Det är bara att hålla tummarna för att konkursförvaltaren färdigställer husen.

Jo eftersom bolager har ett långt förföflutet och kunnande av konkurser, så borde man veta bättre, när man förra våren varslade personal, att redan då sätta ned foten, om man då hade rent mjöl i påsen.
Inget konstigt med det. Men att forsätta ingå nya avtal, när tiden var oviss, tyder på skojeri. Man kan undra hur länge underleverantörerna egentligen har väntat på betalning, för levererat material och utfört arbete......sedan April 2011 kanske?......Du kanske känner till det mizzk?

theswede78 skrev:
Det är bara att hålla tummarna för att konkursförvaltaren färdigställer husen.
Jo det är nog en önskan, att konkursförvaltaren byter ut pennan mot en hammare.............
Jag tvivlar på att de icke färdigställda husen, kommer att generera några pengar, om/när de blir färdigställda. Det finns dock en kö fram till kk-förvaltarens skrivbord. med mössan i hand, och sist kommer de som vill ha färdigställt sina hus. Att färdigställa pågående byggen, innebär en merkostnad, och för detta arbete, får man hålla tummarna att GAR-BO går in och pröjsar.

saturnus skrev:
Jo det är nog en önskan, att konkursförvaltaren byter ut pennan mot en hammare.............
Jag tvivlar på att de icke färdigställda husen, kommer att generera några pengar, om/när de blir färdigställda. Det finns dock en kö fram till kk-förvaltarens skrivbord. med mössan i hand, och sist kommer de som vill ha färdigställt sina hus. Att färdigställa pågående byggen, innebär en merkostnad, och för detta arbete, får man hålla tummarna att GAR-BO går in och pröjsar.
Men det är ingen ovanlighet att konkursförvaltare färdigställer hus. I vårt fall tror jag att dom skulle gå plus om dom färdigställde vårt hus. Ligger nog lite pengar i att få ut dom husen som står och väntar på leverans i Bromölla.

theswede78 skrev:
Men det är ingen ovanlighet att konkursförvaltare färdigställer hus. I vårt fall tror jag att dom skulle gå plus om dom färdigställde vårt hus. Ligger nog lite pengar i att få ut dom husen som står och väntar på leverans i Bromölla.
Vi håller tummarna! Var bygger du någonstans?

theswede78 skrev:
Dösjebro utanför Kävlinge.

[länk]
aha, då vet jag ju vem du e :)

mizzk skrev:
aha, då vet jag ju vem du e :)
d^_^b :P

theswede78 skrev:
Jo det kan ha hänt någon gång, att kk-förvaltaren ser till att husbygge blir färdigställt, men om det skulle vara så enkelt, kan man undra varför LB väljer kk. Men som det är nu, är det omöjligt veta, hur den utsedde kk-förvaltaren kommer att agera, det är en ganska omfattande konkurs, med många intressenter. KK-Förvaltarens uppdrag, är inte att se till husbyggarnas intressen, då det finns en försäkring som skall ta över, efter en kk. Ni kan vara säkra på att GAR-BO är på plats för att rädda pengar till sina åtaganden. Visst går det bra att skicka skrivelser till kk-förvaltaren, och påminna denne om ert problem och oro för husbygget, Ställ gärna frågor till förvaltaren, om hur denne tänkt lösa problemen för er, problem som uppkommit i och med LBs konkurs. Anser ni att ni inte får respons av förvaltaren, skriv då till tillsynsmyndigheten (Kronofogdemyndigheten) och framför klagomålen dit.

jhenrikj skrev:
Bara för att man varslar behöver det inte betyda att man är på väg mot konkurs. Man anpassar helt enkelt produktionskapaciteten efter efterfrågan. Om man bygger 100 hus och går med 100 miljoner i vinst eller 10 hus med 10 miljoner i vinst spelar ju ingen roll, så länge man går med vinst är ju risken för konkurs minimal.

Sen läste jag att LB-hus VD var allvarligt oroad för framtiden. Det krävs ju en viss volym för att ens gå med vinst eftersom overheadkostnaderna är ganska så höga.
Hur känns det nu jhenrik? Du har ju varit den största gåpåaren när det gällde LB-HUS i en annan tråd, där jag hoppade av, för jag blev rädd för din framfart då, om hur bra allt var med LB-HUS.
Du nonchalerade och hånade de som fått problem med sina Lbhus.

Redigerat:
Usch va tråkigt, känner verkligen med alla er som har halvklara hus, vi drabbas till 2 års besiktningen men det känns som ett mindre problem!

Håll modet uppe, känslan när man flyttar in i sitt egna helt nya hus är magisk!

Jaa, balansräkningen rekonstruktören hade att jobba med....Nästan oudvikligt, det hade behövs ett externt uppköp av bolaget och nya friska miljoner.
Men å andra sidan kommer väl intresset nu när alla åtaganden är borta. Som i saab fallet när alla vältrar på resterna, men det hjälper föga oss som bygger (byggt) med LBhus aktiebolag.

Blir väldigt spännande att se vad som händer nu och den input som krävs från oss själva för att färdigställa.

Fy vad surt för oss alla.
Men jag tror dock att vi i all otur har tur som varken har plattan gjuten, men huset klart på fabriken! Tack och lov inga pengar betalade till LB-hus. Frågan är vad som ska ske inom kort.

Hittade just ett uttalande från LB-hus VD:
– Vi tvingas nu konstatera att vi inte har lyckats hitta en rekonstruktionslösning och därför återstår inget annat än att vi försätter företaget i konkurs, säger Tomas Ringdahl som är vd på LB-hus.

Lyssna på intervjun på P4 som kom nyss: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=4969522

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.