Svara Nytt ämne
  1. 2009-01-19 22:34
    Svara | #1

Nykomling Medlem: apr 2008
    Halland
    16 inlägg

höjd på väggfast tv?

Hur högt ska man sätta upp tv:n på vardagsrumsväggen alt. sovrumsväggen.?
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2009-01-20 00:01
    Svara | #2

znos avatar
    zno
    Fullvärdig medlem Medlem: nov 2006
    Stockholm
    438 inlägg
    Gillad 3 gånger
    37 bilder
    På den höjd du tycker är bekvämt...

Brukar annars svara att man i vardagsrummet sätter den på samma höjd som man hade tjock-TV:n. Möjligen ett snäpp högre om du har en bänk under och vill få plats med en centerhögtalare. Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2009-01-20 07:54
    Svara | #3

Senior medlem Medlem: nov 2004
    1 464 inlägg
    Gillad 5 gånger
    31 bilder
    zno skrev Visa original
    På den höjd du tycker är bekvämt...

Brukar annars svara att man i vardagsrummet sätter den på samma höjd som man hade tjock-TV:n. Möjligen ett snäpp högre om du har en bänk under och vill få plats med en centerhögtalare. Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
    Nä just det varför envisas folk med att hänga den på 1,8m höjd?
    Jaja man får ju göra som man vill

4. 2009-01-20 08:02
    Svara | #4

Vad är det som säger att tjock-teven var rätt placerad från början?

Personligen tycker jag den ska sitta ett snäpp upp, oavsett vad som finns under.

5. 2009-01-20 08:12
    Svara | #5

Immobils avatar
    Gudfader Medlem: okt 2003
    Blekinge
    7 558 inlägg
    Gillad 23 gånger
    11 bilder
    zno skrev Visa original
    Kan inte förstå varför "alla" som införskaffar en platt-TV monterar den som om den vore en tavla...
    Kan det va för att grannarna ska se den?

6. 2009-01-20 09:00
    Svara | #6

Junior medlem Medlem: jan 2006
    58 inlägg

Vi satte upp våran platt-tv ca: 70 cm från golvet. Det blev för högt enligt mitt tycke, jag får titta en aning uppåt när jag sitter i soffan vilket känns obekvämt. Helst ska man ju ha blicken rakt fram eller en aning neråt enligt info som jag har fått.

Vi ska sänka tv.n några cm. Det är fårståss inte så kul med massa hål i väggen, men vad gör man inte för att få de bra.

Det är en smakfråga hur man ska ha tv:n, man måste prova sig fram.

7. 2009-01-20 09:40
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: jul 2008
    Västragötaland
    870 inlägg
    Gillad 3 gånger
    Tumregel är att när du sitter i soffan så ska dina ögons höjd vara på samma höjd som tv bilden delad i tre och då 2/3 mätt nerifrån. Dvs 1/3 från överkant på din tv ska vara på samma höjd som dina ögon när du sitter i soffan.

8. 2009-01-21 18:15
    Svara | #8

Nykomling Medlem: apr 2008
    Halland
    16 inlägg

tack.....

.... blev liiite klokare!!

9. 2009-01-26 15:18
    Svara | #9

Junior medlem Medlem: jan 2006
    63 inlägg

Det enda jag vet är att vid datoranvändande så ska skärmen ställas in så överkanten av skärmen är i ögonhöjd eller lägre. Detta har till att göra med lutningen på nacken och ansträngning av ögonen.
    http://www.av.se/publikationer/broschyrer/adi_607.aspx

Så jag röstar för att grejerna installeras i en behaglig höjd, Det verkar vara någonstans mellan ögonhöjd i överkant och till hälften. högre än det verkar inte genomtänkt ur ergonomisynpunkt. Men inredningsmässigt kanske snyggare. Dock så hamnar gärna projekterade bilder på högre nivå. Speceillt då duken hänger i taket. Så ser det ut hemma och jag känner inte av något efter 2-4 timmar tittande.
    Sen är det väl så att man som sund o frisk inte märker av eller får ont i nacken bara för att det man tittar på sitter lite högre än normalt. Men jag är övertygad om att det som är behagligt för de som är känsliga även är bra för mig.
    Så jag ska nog hem o se om jag kan få ner duken lite till :-)
    Senast redigerad av Stormen 2009-01-26 15:27

10. 2009-01-26 20:31

Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2006
    Stockholms
    966 inlägg
    Gillad 17 gånger
    94 bilder
    Tycker en höjd som är lämplig är så att den uppskattade längden hos en 3-4årings uppsträkta arm plus ytterligare cirka 20 cm växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig

11. 2009-01-26 22:33

Fullvärdig medlem Medlem: mar 2006
    Västra Götaland
    337 inlägg
    5 blogginlägg

Anders_Roslagen skrev Visa original
    växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig
    Skall man ta med i beräkningar att vissa leksaker och föremål är över 30 cm långa, att barn i omogen ålder gärna kommer med fart och att Murphys lag alltid skall appliceras?

Lämpligast vore väl att koppla in tv, be någon hålla uppåbäket på väggen igångsatt och sen testligga/sitta soffan. Du bör man väl vara hemma?
    Bygge i egen regi: husetvidhavet.se
    Just nu: Funderar på fortsatt byggande....

12. 2009-01-26 23:56

Junior medlem Medlem: nov 2003
    81 inlägg

Själv tillhör jag gruppen som anser att en tv ska sitta på ett snyggt motordrivet golv eller bänkstativ.

13. 2009-01-27 18:31

Forumgud Medlem: aug 2005
    Stockholms län
    1 946 inlägg
    22 blogginlägg
    Gillad 8 gånger
    21 bilder
    Anders_Roslagen skrev Visa original
    Tycker en höjd som är lämplig är så att den uppskattade längden hos en 3-4årings uppsträkta arm plus ytterligare cirka 20 cm växtmån så att han kan växa till sig förståndet att inte banka sönder familjens TV är lämplig
    Inte lönt att tänka så där för mig. Vi har ju trappstege som jag använder när jag renoverar, och..."they know how to use it"...

14. 2009-01-29 23:48

Anders_Roslagens avatar
    Senior medlem Medlem: mar 2006
    Stockholms
    966 inlägg
    Gillad 17 gånger
    94 bilder
    Hehe, de onda små rackarna...

Liknande ämnen

1. Väggfast bokhylla
    av 1924 i forum Inredning
  2. väggfast bord av skivor
    av Merkurius i forum Inredning
  3. Delvis väggfast skrivbord
    av Sargen i forum Möbelsnickeri
  4. Väggfast pall
    av mfem i forum Inredning
  5. Väggfast bokhylla
    av berguv i forum Inredning