Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Aug 2010
    Län: norbotten

Dryga hustillverkare

Hejsan....

Har ni haft samma problem som vi?
    Vi är i början av att bygga hus och vi tittar runt på olika villor. Vi har mailat flera tillverkare och bett om prisuppgift, men får aldrig svar. Vi har säkert mailat 8 olika fått ett svar och det svaret var på 5 försöket. Alltså vad är det som är problemet?
    Vi lever ju trots allt i 2010. bara att de inte har ungefärligt pris på nätet tycker jag är kasst, men som sagt får aldrig svar på våra mail och irriterar mig som **** på det.....

Har ni haft samma bekymmer någon här?

Mvh: Gomf

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Mar 2009
    Län: Stockholms län

Brukar vara helt annat innan man skrivit på några papper. Dom brukar tappa intresset när kunden är bunden till dem. En annan sak är att det är väldigt svårt att lämna pris uppgifter på hus köp. Själv så köpte jag från Fiskarheden och dom hänvisade bara till sin katalog till en början där ett grund pris stod som är ganska långt ifrån verkligheten när man valt allt man vill ha. Telefon är fortfarande bäst trotts att det är 2010. Mitt tips ring istället.

3.    länk #3

Jo visst jag förstår vad du menar, men som ex fiskarheden har ju ett grundpris ute så de kan ju hänvisa till det, De andra har ingenting. Vi skall köpa huset som byggsats och sen resa och göra platta själv osv. Då kan det inte vara så svårt att lämna ett pris, men man blir totalt ignorerad.
    Det är bara det jag blir galen på inte ens en hänvisning till att ringa.

Personligen tycker inte jag att det är ok.
    Blir snart att man köper av första som svarar bara för att man är förbannad

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jun 2009
    Län: Östergötland

Suck ja... Det var i princip omöjligt att få priser från någon. Trivselhus och en lokal-lösvirkesnisse var de enda som svarade oss trots otaliga mail. Någon (Sävsjöhus) började bolla med oss men drog sig ur tvärt utan förklaring mitt i det hetaste säljarbetet (han slutade bara svara på mail och telefonen).

5.    länk #5
    timmelstads avatar
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholm

Skriver du att ni enbart är ute efter priset på byggsats för huset?

Alternativt är det så att alla inte säljer sina hus enbart som byggsats heller.

6.    länk #6

Hej igen..
    Du det verkar inte spela någon roll vad vi skriver, men oftast skriver vi att vi är ute efter byggsats och pris för standardutförande, men egentligen tycker inte jag att de spelar någon roll. De är ju försäljare och ska väl sälja?

De är ju deras jobb, det är ju de som skall sälja en produkt jag ska ju inte komma med en massa argumnet eller förslag. Jag har ju inte köpt hus tidigare men jag kunde inte tänka mig att de skulle vara så knepiga och dryga. om jag undrar vad de kostar som standard är det väl de som skall ge ett pris och sedan ge förslag på förändringar osv osv.
    Det är säkert 5-6 som inte ens har skickat katalog trots beställning och förfrågan.

Jag blir helt förstummad bara jag tänker på det. Jag finner inte ord alltså tycker det är helt sjukt. Sen att man skall ringa istället, men visst det kan jag köpa, MEN de kan ju svara på mailen och hänvisa till telefon. Skidstahus till exempel tog dem 5 mail för att svara på ett huspris. Det är ju inte okej så är det ju bara.....

Nåja snart bara ta fram hammaren och bygga ett själv.

Ha det!

7.    länk #7
    Marlene Eskilssons avatar
    Administrator Medlem: Jun 2001
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 1039

Jag blir lite nyfiken. Vad skriver du egentligen i dina mail? Det kanske bara ska formuleras om. Kan du inte lägga ut ett sådant mail här så att vi får titta på det?

8.    länk #8
    janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Örebro

Nackdelen med mejl är att det är så enkelt att skicka ut en "massförfrågan", vilket gör att den inte blir lika intressant för säljaren (oavsett produkt). Ringer man i stället vet åtminstonne säljaren att man "får jobba" lite för att få in en offert och då blir man genast lite intressantare.
    Man kan enkelt mejla 20 olika tillverkare även om en del bara får vara med som referenser. Att ringa 20 st blir dock lite jobbigare så då väljer man kanske ut 2-4 st som man verkligen är intresserad av.

Av egen erfarenhet som säljare.

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Kalmar

Jag har fått svar på alla mina mail.

10.    länk #10
    mhg_3s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007

När vi begärde in priser så ringde jag till de leverantörer som vi var intresserade av, eftersom vi inte visste exakt modell etc så är det såklart svårt för dem då att lämna prisuppgifter. Men jag fick från samtliga priser för standardmodeller alternativt kvm priser exklusive markarbeten då det är väldigt olika från tomt till tomt. Flera erbjöd sig att åka ut till tomten och träffas där för att kunna ge en bättre bild.

Så mitt förslag är ring När det gäller beställning av kataloger så går det att göra från de flesta husleverantörers hemsidor men såklart, där finns inga prisuppgifter med.

Blir också nyfiken på vad du skriver i dina mail, jag skickade förfrågan till någon säljare som sedan ringde upp mig med följdfrågor och sedan kunde ge mig ungefärliga prisuppgifter.

11.    länk #11
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

Jag fattar inte heller alla som har problem med att kontakta säljare. Jag har ringt otaliga säljare och det är inga problem alls att få riktpriser innan tillval.

Tror de får hur mycket mail som helst. Är man seriös ringer man anser jag.
    Once you pop, you can't stop

12.    länk #12
    Forumgud Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Jag fattar inte heller alla som har problem med att kontakta säljare. Jag har ringt otaliga säljare och det är inga problem alls att få riktpriser innan tillval.

