körde tidigare Saab 9000 turbo - kör just nu med en golf som suger.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2012-04-18 11:30
    Svara | #3

Skåne
    143 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Tack för dina svar NetNul. Funderar på:

1. Du tycker man ska ha ett tätt tyg. Bör inte tyget vara så öppet som möjligt så att ljudet lätt passerar igenom?

2. Jag kanske bör beskriva hur rummet ser ut:
    - Golvet är parkett, väggarna är putsad lättbetong med många fönsterdörrar.
    - Ovanför fönsterdörrarna är det 1,8 m ren vägg och det var mitt på denna yta som jag längs tre av fyra väggar funderade på att sätta en "bård" av absorbenter.
    - Där väggen slutar börjar taket. Taket är ett sadeltak bestående av målad råspont.
    - Total höjd från golv till taknock är drygt 6 meter.
    - Total höjd på väggarna är ca 4 meter.
    - Golvyta är ca 20 kvm

Av ovanstående kan alltså utläsas att avståndet mellan mellan golv och tak är längre än mellan väggarna. Gäller ändå att takplacering av absorbenter bör ge större effekt?

4. 2012-04-20 16:33
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2009
    Västragötalandslän
    141 inlägg
    Gillad 1 gånger
    2 bilder
    Hej!

Ni kan kolla på http://www.minhembio.com/ .forum under under "Gör det själv"

5. 2012-04-20 21:33
    Svara | #5

Skåne
    143 inlägg
    Gillad 2 gånger
    3 bilder
    Tack för tipset - ska kolla där

Liknande ämnen

1. Bygga pannrum i gammalt uthus eller bygga nytt?
    av klarssson i forum Biobränsle
  2. Bygga nytt eller bygga till - fastighetskatt
    av Stefan i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.