Svara Nytt ämne
  1. 2006-11-16 08:02
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2006
    343 inlägg

5 bilder

Re: GÅR det att bygga hus med totalkostnad 1,5 mil

Inte för att svara på din fråga direkt, utan bara fylla i lite av mina erfarenheter kring detta sjuka prisfenomen.

Håller med helt och hållet att prisutvecklingen, framförallt det senaste året har varit helt sjuk. Det hus vi bygger och skrev kontrakt för i dec 05 kostar idag ca 300 000 kr mer... Och detta endast ett knappt år senare. I området där vi köpte tomt, drog markägarna till med en höjning av tomtpriserna med 50%, eller 400 000 kr i runda slängar på de kvarvarande tomterna som i o f sig är lite attraktivare, men betydligt dyrare att göra i ordning. Sedan så har alla avgifter, extraarbeten och tillval blivit betydligt dyrare.

Skulle vi ha skrivit på för ett likadant hus idag, på en tomt 100 meter från vår och byggt med samma standard så skulle det kostat ca 800 000 kr mer, vilket skulle satt stop för vårt bygge...
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

2. 2006-11-16 11:17
    Svara | #2

Nykomling Medlem: maj 2006
    33 inlägg

Visst går det att få ett fint hus byggt på platta på mark för under 1,5 miljoner (då räknar jag inte med priset för tomten) om man är beredd att satsa tid och helst känner någon som kan ge fackmannamässiga tips!!

Det här "receptet" rekommenderar jag:

1. Mest yta för pengarna får man antgligen om man väljer ett 1 3/4 planshus (eller vad man vill kalla det) med brutet tak (mansardtak), eller 1,5 plan med hörhöjt väggliv. Skissa på ett sådant, gör inte huset onödigt stort (80 - 85 kvm till exempel i bottenplanet kan ge totalt fem bra sovrum (fyra uppe)).

2. Begär in offerter från många hustillverkare som tillverkar hus i storblock, var noggrann med att specifiera vad som ska ingå, för att få en bra jämförelse. Ett exempel på en hustillverkare som är populär är Arvidssons snickeri, men bor man långt ifrån detta kan fraktkostnaden göra att det blir billigare med en annan tillverkare.

3. Upprepa proceduren för lokala entreprenörer (snickare, markentreprenörer etc): begär in offerter, kolla referenser och försök få fast pris på allt. Fundera på hur mycket ni har råd att anlita folk till och vad ni kan göra själva.
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

3. 2006-11-16 11:30
    Svara | #3

Junior medlem Medlem: aug 2006
    80 inlägg

Hej

Jag har fått offert på ett NF Skidstahus med platta på mark 1 plansvilla med 3 sovrum, allrum, vardagsrum,kök, tvättstuga samt två klädkammrar på 135 kvm på strax över 1.4 miljoner. Då är inte tomt och uppackning av tomt medräknat, ej heller bygglov eller anslutningsavgifter. Dock KA. Standarden är då med HTH-kök och klinker i stora badrummet upp till 250 kr kvm men med laminatgolv i alla rum (dock ett högkvallitativt alloc golv) Väljer man ett mindre enplanshus eller ett 1,5 planshus med oinredd övervåning så kan man nog klara 1,5 miljonergränsen om tomten är hyffsat billig.

4. 2006-11-16 18:50
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: feb 2004
    335 inlägg

3 bilder

Hej!
    Själva blev vi förtjusta i detta budgethuset (m platta på mark) men tyvärr funkade det inte på vår tomt. Menar du max 1,5 för bara huset?

http://www.bjorklidenhus.se/harlig.htm

Det andra huset i deras "favorit"serie - Trofast har jag sett priset 1,16 milj på. Inkl grunden, golvvärme samt klinkers. Vad härlig kostar vet jag inte.
    Även om detta huset har en oinredd ovanvåning så betyder det ju inte att man måste inredda den. Det kan ju vara en rymlig vind/sommarutrymme ...
    fiddeli

:-[ oj, ursäkta, missade att det skulle vara tre sovrum.