Tror de får hur mycket mail som helst. Är man seriös ringer man anser jag.
    Måste få kontra lite .

Säkert får de massor av mail, vem får inte det på jobbet? En seriös organisation ser till att i normalfallet svara inom 24 timmar oavsett hur man kontaktar dem, även om det bara är "Hej, och tack för ditt intresse, vi återkommer senast....". I grund och botten tar det ju inte längre tid att svara bara för att man väntar med det. Som sagts tidigare i denna tråden så är det 2010 nu och information och transparens i den kommunikation man har är A och O. Självfallet är produkterna viktiga - men kan man inte kommunicera med dina kunder, eller potentiella kunder, på kudens villkor lär man man försvinna på sikt.

De krav som kommande generationer (80-talister och framåt) ställer är långt från vad 40- och 50-talsgenerationen gör/gjorde. Nu kommer TS problem lösa sig på sikt ändå eftersom nya generationer kommer arbeta även hos husfabrikanterna, men de förändrade kraven som nya generationer ställer går sannolikt fortare än den kulturella förändring som företagen måste genomgå. En viss tröghet alltså.

13.    länk #13
    bumpaberras avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Ålder: 41
    Län: ÖREBRO

Måste få kontra lite .

Säkert får de massor av mail, vem får inte det på jobbet? En seriös organisation ser till att i normalfallet svara inom 24 timmar oavsett hur man kontaktar dem, även om det bara är "Hej, och tack för ditt intresse, vi återkommer senast....". I grund och botten tar det ju inte längre tid att svara bara för att man väntar med det. Som sagts tidigare i denna tråden så är det 2010 nu och information och transparens i den kommunikation man har är A och O. Självfallet är produkterna viktiga - men kan man inte kommunicera med dina kunder, eller potentiella kunder, på kudens villkor lär man man försvinna på sikt.

De krav som kommande generationer (80-talister och framåt) ställer är långt från vad 40- och 50-talsgenerationen gör/gjorde. Nu kommer TS problem lösa sig på sikt ändå eftersom nya generationer kommer arbeta även hos husfabrikanterna, men de förändrade kraven som nya generationer ställer går sannolikt fortare än den kulturella förändring som företagen måste genomgå. En viss tröghet alltså.
    Tror inte som dig. Detta är en produkt som många bara köper en gång i livet. Det innebär att säljarna kan uppföra sig lite hur som helst då du knappast kommer tillbaka ändå. Bara kolla Älsbyhus som säljer flest hus trots all skit de fått.

Nåja jag tappa tråden lite...Hur intresserad är man om man skickar ett mail där pris efterfrågas på en produkt som hus?? "WOW kostar byggsatsen 1,4 mille på den byggsatsen, jag mailar direkt tillbaka och meddelar säljaren att jag slår till".

Vore jag som du skulle jag speca vad de är jag vill ha för att sen åka runt och träffa säljare och försöka få ut det bästa för mina slantar.
    Once you pop, you can't stop

14.    länk #14
    miza1466s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2007

Jag föredrar mail framför telefon, i de flesta situationer, även då jag är väldigt intresserad av en speciellt produkt eller tjänst. Av den enkla anledningen att jag då kan gå tillbaka och se vad som sades, det kan jag inte med ett telefonsamtal. Jag försöker alltid styra in allt som har med huset att göra på mail just för att kunna ha som referens när det gått ett litet tag och man absolut inte minns längre.
    I mitt jobb har jag ofta behov att ta fram enkla konversationsmail från olika projekt flera år senare för att få fram information som det dyker upp ett behov av. Varenda mail med koppling till projekt är sparat sedan jag började på mitt nuvarande jobb 2001, och jag behöver dem.

"intresserade ringer" är bara ett uttryck av förutfattade meningar. Varför skulle jag, som sköter nästan ALL min kommunikation digitalt, helt plsötsligt börja ringa? Jag struntar i annonser på blocket där de enbart vill att man ringer, sålänge det inte enbart finns en av det jag behöver. Och tappar säljare på blocket köpare så lätt, hur är det då för företagen? Tror som Mexitegel att företagen, speciellt de i branscher som är väldigt analoga, har ett enormt jobb att göra för att inte tappa en enorm kundgrupp de närmsta åren (80-talisterna har börjat bygga hus nu, snart 90-talisterna). Men många tänker bara "hajp" om sociala medier osv. Men detta forum är vad om inte ett socialt medie, och en negativ tråd kan få stora konsekvenser och ett inlägg bli till sanning om ej emotsagt. Sök på "bygga hus" på google, gissa vart du hamnar om du vill veta vad folk tycker.

Hm, blev lite långt och kanske aggresivt vilket inte var meningen, men har upplevt samma sak som TS och har blivit frusterad många gånger.

15.    länk #15
    janwides avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2009
    Län: Örebro

Jag tror att ni som påstår att företagen måste ändra sina säljstrukturer och tex hantera förfrågningar via tex mail bättre har rätt. Men vi är inte där ännu och vill man ha in priser och få igång en diskussion om en eventuell husaffär har man större möjligheter att få till det bra om man lyfter på telefon luren (och slår numret på nummerskivan... he he).

Sedan är jag också övertygad om att priserna kommer att pressas även på hus av den nya tekniken.
    Marknaden blir mer transparent genom att informationen blir så lättillgänglig och genom att man lätt kan fråga många leverantörer genom ett knapptryck.
    Se jämförelsen med tex hemelektronik. Förr var det en produkt man köpte av sin radiohandlare som kunde ge service och upplysa om bra val osv. Nu surfar många runt och beställer stereo och annan hemelektronik utan att lyfta på rumpan. OK, en husaffär är betydligt större och mer komplicerad men hustillverkarna lär även dom behöva marknadsanpassa sig om de ska hänga med.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42