Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2010
    Län: Västra Götaland

Erfarenhet av Bollebygdshus de senaste 2-3 åren?

Hej
    Har läst mycket dåligt om Bollebygdshus på forumet men det mesta är från 2006-2007 och tidigare.

Någon som kan dela lite erfarenheter om hur de sköter sig numera? Både positiva och negativa. Både om byggprocessen, felixibilitet, prissättning etc.

Såg i en artikel i GP nyligen att där VDn pratar ändrat arbetssätt för ca 3 år sedan. Bl.a. involvera kunden mer under bygget och mer samarbete med en och samma entrepenör, se artikeln på denna sida:
    http://www.bollebygdshus.se/default....lid=10&show=15

2.    länk #2
    Län: V:A Götaland

Hej

Vi har enbart goda erfarenheter av Bollebygdshus!

Vi är i fasen att vi precis fått bygglov och än har huset inte tillverkats. Kommer göras under våren och resas innan semester. Förmodligen inflyttning innan jul.

Vi är väldigt noggranna och vi måste härmed meddela att dom skött allt mycket proffsigt. Bra/duktig säljare. VD´n har vi även träffat när vi varit på Bollebygdshus och även här fått bra intryck. Han ringde tom till oss när vi skrivit på avtalet med säljaren och tackade för orden och sa att dom skall göra allt för att det skall bli som bra som möjligt för oss. Snyggt!!

Snabb respons och inget krångel är väl summeringen så här långt som vi har kommit. Vi frontade dom även med allt som har skrivits på detta forum och fick berättelsen om alla dom förändringar och förbättringar dom gjort senaste åren för att komma tillrätta med dom problem dom hade. Och det verkar dom gjort.

Vi har varit på visningar i deras byggda hus, pratat med personer som nyligen byggt med B-hus och summeringen var entydig: Mycket bra!
    Vi kommer ha mycket med dom att göra under 2010 och då även deras entreprenör som gör allt och bägge dessa har visat sig fungera bra ihop. Vi har träffat byggledare och även här kändes det tryggt efter det mötet.
    Hoppas detta hjälper er i era fortsatta tankar och diskussioner.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Jun 2005

Vi byggde med B-hus. Husleverans och stomresning 2004. Därefter färdigställde vi själva, allt var klart juni 2007.
    Vi hade inte några problem under bygget med det som B-hus ansvarade för. Vi hade bara problem med en rörläggare, men den kontakten fick vi inte via B-hus, utan från vår KA, märkligt nog.
    Vi valde mellan Karlssonhus och B-hus, och eftersom det skiljde mer än 1 miljon, utan att ngt skulle bli annorlunda, var valet lätt.
    Jag kan varmt rekommendera B-hus utifrån våra egna erfarenheter.
    /Peter

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Västra Götalands Län

Långetjärnshöjd

Hej!
    Jag står i startgroparna för att bygga ett hus från Bollebygdshus.
    Väntar bara på bygglovshandlingarna, sen kör vi igång.
    Har bara gott att säga om kontakterna från Bollebygdshus som har varit mycket
    hjälpsamma och tillmötesgående trots mycket "dumma" frågor.
    Mycket trevligt med deras husbyggarkvällar där jag fått mycket nyttiga tips.
    Byggstart för mig i maj, återkommer med fler inlägg under byggprocessen.

5.    länk #5

Bollebygdshus

Hej igen, lovade att skriva lite mer när huset kommit på plats och tänkte göra det nu.

Det är helt fantastiskt att kliva in i huset som vi sett på ritningsbordet. B-hus har lyckats med att få till det och har under resans gång agerat mycket professionellt. Har det varit något som vi påpekat eller haft önskemål om har B-hus varit snabba på att åtgärda samt återkoppla. Proffsigt! Både säljaren och VD´n har vi pratat med och det märks att dom sista åren arbetat upp bra rutiner. Huset upplevs gediget och är välbyggt. Ingen stress utan var sak har sin tid och allt görs i korrekt ordning vilket bidrar till att allt flyter på som det skall.

