Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2010
    Län: västra götalands

Montering av spiraltrappa

Hejsan, är ägare till en spiraltrappa.

Ngn här på forumet som har monterat en spiraltrappa?

Tänkte mest på underlaget, ska de vara en gjuten klack eller vad finns de för alternativ?

Mvh

2.    länk #2
    Enk Projektets avatar
    Forumgud Medlem: May 2010
    Ålder: 43
    Län: Uppsala

Vad är det för golvbjälklag?
    Det blev som det blev när det inte blev som det skulle eller gjord bit passar..

3.    länk #3

45x195 med 22mm golvskiva,flytspackel, klinker
    'mvh
    Frågar man inget, får man inget svar.

4.    länk #4
    Enk Projektets avatar

Trycket på spindeln är ganska högt på en sådan trappa, om golvet redan är klart blir det naturligtvis lite svårare att lösa...kan du komma åt underifrån? borra igenom? hur nära reglarna i golvet kommer spindeln komma?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Trycket blir väl "bara" egenvikten plus 2-3 personer som samtidigt går i trappen.

Protte

6.    länk #6
    Enk Projektets avatar

Trycket blir väl "bara" egenvikten plus 2-3 personer som samtidigt går i trappen.

Protte
    Absolut... vad blir det??
    Trappa i trä eller stål?
    +3x75kg

Ett av mina tidigare projekt...smides trappa på träbjälklag
    Vikt på trappa?? 200-300kg??

7.    länk #7

Har inte lagt golvet där än, så kommer lätt åt men det är gjuta en klack som är lösningen?

Mvh

8.    länk #8
    Enk Projektets avatar

Jag gjöt en klack som var kanske 15cm hög, på den ställde jag en justerbar stålkonstruktion som jag går igenom bjälklaget och som slutar 12mm under golvytan, fräste sedan ner en 12mm stålplatta som sedan trappspindeln står på.

9.    länk #9

Det lät bra avancerat

Har du möjligtvis ngn annan ide tro?
    Isf kommer jag gjuta på sanden inuti torpargrunden.

10.    länk #10

Förresten, den där trappan ser snuskigt lik min Vad är de för tillverkare?
    Mvh

11.    länk #11
    Enk Projektets avatar

En kompis i Enköping vem har gjort din?

12.    länk #12
    Enk Projektets avatar

Det lät bra avancerat

Har du möjligtvis ngn annan ide tro?
    Isf kommer jag gjuta på sanden inuti torpargrunden.
    Hur gör du för att inte få köldbrygga?

13.    länk #13

ja de har jag inte kommit på än

14.    länk #14

om jag gräver ner 30 cm, fyller med frigolit och gjuter över den, sen gör en ram av lecablock, fyller ramen med frigolit och lecakulor och gjuter.. de borde väl funka?

mvh

15.    länk #15
    Gudfader Medlem: Oct 2006

Gör en avväxling till de närmaste govlåsarna.

Protte

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42