Byggahus.se
Vi bor sedan en tid tillbaka i ett gammalt hus som tidigare var affär.
Fönstren som vetter mot vägen är stora och välvda, vilket i och för sig är jättefint, dock så innebär detta väldigt mycket insyn, att vägen dessutom går ca en meter från huset gör inte saken bättre.
Hur kan jag på bästa sätt skärma av? Som det är nu så har vi ett tråkigt draperi provisoriskt uppsatt. Går det att sätta fast någon form av film på de stora fönstren (4 st ca 2x3 meter) som ger insynsskydd och då även när det är mörkt ute och lampan är tänd inne?
Om jag skulle välja gardin, hur gör jag det snyggt från både ut- och insidan?
Bifogat ser ni två bilder på några av fönstren, både från ut- och insidan (gammal bild, nu har vi som sagt draperi över hela fönstren).
Alla förslag mottages tacksamt.
 
  • IMG_0162liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9345liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
DC fix för wc fönster?
 
Sök på google efter fönsterskydd.
Finns massor av olika som ser ut som att glaset är frostat i underkant.
 
Kungsholmens färgbutik t.ex. har fönsterfilm
 
Har några grannar som satt in blyinfattade rutor nederst på insidan som insynsskydd. Deras är färgade, och det är rätt snyggt även om jag bara sett det utifrån.
 
förstår ditt broblem .Designtorget har fönsterfilm med mönster .....
sedan kan du ha låga blommor som ger extra skydd....
 
Dina fönster är så vackra och ovanliga så jag hoppas att du betraktar dom som en tillgång och klistrar ingen fönsterfilm på. Kan inte föreställa mej att det blir snyggt med en mjölkig fönsterruta - som om huset blivit blind.

Mitt förslag är typ engelsk gammaldags och kanske passar ej till inredningen men den fungerar som du vill ha det :). Spetsgardin lång till bänken stoppar insikt på dagtid . Du kan se genom och dagsljuset slinker in på en dämpad sätt men utifrån syns knappt vad som finns bakom spetsarna. Den lätta spetstyget kan vara upphängt som på bild tätt mot rutan fast högre upp.
På kvällen är det bäst att ha tjockare sidolängder som man släpper för.
Det som behövs är en specialtillverkat gardinstång i båge som i sej kan vara dekorativ om du hittar en duktig smed. Dom tunga gardiner fästes vid sidorna med en gardinkrok ( beställt hos samma smed?) som håller tyget på dagen och är enkelt att släpa den lös för att täcka hela fönster när ljuset är tänd.

Har själv ett "skyltfönster" 260x150 och en dubbeldörr med liknande gardinupphängning. Dom spetstunna ( Ikea :)) har jag i 2 delar och kan dra dom åt sidor. Har ingen insikt men skönt att slipa se vintermörker utanför fönster eller för mycket sol in på sommaren så dom är fördragna rätt ofta. Dom tjocka sidostycken är av sidensammet och hänger halvvägs ut mest för dekoration men också dämpar en del kallras från fönster :)
gaia
 
Lite sent svar men... tack.
Blev en version av gaias förslag.
 
Vad roligt att du tog vara på dina vackra fönster!
får vi se bilderna?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.