Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Apr 2004

Villa Nybro?

Hej!

Har ev. fått tag i en tomt och funderar på huset Nybro. Någon som byggt det? Vi älskar öppna ytor och tycker att de övriga husen i SMV-sortiment verkar vara trånga och "o-luftiga" - undrar vad ni som byggt Nybro tycker nu efter att ha bott i det ett tag?

Har ni några tips på vad man kan göra för att modernisera huset ytterligare? Färgsättning osv...?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: örebro

Vi har beställt ett nybro. leverans till jul men vi har vart på två visningar och det intryck man får då är att huset är väldigt ljust och luftigt. Tror att det kommer bli jättebra när vi flyttar in, vår säljare har också köpt ett nybro och det tycker vi är ett bra betyg, de ser ju många fina hus hela dagarna...
    Bara en sån sak som att köket, vardagsrummet o matrummet tillsammans är en hel öppen yta på över 60 kvm...

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jun 2007
    Län: Kalmar

Inbodd

Hej

Vi har nu bott i vårt Nybro sedan början av maj. Det stora vardagsrummet/köket upplevs som mycket luftigt och ljust. Vi vände vårt hus så att vi fick gaveln med groventren mot gatan och således fick vi de stora glaspartierna mot söder vilket släpper in mycket ljus. Det stora rummet blir dock väldigt varmt dagtid när solen ligger på.
    Något som definitivt kan rekomenderas är att välja till braskaminen, vi har bara proveldat ett par gånger i våran med det ger bra med värme och en rätt trevlig myseffekt att ha den stående så du ser den både från matbordet och tv-soffan.

Bbx
    Daniel Jonsson

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: May 2007
    Län: Värmland

Nybro

Hej

Sök på bilder på Smålandsvillan Nybro så ser Du hur det ser ut i
    "verkligheten" ligger uppe ca: 10 bilder där....

M

5.    länk #5
    Län: Jämtland

Slutbesiktning i morgon

Mitt första inlägg här.

Jag har slutbesiktning på mitt villa Nybro i morgon onsdag

Jag har dock varit och "sprungit i vägen" för installatörerna en hel del under monteringsfasen.

Kan bara instämma med tidigare talare, Det är väldigt ljust och "luftigt" i matsals/vardagsrums/allrums-delen.

Takhöjden (2550 invändigt) samt de höga fönstren hjälper till väldigt mycket också.

6.    länk #6

Oj vad roligt!!! Lycka till, hoppas att det går bra! :-) Du kanske kan svara på hur lång tid det tog för huset att bli klart? Jag har fått för mig att det tar ca 2 dagar tills tak och allt är klart... Har ni gjort några annorlunda tillval eller borttag? Får låna hem alla kataloger osv över helgen för att kunna göra en slutbeställning "när vi vill".... Hjälp!! Nervöst värre!!!

7.    länk #7

Montering

Monteringen av huset görs över dagen. Normalt för de mindre modellerna gör dom det på knappt 4 timmar från det att första bottendelen lyfts tills kranbilen åker. Vet inte hur det är med Nybro idag, men vårt som var det första som monterades häromkring tog 9-10h innan dom var klara med taket. Dock var det lite skevt och vint då, men detta rätades till under de kommande dagarna när dom lyfte alla limträbalkar på plats samt plockade stöttor osv.

För övrigt klippte jag gräset för 3:e gången igår :

8.    länk #8

Beeblebrox, gud vad kul att höra om en annan husbyggares erfarenheter (eller att höra något om Nybro öht). . Den som följer vår blogg ser att det händer liiite iaf. Nu är tomten iaf avstyckad och vi sitter hemma med alla val som skall göras. Så himla kul och vi längtar så!!!

Ni får gärna berätta mer om vad som är bra och dåligt, eller tips på allt möjligt!

9.    länk #9

Nybro

Hallå

Vad vi kan säga om Nybro efter att ha bott där i några månader är att produkten(huset) är det inga stor fel på. Våra problem vi har haft har nästan uteslutande handlat om återförsäljarpoblem(en hel del).

När det gäller huset känns det fortfarande stort, öppet och ljust. Det som man kan säga som inte har varit bra med huset är mest småsaker: insekts/smådjrusskyddet på övervåningen är kass och måste åtgärdas av köparen, det är inte helt lyckat att ha värmepumpen i tvättstugan som ligger vägg i vägg med sovrummet. Det senare är inte större än att det räcker med att stänga dörren till tvättstugan. Vidare är ljusrampen under skåpen i köket bland det fulaste och mes malplacerade jag sett, den har åkt ut till förmån för dimbara halogenspottar istället. Sen kan det ses lite småsnålt av SMV att inte dra färdigt nätverket utan bara att dra kablarna klart och sedan lägga dom i väggen bakom telejacken och andra änden i teleskåpet i tvättstugan. Å andra sidan får man kanske vara glad över att det ens fanns ett nätverk vilket var en positiv överskning som vi inte hade räknat med. Likaså kan man tycka att det är lite fult av SMV att i sin försäljningsritningar rita ett badkar i badrummet, med tanke på att dels finns det inget förberett för ett badkar samt om man kollar hur stort det dom ritat på ritningarna så skulle det bli sådär 110x110cm vilket inte blir mycket till badkar.

Nu börjar det snart bli dags att dra in elen i garaget

10.    länk #10
    Län: Jämtland

Beeblebrox

Jag har också noterat det bristfälliga insektsskyddet i takfoten.

Försökte ni ta upp det med Smålandsvillan?

Jag låg också vaken första natten innan jag begrep att lösningen var inte längre bort än att stänga dörren till tvättstugan

11.    länk #11

Hmmm.... jag är känslig för brummande och vibrationsljud. Hör man pannan nånting när dörren till tvättstuga är stängd?

12.    länk #12
    Nykomling Medlem: Oct 2007
    Län: Västra Götaland

Beeblebrox

Jag har också noterat det bristfälliga insektsskyddet i takfoten.

Vad innebär det? Kommer det in mycket insekter?

13.    länk #13

Buller å insekter

När det gäller insekterna har vi beslutat att inte göra något åt detta innan vintern. Däremot skall vi hålla noggrann koll så vi inte får in smådjur eller så. Det enda problem vi haft är att vi hade en del riktigt bamsiga getingar på övervåningen de första veckorna.
    När det gäller ljud från värmepumpen så hörs den knappt alls när dörren är stängd, men om den är öppen kan jag ofta höra den på hela bottenvåningen när jag vet vad jag skall lyssna efter. Dock är det något att vara vaksam på då jag vet att det förekommer problem med dessa pumpar då dom bullrar.

14.    länk #14

Blir mer och mer nöjd över att vi INTE valt bort den för den mer bullrande Comfort Zonen!

Och stör jag mig spå bullret så får man väl isolera övervåningen snabbare... Bra "tum-utdragare"...

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Jan 2009
    Län: Värmland

Visningshus

Hej! Vi funderar på att bygga en Nybro villa, men är inte riktig säkra. Tyker det värkar så svärt att inreda övervåningen. Bor i Värmland. Är det nån som har bygd i närheten og som viser upp sitt hus?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42