5. 2006-11-17 23:20
    Svara | #5

Spixs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    441 inlägg

4 bilder

Inger.P. skrev
    Hur f-n kan det vara möjligt!? Nog för att priserna på bostadsrätter och villor har stigit ordentligt under dessa år... men priserna på virke, inventarier och hantverkspriserna har definitivt INTE stigit i samma takt!
    Det handlar nog snarare mestadels om tillgång och efterfrågan än virkespriser.
    Är folk beredda att betala 1,9 miljoner för huset som förut kostade 1,5 miljoner så kommer hustillverkaren självklart att ta ut detta pris. Går efterfrågan upp för snabbt kanske inte tillgången hinner med och då går priserna upp och tvärt om.
    Eller skulle du själv välja att sälja ditt hus för fyrahundratusen mindre än du vet att du kan få ut? Knappast eller hur? ;-)

6. 2006-11-20 14:50
    Svara | #6

Nykomling Medlem: jun 2006
    14 inlägg

Inger P, vart sprack kalkylen med Björklidenhusen? Har mailat till dom men inte lyckats få svar.

7. 2006-11-20 15:12
    Svara | #7

Senior medlem Medlem: okt 2005
    632 inlägg
    Gillad 2 gånger
    13 bilder

Inger, en del i att huspriserna stigit så kraftigt beror säkerligen på flera faktorer. Ett är efterfrågan dvs kan man ta bra betalt så ska man göra det (om man äger ett husföretag). Det är lite av en byggboom idag och man måste gardera sig för att det är svårt att få tag i träarbetare, målare, VVS:are mm. Det är dessutom år 2006 (tro det eller ej) akut brist på en del basala byggvaror, tex lösull, GNU skivor, spånskivor mm.

Jag bygger ett vinkelhus på 130 m2 med vidbyggt garage som kommer att landa på ca 1,3 mille för själva huset och 1,55 mille total produktionskostnad.

Då ingår givetvis en del eget arbete på själva huset (kakel/klinker, golv, takpannor), samt mycket arbete med planering och samordning med hantverkare mm.

Jag skulle säga att du kan få ett hus som du är ute efter med rätt tillverkare runt 1,6 mille total produktionskostnad i totalentreprenad. Då krävs det att du bygger ett enkelt rakt hus, har bra markförhållanden samt lägger mycket tid på planering och anbudsutvärdering och "snålar" på de lyxigare tillvalen.

edit: Detta är givetvis enligt den erfarenhet jag besitter och gäller i mitt område Västernorrland. Lokala variationer finns och det är kanske omöjligt i närheten av där du bor?

8. 2006-11-20 17:11
    Svara | #8

Nykomling Medlem: aug 2006
    17 inlägg

Har du kikat på Fiskarhedenvillan? De är grymt billiga.
    Skickade efter lite papper idag, o de verkar hittills bra. Fick dock ej deras tillvalslista.
    Det kanske är tillvalen de gör pengarna... Men, värt o kolla iallafall

9. 2006-11-20 23:32
    Svara | #9

Nykomling Medlem: sep 2006
    29 inlägg

"Har du kikat på Fiskarhedenvillan? De är grymt billiga."

Har du något prisexempel du kan visa för oss nyfikna? :

/Jim

10. 2006-11-21 12:00

Nykomling Medlem: nov 2006
    2 inlägg

Fiskarhedens hemsida heter 'Fiskarhedenvillan'. De haller till i Borlange, tror jag, och fraktar kostnadsfritt upp till 40 mil!
    De har manga jattefina hus och ganska bra priser!
    Vi har fastnat for Spoven och letar efter nagon som har byggt ett Fiskarheden villan hus for att hora hur de ar att arbeta med.

De har ganska bra kvalitet pa standard installationerna och man valjer forstas sjalv hur mycket man vill ha gjort av dem pa entrepenad!

Letar egentligen husbyggare som fortfarande bygger med tra pa insidan ocksa. Inte speciellt manga som gor det nufor tiden utan gips skivor verkar vara standard mer och mer... synd tycker jag som gillar tra!

