Byggahus.se
Hej,

Finns det någon som har erfarenhet av "Det sagolika huset"?
Jag och min fru är lätt begistrade av tanken, formen och flexibiliteten...

...Roger
 
Förutom arkitektens närmast stolliga fjanterier med kärleksalkover och vem-vet-vad är ju själva stommen kanske marknadens gedignaste, smartaste och tuffaste lösning. Om man nu gillar formen - det enda man kan ändra på är takets form och komplettera med ett par utbyggnader.

Jag gillar det där huset skarpt. Tyvärr hade det blivit för dyrt för oss...
 
KarlXII: Vilken prisuppgift har du fått?
Jag fick veta att ett nyckelfärdigt skulle kosta 2-2,5Mkr i Västerås. Detta är för mycket för oss, men jag planerar att göra mycket själv, så kanske...

Stollig arkitekt, kanske det, men han verkar veta hur man utnyttjar kvadraten!
jureit: Ta lite kaffe o kvickna till ;)
...Roger
 
En sak till: Har någon varit inne i denna typ av hus?
Säljaren antydde att det inte hade sålts så många!?
Har du, KarlXII, någon uppfattning om standard? (Ska nog ta kontakt med Ola Torrång och fråga lite...)

...Roger
 
jureit: Helt ok! :) Intressant att du "inte ser det speciella", skulle tro att det betyder att jag har låst mig lite när jag tittar på planlösningar m.m.
Hmmm, ska försöka att se lite mer objektivt hädanefter.

Jag gillar den lilla byggytan, tanken på engisnålt hus (kvadratiskt med bra isolering), öppna planlösningen (öppet mellan kök o v-rum, inga takstolar) och flexibla övervåningen. Huset känns exklusivt, på gott och ont...

...Roger
 
Priser, ja, jo jag har för mig att nån sa runt 2-2,5 till mig också. Och då rök den.

Jureit, du måste väl uppskatta en så välplanerad konstruktion. Tänk bara på den enkla uppbyggnaden med modulväggar (var ganska ovanligt för några år sen) och det självlåsande betongtaket (mycket ovanligt).

Konstruktionen funkar lika bra på plint- och balkgrund som på platta. Och i och med att det inte finns takstolar så har man mycket utrymme att leka med därinne.

Synd bara att den geniala, och väldigt enkla konstruktionen kan avspegla sig på priset.
 
Måste tyvärr säga att presentationen på hemsidan avskräckte mej från attt läsa vidare...låter som om husföretaget skulle drivas av antroposoferna...inget för mej, gillar tanken på öppenheten dock...
 
Läst igenom hela sidan nu, intressant ide, roliga hus men...katastrofala bilder, rörigt upplägg o allmänt en dålig hemsida...ser ut som någom hemmamicklare suttit o gjort hela sidan....
 
Tack Roger, för tipset om detta fantastiska hus!

Ett fullständigt underbart hus i alla avseenden. Jag har fått en ny given etta på min lista över typhus.

Vilken underbar form. Tidlöst elegant och spännande. Vill ha känslan är muycket hög just n!
Priset runt 2-2.5 (nyckelfärdigt) låter inte avskräckande för den här typen av högkvalitativt boende. Jämför man med högst ordinära trivselhus (jäspning) för samma pris är ju detta ett rent fynd!

Kan hålla med om att bolag som Trivselhus mfl. lagt ner mycket mer konsulttimmar på sin hemsada, men vad är det du köper igentligen? För min del kunde hemsidan bestått av ascii-text och några foton, för jag ser ändå vad jag vill se. Ett fantastiskt vackert och funktionellt hus.

Jag kommer ringa arkitekten omedelbart! ;D
 
Ganska häftigt hus, faktiskt! Jag hade aldrig tidigare hört talas om det. Vi funderar på att bygga ett stort hus att bo året runt i - men just nu har vi fullt upp med fritidshusbygget som är den verkliga anledningen till att jag hänger på den här sidan...

Tycker att det var ett ljust, härligt luftigt hus med annorlunda planlösning utan att vara alldeles jättekonstigt.
Kärleksalkoven var tämligen löjlig: är det arkitektens uppgift att bestämma var jag och min make ska ha sex, eller? (Det kanske är en missuppfattning. Kanske har min fantasi skenat iväg med mig.)

Hemsidan var urdålig, tycker jag. Helt ointressant att se någons unge (söt, i och för sig) som sitter i en hängmatta. Luddiga bilder, dålig text, oproffsigt och hemmaknåpat. Tycker bilderna var så personliga så man fick känslan av att vara hemma hos någon.

Jag skulle nog överväga detta hus om jag hade en tomt och skulle börja bygga eget.
 
Kul att få höra så många olika sidor!

Pase: du berättar väl hur det gick?

Håller med om hemsidan, vilket är en av anledningarna till att jag vill ha info från de som byggt.
Jo, Lycke, kärleksalkoven ser onekligen oSvensk ut, men så är vi tämligen ovana med denna typ av tanke här i norr. Jag har viss förståelse eftersom arkitekten har hämtat inspiration från Japan... Däremot tilltalar det inte mig :) heller

I deras broschyr (som är skaplig, men inte överdådig) finns 5 olika planlösningar där de 2 som inte finns på hemsidan är de vi fastnat för.

...Roger (vänar på respons från någon som besökt eller äger ett sagolikt hus)
 
Kul idé, bra tänk, säkert ett alldeles utmärkt hus bortsett från designen som inte tilltalar mig alls.
 
Verkar dyrt nyckelfärdigt. Diskuterade med arkitekten för 2-3 år sedan och då var priset 1,5. Där husstommen kostade runt 700,000.
 
Y
Vi är en av de få (?) familjer som bor i ett Sagolikt Hus. Liknande planlösning som den översta på deras hemsida www.otark.com - klicka på ”planlösningar”.

Vi köpte färdigmonterad stomme och gjorde resten själva. Trivs jättebra. Gillar gå-in-i-skafferiet, vinterträdgården, tvättnedkastet (!!) – barnen kastar själva ner sina smutskläder. Praktiskt! Barnen gillar läsbordet och tittut-fönstret på wc. Trots att vårt hus bara är 130 m2 + vinterträdgård så verkar det praktiskt och luftigt. De flesta fönster sitter i hörnet så vi slipper insyn från grannar vilket är bra.

Bra flexibilitet – vi gjorde om klädkammaren (utan fönster) till sov och satte in ett fönster i den förberedda öppningen. När barnen flyttar kan vi ta bort innerväggar för att få större rum för de är inte bärande.

Dock skulle vi velat ha en rymligare entré med klädkammare (vi är 5 personer) som i den nedersta planlösningen på hemsidan men då skulle inte huset få plats på vår smala tomt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.