Hustillverkare
pewi: Hjälp!! hittar inte artikeln (bilagan) på nätet. Var finns den?
gisse: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=A-hus;action=display;num=1112039779;start=0]Hantverkare[/link] av Marlene Eskilsson.
Jenny_U: Kan bara svara för vårt hus, Solvik 618. Byggsatsen till huset kostar 1 119 000:- Sen tillkommer alla entreprenadkostnader och grund, räkna med drygt 1 miljon för det. Så huset komplett går på drygt 2 miljoner. Vi upplever Trivselhus som mycket proffsiga och ordentliga. Man får mycket för pengarna, känns som kvalitet. Mycket är ju upp till entreprenörerna när man bygger, ofta är ju
ahno: Hej! Vi använde oss av www.kvalitetsansvariga.se. Fungerade mycket bra, även om det var en hel del pappersjobb i början. Hälsningar Anna
Ylle: Kräv totalentrepenad ! Se till att de skriver på ett avtal om totalentrepenad, hela beloppet ska vara med. Teckna inte avtal med någon entrepenör, det ska Eksjöhus göra.
audi: Hej. Vi är också på G med husbygge i Täby, Sävsjö ligger i dagsläget bäst till av våra leverantörer. Hört av andra, både här och i 'verkligheten' att man verkligen inte ska ta dem på ordet. Har märkt på vägen att det varierar vad som ingår. Det blir en väldig fokusering på att få allt på pränt, inkl. rumsbeskrivningar, innan något beställs... Så klart väldigt nyfikna
6543: Gillar deras VILLA ÄPPELBO! någon som byggt eller vet ett ungefärligt pris!?
Per_G: Hej, ngn som har byggt kvadraten och kan tänka sig lägga ut lite bilder på hur ventilations rören har dragits utmed gavelväggen. Är intresserad och se bilder från In-utgång IVT panna, ljudämpare, vidare klädvårdsutrymme, badrum samt där man gå vidare till förråd övervåning. Min perspektiv ritning stämmer inte enligt verkligheten och därmed saknas det böjar. Bla måste jag
niclasella: Tackar och bugar för tipsen. Men vi ska absolut inte ha för bråttom.
peterotina: Vi är nya här och har lite frågor ang.Vimmerbyhus Lönneberga 138,erfarenheter pris mm. Har även tittat på Kvalitetshus modell "Villa Karlstorp" undrar även där om erfarenheter och priser mm.
Micke_1: Hej Vi har tänkt oss att bygga LB-hus ärlan 38. Tänkte kolla här ifall det finns någon mer som har eller ska bygga detta hus eller liknande? Eller någon som vet var man kan titta på ett sånt i Stockholmstrakten? /Micke
niclasella: Glömde skriva om det är någon hustillverkare som någon tycker vi verkligen borde prata med så skriv gärna och säg det. Glömde ta med att vi har pratat lite med rejnäsvillan också och ska skicka skisserna till dem så får vi se vad de säger. Häls Ella och Niclas
niclasella: Hej alla nybyggare. Vi har varit i kontakt med Vimmerbyhus (stockholm) och de var intresserade av att bygga efter våran skiss och det lät positivt. Ska få en offert om någon vecka. Så nu undrar vi om det är några här som har erfarenheter positva som negativa om Vimmerbyhus. Då vore vi väldigt tacksamma för kommentarer. Häls Niclas & Ella
ulan: [citat] Nej men, vad lustigt... Jag upplever dina egna kommentarer här på forumet som tröttsamma då det i regel är naiva kommentarer på andras inlägg. Samlar du inläggspoäng?? Jag tror inte du når en högre nivå än den du redan har?! Glad Påsk på dig! :o
Prolox: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=kontakt;action=display;num=1128681054;start=0]Socialt & projekt[/link] av Marlene Eskilsson.
