1 193 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Bildrotation olika...
Bilder som laddas upp har ju en förmåga och ibland hamna lite felvridna men jag noterade att det skiljer sig lite..
http://www.byggahus.se/forum/ovriga...kada-vad-sager-bilprovningen.html#post1719625
Ovanstående bild ligger felvriden 90grader i Safari/Chrome OSX men i TapatalkHD iOS tex ligger den korrekt vänd både inbäddad i tråden och när man klickar på bilden..
Hur kan det bli såhär?
http://www.byggahus.se/forum/ovriga...kada-vad-sager-bilprovningen.html#post1719625
Ovanstående bild ligger felvriden 90grader i Safari/Chrome OSX men i TapatalkHD iOS tex ligger den korrekt vänd både inbäddad i tråden och när man klickar på bilden..
Hur kan det bli såhär?
Därför att bileden är sparad i JPEG-filen som roterad. Det finns en flagga i metadatat som säger vilket håll kameran var vid fototillfället, men det ändrar inte hur bilden är lagarad. Vissa program (vanligt tex i telefoner) läser denna flagga och visar bilden rätt, oavsett om du snurrar på telefonen. På vanliga datorer är det mycket mindre vanligt att det funkar med automatik.
Bra fråga
Förmodligen den som laddade upp bilden
, skulle jag säga. Det verkar för övrigt mysko att en bild blir upp-och-ner om nu telefonen klarar att spara rotation. Den borde ju bli rättvänd eller 90 grader fel, men inte upp-och-ner? Kanske en feature-request till forumet att rotera bilderna rätt?
Klicka här för att svara