Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Massas avatar
    Junior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Västra Götaland

2 års besiktning

Vi har snart dags för 2 års besiktning. Har sökt lite på forumet om detta men hittar inget direkt svar på min fråga.

Vi är kanon-nöjda med vårt hus och har inte hittat några fel under de 2 år vi bott i huset. Vi har lite sättningar i tapethörnen, men det har jag förstått att alla hus får. Dessutom har vi gjort all spackling/målning/tapetsering själva så detta skulle vi inte få ersättning för ändå. Själva har vi alltså inget att klaga på efter två år och vet egentligen inte vad besiktningsmannen skulle klaga på som inte upptäcktes vid slutbesiktningen för två år sedan.

Så frågan är - Behövs 2-årsbesiktning? Har inte lust att slänga ut 5000:- på något som inte ger något.

Vad blir följderna om vi inte gör besiktningen? Tex. om vi mot förmodan upptäcker ett allvarligt byggfel om några år gäller kanske inte vår byggfelsförsäkring då i och med att vi inte gjorde 2 årsbesiktningen?

Bor i ett egenritat hus byggt av Vårgårdahus våren 2006!

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Feb 2004

Om det inte finns några fel eller brister finns det oftast inte någon anledning att göra en 2-årsbesiktning.
    Detta i synnerhet som ni själva gjort alla ytarbeten.

Att inte göra 2-årsbesiktningen påverkar inte byggfelsförsäkringen.
    Det påverkar inte heller entreprenörens tioåriga ansvar för fel. Efter tvåårstidens utgång har entreprenören ett ansvar i ytterligare åtta år för fel som funnits från början. Men det är då beställaren som skall visa att felet verkligen funnits från början och det kan ibland vara svårt. Det blir dock på detta sätt billigare att vända sig direkt till entreprenören än att använda byggfelsförsäkringen eftersom denna har en självrisk på 0,5 bbl.

3.    länk #3
    Massas avatar
    Junior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Västra Götaland

Tackar för svaret carlssoni.
    Bara att hoppas på att vi fortsätter att vara nöjda i vårt hus.
    Bor i ett egenritat hus byggt av Vårgårdahus våren 2006!

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Västerbotten

Vi har nyss gjort vår tvåårsbesiktning på egen hand. Enligt det lokala företaget som satte ihop vårt hus var detta OK. Protokollet har också skickats till dem. Vi har bara några små anmärkningar. En parkett som krympt lite för mycket på vissa ställen och dylika i-landsproblem.

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: stockholm

Om man köper ett dyrt hus och tycker det verkar mycket fint på alla sätt.
    Tiden går och närmar sig 2 år besiktningen.
    Man har tittat lite själv och tycker sig inte se några fel etc.
    När man lagt ned så mycket pengar på något, varför skall man då snåla med 5 tusen kronor, tänk om han skulle hitta något som du inte sett själv ?
    Känns lite som, att man bokat in sig på ett hotell 1000 per natt, men om man lägger till 5 kr så slipper man checka ut 08:00 på morgonen. Har man inte redan betalat mycket för rummet ? eller i ditt fall huset ?
    Varför inte låte ett par ögon till titta på det och en komma med lite råd och tips? Pengarna i sammanhanget är ju knappt något.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2004

har precis bokat 2.års besiktning.
    Håller med om föregående inlägg. Vår kommer kosta ca 4.000 kr

När man går igenom huset hittar man alltid småfel som uppkommit..

Ska vi bo där hela vårt liv så är inte 4000 kr mycket.

7.    länk #7
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

Vad blir följderna om vi inte gör besiktningen? Tex. om vi mot förmodan upptäcker ett allvarligt byggfel om några år gäller kanske inte vår byggfelsförsäkring då i och med att vi inte gjorde 2 årsbesiktningen?
    Bevisbördan ändras efter 2 år. Då är det upp till er att bevisa att det är entreprenörens fel att ni fått en viss skada.
    Om en besiktningsman hade anlitats så kanse han hade upptäckt detta vid sin besiktning och då ligger bevisbördan på entreprenören att bevisa att de inte gjort fel.

Det är alltid en chansning att som lekman göra bedömningar som tom. kan vara svåra att göra för proffsen.
    Ni är inte tvugna att göra en 2-års besiktning, men ni tar en risk med detta.
    Sedan är det upp till er att avgöra om risken är värd mer eller mindre än besiktningsmannens arvode.

Personligen tycker jag att den kostnaden är försumbar om man ser till vad husbygget kostat.
    Självklart bör man satsa de ynka tusenlapparna för att få en professionell bedömning av sitt hus.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

8.    länk #8
    Senior medlem Medlem: Dec 2006
    Län: Uppsala

Hej!

Jag skall också precis boka in en 2-årsbesiktning. Jag har från olika håll blivit rekommenderad en besiktningsman som jag vill välja. Problemet är dock att han bara brukar göra överlåtelsebesiktningar och har aldrig gjort en 2-årsbesiktning. Vad skiljer egentligen dessa beiktningar åt och vad skall besiktningsmannen tänka extra på som han normalt inte brukar göra?