Mr_Freeze: [quote author=Alter_ego link=board=trahus;num=1105694292;start=0#1 date=01/14/05 kl 10:27:25] De ÄR säkert effektiva och billiga...i tillverkningen. Sen har de emellertid ofta avancerade hemsidor, säljkontor på trevliga adresser i storstäderna, stor fast personalstryrka och stora, dyra produktionsanläggningar som de ska ha avkastning på. Med detta i åtanke är det inte (så himla)
skyfox: [citat] Tyvärr blir det så med stora industrier Finns alltid folk som säger "ää det drabbar ju inte våran lön" Detta är ett stort bekymmer i industrier i allmänhet sedan finns det naturligtvis väldigt proffsigt folk som sköter sig
Wugeman: Hej! Min sambos syster byggde ett Kastelli som de är nöjda med. Vi har även andra bekanta som får sina hus levererade inom kort. Och även vi kommer att bygga Kastelli, då vi fastnat för ett av deras hus, och deras försäljare är väldigt kunnig. Vi kommer att bygga Favorit 14 (Hoviherra 119) troligtvis i början på nästa år. Observera dock att jag bor på Åland, och likaså de andra
Fasting65: Sonander har ett rätt modernt hus som han gjort taklyft på. Där finner du lite bilder på balkar och dylikt som krävs för att förstärka kåken när man sågar bort befintlig takstol och lägger på en ny våning från borkas/åtvidabergs. http://www.sonander.nu/
annaper: [citat] Per år skulle det givetvis vara.....36% ränta får man väl hoppas att bankerna aldrig kommer att ta..;)
peddap: felixoscar : skicka din mailadress till mig så skall du få lite bilder..... Mvh, Peder
Prolox: Äntligen !!!!! Tack för det. Du har fått ett direkt meddelande / Thomas
Benny044: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1111480788;start=0]Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.[/link] av Marlene Eskilsson.
annann: Det verkar oroväckande att ingen svarar på min fråga. Undrar om det finns några som byggt med dem. Fick en offert idag... inte i vår budget direkt. Får leta vidare efter andra. Kanske satsar på lösvirke i stället.
experten: Nu börjar det spåra ut tycker jag! Till och börja med har ingen alla detaljer vad gäller mastermind eller jarppans förhavanden med sin leverantör. Känns med andra ord meningslöst att kasta pajer till höger och vänster. Som byggherre har man självfallet en hel del åttaganden. Likväl har självfallet leverantörer och entreprenörer ett MYCKET stor skyldighet att leverera det man
Mr_Freeze: Håller med föregående talare. Säljarna ger en glädjekalkyl som man sedan går till banken med, sen när man märker att man överstiger budgeten så får man ont i magen och får svårt att sova (i mitt fall iaf) man vet inte vad banken säger om att öka på lånet osv. Nä säljarna måste ge lite djupare information så att man åtminstone vet att det tillkommer såna saker.
niclasella: Hej. Skulle vara intressant och se lite bilder så du får gärna skicka dem till mig med. Vi funderar på att bygga med Nostalgihus och har ritat en egen ritning. Häls Niclas :D
jezzica: Vi var intresserade av Lommen tidigare men tyckte att det var lite väl mycket korridor i huset. Vår saäljare menade på att man fick plussa på ca: 500 000 på det nyckelfärdiga priset för övriga avgifter . Då var tomtens pris inräknad 165000.
carlssoni: Jag säger som "hempularen", se till att det i avtal och beskrivningar benämns som en totalentreprenad och att det endast är ett avtal Du skriver med noggranna beskrivningar, specifikationer och ritningar. Samt att ABS 05 gäller för avtalet. Samordnad generalentreprenad är inget vanligt entreprenadrättsligt begrepp. Vid avtal mellan näringsidkare, oftast vid större byggnationer, brukar
Strixx: Jag har svarat/bollat tillbaka frågan i ursprungstråden... http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Hantverkare;action=display;num=1110997054;start=20#20