11. 2006-11-22 12:28

17 inlägg

Hej!
    Vi har fått lite info från Fiskrhedenvillan. Lommen, som vi funderar på är 135,2+36kvm(garage). Detta för 686.000kr.
    Men, då ingår inte.
    -Montering. Det kan man antingen be Fiskarehedenvillan göra allt eller delvis. Eller fixa eget bygglag som gör det åt en.. Golv o tapeter har jag inte fått svar från dem än.
    -Gjuting av platta...
    Men, totalt sett så verkar de ha bra saker och rejält med isolering...
    Tillvalslistan har jag heller inte fått än, men jag återkommer med lite priser när jag fått den.

12. 2006-11-22 15:48

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 159 inlägg
    Gillad 21 gånger
    98 bilder

Rejält med isolering tor jag inte jag kan hålla med om, Fiskarheden har 145+45 det är nog de tunnaste väggarna som finns till villor, dekorhus och skidstahus har oxå den 'tjock'-leken.

http://www.infra.kth.se/byfa/publika...n/2003/222.pdf

Här kan man hitta många väggtjocklekar som gällde 2003, se sidan 60 och framåt.

13. 2006-11-22 20:50

17 inlägg

Snailman. Där ser man hus mycket man kan om isolering :-[
    Ska läsa igenom arbetet du skickade med...
    Det är en djungel med hus..... Vet fortfarande inte vilket som jag tycker är bäst. Problemet är ju att vi har en budget, som vi inte kan överskrida, och då måste vi ta en billigare leverantör....

14. 2006-11-22 21:05

Snailmans avatar
    Forumgud Medlem: sep 2006
    Västra Götaland
    3 159 inlägg
    Gillad 21 gånger
    98 bilder

Jo, jag är själv lite intresserad av dem, jag gillar att de inte har färdiga block, så om det skulle bli lite regn under montaget kan man ju bara låta bli att stoppa in isoleringen tills det har torkat, är ju inte kul om det är skyfall när firmor som kör med väggelement monterar dessa. Men man blir ju lite beroende av hur bra de lokala snickarna är som man anlitar, om man inte tänker svinga hammaren själv.
    Själv har jag bara kollat på hus i två månader, man kan lära mycket här på forumet och genom att titta på visningshus, har varit på visning av ett Fiskarhedenhus, det såg bra ut.

15. 2006-11-25 11:27

Spixs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: jan 2006
    441 inlägg

4 bilder

Inger.P. skrev
    De flesta som bygger flyttar från och säljer bostadsrätt eller hus. Att dessa f.n. genererar GODA priser har ju inte gått någon obemärkt förbi. Tack vare dessa vinster kan nybyggarna göra en STOR kontantinsats. Tack vare denna kontantinsats får de ändå en rimlig MÅNADSKOSTNAD. Det är ju ändå så de flesta räknar... på månadskostnaden och inte totalkostnaden.
    Jag förstår att hustillverkarna gnuggar händerna
    Det kan dock inte ensamt vara förklaringen, för det skulle då bara vara för ett eller några husföretag att inte höja sina priser så skulle de bli fulltecknade med bibehållen vinst. Det måste finnas något som hindrar detta. Vad jag kan se har i stort sett alla hustillverkare betydligt längre köer än de tidigare haft, vilket betyder att de inte skulle tjäna på ett lägre pris. Dessutom råder det brist på mycket material, vilket gör att priserna gå upp. Det är nu kö för att köpa takpannor, priset på betong och isolering har också gått upp kraftigt etc.

Inger.P. skrev
    Naturligtvis skulle jag inte sälja för 400.000 kr under marknadsvärdet : Men OM någon vore så dum - som de flesta nybyggare nu tydligen är - och är villig att betala 400.000 kr ÖVER marknadsvärdet så hade jag naturligtvis inte tackat nej till det heller! 8-)
    Det är samma sak. Marknadsvärdet är vad folk är beredda att betala. Ingen vill sälja för mindre än vad som erbjuds.

Liknande ämnen

1. Bygga för 2.5 milj?
    av eran i forum Hustillverkare
  2. Totalkostnad för kamin
    av alfalfa i forum Värme allmänt
  3. Totalkostnad att Bygga Älvsbyhus
    av wmhanyk i forum Hustillverkare
  4. Bygga funkisinsp m totalpris ca 3 milj möjligt?
    av anna1 i forum Hustillverkare
  5. Totalkostnad
    av Lkpg73 i forum Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m.