9.    länk #9
    volvos avatar
    Forumgud Medlem: Dec 2005
    Län: Södra sverige

En överlåtelsebesiktning är den man låter göra när man skall köpa ett befintligt/begagnat hus. Detta kräver att besiktningsmannen har goda kunskaper om riskkonstruktioner, byggteknik etc. Dessutom skall han ha en utökad ansvarsförsäkring som omfattar just överlåtelsebesiktnginar.

En 2-års besiktning gör man för att avgöra om det framkommit sådana fel på ett nybyggt hus att de skall omfattas och åtgärdas av byggentreprenörens/husleverantörens garantiåtagande. Man tittar då efter fel som uppkommit efter slutbesiktningen. Dettsa kan röra sig om allt från sprickor, sättningar, problem med uppvärmning, bullerproblem eller liknande. Han skall även avgöra om det finns anledning att göra någon utredning kring ett specifikt problemområde (enstegstätade putsade fasader kan vara ett exempel på när detta bör göras) Då kan man ta in en utomstående expert som tittar på ett specifikt problem.

En duktig överlåtelsebesiktnignsman borde vara tillräckligt teniskt kunnig för att kunna genomföra denna typen av besiktning om han dessutom har nödiga kunskaper i entreprenadjuridik.

Jag hade frågat personen i fråga om detta är något han kan tänka sig att åta sig.
    Att bygga hus är att göra monument över sig själv!

10.    länk #10

Stort tack för snabbt och bra svar Volvo!

Ja, det var precis det där med entreprenadjuridiken som jag funderade lite på. Den byggtekniska kompetensen är säkerligen tillräckligt bra, men det skall ju också bedömas ur perspektivet nybygge med garanti och inte gammalt ruckel. Han själv var först lite tveksam eftersom han aldrig gjort någon 2-årsbesiktning, men tyckte ändå att det lät kul/intressant och kunde därför tänka sig att åta sig uppdraget.

Finns det någon förteckning över certifierade besiktningsmän som kan 2-årsbesiktningar eller hur hittar man sådana?

11.    länk #11
    Junior medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Östergötland

Hej på er alla.
    Hur skall man göra om man är 100 nöjd med allt utom ett par rent kosmetiska saker och dessutom har en mycket god relation men byggaren? Visst är det så att 5000 inte är mycket pengar när man lagt 3-4 miljoner på ett hus, MEN då jag är övertygad om att inget av det grundläggande är fel och det endast är sprickor i hörn resp justering av ett par fönster/dörrar som har "satt sig" så undrar jag om det är någon som klarat av sin besiktning själv? Till saken hör att jag inte var nöjd med den besiktningsmannen som gjorde den ursprungliga besiktningen, utan jag var hela tiden tvungen att kommentera arbetet för att få in de få felaktigheter som var. Har någon annan varit i samma sits?

12.    länk #12

Hur pass kunnig är du i byggnadstekniska frågor? Om du är lekman skulle jag absolut rekommendera att göra 2-årsbesiktningen, framför allt om jag inte var nöjd med den första besiktningsmannen (vilket jag inte heller var). Se till att få en riktigt bra besiktningsman denna gång, det kan visa sig vara väl värt pengarna. Men är du helt säker och tillräckligt kunnig i området för att göra bedömningen själv så kan du spara dom där 5000.

13.    länk #13
    patrik659s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2007
    Län: Västra götaland

Hej!

Kommer definitivt att göra en 2-års besiktning med besiktningsman när det är dax (dec-jan). Inte för att jag misstänker ngt eller är missnöjd utan för att vara på den säkra sidan på att allt är bra!

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Dec 2007
    Län: Östergötland

Jag är relativt kunnig i dessa frågor och jag har dessutom haft en vän som är byggnadsinspektör hemma och kollat. Så de tekniska frågorna är helt klart under kontroll. Det är därför som jag tycker att den ursprungliga bes.mannen var ett skämt då han egentligen inte kollade något kosmetiskt överhuvudtaget, (vilket de heller i vissa lägen inte skall..) De punkter vi har att åtgärda är sådan som vi dessutom har haft en dialog under hela tiden som vi bott där och jag har själv valt att vänta med att begära dem åtgärdade då jag vet att det ändå sätter sig lite till efter sommar/vinter perioden. Men visst är det säkrare om du anlitar en bes.man. Jag tror att det blir en egenhändig bes, med protokoll och allt....

15.    länk #15
    Senior medlem Medlem: Nov 2002
    Ålder: 44
    Län: jönköpings län

finns inga synliga fel så finns ingen som helst anledning att göra en 2 års besiktning.
    den 10,åriga garbon finns kvar oavsett,och huset bör inte ha fel om dom inte upptäckts inom 2 år.
    och vissa skador betalr ditt försäkrings bolag om det skulle uppstå sånt.
    En mycket intresserad 2 tonårings far med största intresse av nybyggda hus.
    är inne på vårat 2,a nybyggda hus.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42