Deras samarbetspartners som handhar entreprenaden, bl.a. BIMAB, är ett kanonbra gäng med duktiga hantverkare samt att byggledaren har full koll på vår livs investering. Markentreprenören Anderssons maskin, är helt grym. Huset står på solid grund och markarbeten som görs och har gjorts är vi mycket nöjda med. Bägge dessa samarbetspartners arbetar bra ihop och det gagnar för ett bra bygge. Vi känner trygga med att dom bygger vårt drömhus.

Summering så här långt in i bygget är att vi kan varmt rekommendera totalentreprenad från B-hus.

Ha en skön sommar!

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Västra Götalands Län

Långetjärnshöjd

Hej igen!
    Nu har jag kommit igång med mitt bygge. Markarbeten med sprängning och grundarbeten är nu klara, grunden göts häromdan. Allt har gått enligt plan. Martin Anderssons Maskingräv och hans duktiga maskinist Niklas har gjort ett kanonjobb med marken. Ken sprängare har skjutit bort en del berg och nu har Lorenzson & Co isolerat och lagt i värmegolvet och allt rörarbete i grunden.
    Uppstartsmöte på Bollebygdshus kontor genomfördes förra veckan, det var min första kontakt med BimAb:s representant Kristoffer som verkar kanon. Fick även träffa konstruktören Stefan och Lovisa samt säljaren Daniel. Allt har gått jättebra, även om det tagit lite längre tid än jag trott från början. Nu är det semestertider och en låååång vänta på att mitt hus skall stomresas vecka 33. Då har jag tid på mig att planera i trädgården...
    Jag kan varmt rekommendera en totalentreprenad från Bollebygdshus.
    Åter kommer efter semestern, i mitten av Augusti då mitt hus kommer på plats..

7.    länk #7
    EoJ
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2006

Vill inte förstöra stämningen men ta gärna positiva inlägg från användare med en eller ett par poster med en viss nypa salt. Har förekommit tidigare med suspekta poster och i denna post finns det rent av två sådana användare med sina första poster (Mölnlyckebo och Jo_Ek)
    Jag hoppas verkligen att de tagit sig i kragen, sedan 2008 går de ju i alla fall med någon vinst enligt allabolag.se

8.    länk #8
    EoJ

Märkligt va, diskussionen upphörde...

9.    länk #9

Hej

Nja, upphört vet jag inte, dock är jag ingen flitig "bloggare" ;-)

EoJ skriver att det skall tas med en nypa salt. Varför?

I alla fall....Arbeten går enl plan och flödet som är uppsatt fungerar fint.

Är det något som vi undrar, kommer snabba svar och/eller åtgärder på dessa.

Huvudsaken är att alla tar sitt ansvar och det har verkligen alla inblandade gjort, Bollebygdshus, BIMAB samt Anderssons Maskingrävning.

Som skrivet tidigare, vi känner oss trygga.

10.    länk #10
    EoJ

Det har ju hänt att representanter från parter i målet har registrerat sig och skrivit positiva inlägg, kommentarer osv. Jag menade att det verkade misstänkt att några så tidigare utskällda som Bollebygdshus får positiva kommentarer från två förstapostare.

11.    länk #11

Hej

Jag ser det som positivt att, precis som du beskriver, ett företag som fått skarp kritik tidigare verkligen ryckt upp sig och styrt upp entreprenaden på ett proffsigt sätt. Vi "frontade" Bhus med detta i innnan avtal skrevs och fick raka och ärliga svar på varför det har varit så samt vad är det som man gjort för att bygga bort tidigare problem.

Vi måste säga att dom verkligen lyckats och det är därför som vi "förstapostare" vill lyfta fram detta så att det inte blir att potentiella kunder bara går på flera år gamla inlägg i bl.a. dessa forum.

Att ett bolag som Bhus lyckats med det tuffa arbetet, att vända skutan, kan vi intyga.

12.    länk #12
    Junior medlem Medlem: Nov 2006

Bollebygds-Hus AB Org.nummer: 556070-7506

Hej,

Som jag förstår det så håller ni på och bygger och har då kanske den klurigaste biten kvar av byggprocessen, nämligen förseningar och hantering av avvikelser från beställningen.

Vad menar du med att de "ryckt upp sig" och hur tänker du när du skriver att de lyckats med det tuffa arbetet att vända skutan?

Frågar sig
    /MF

13.    länk #13

Hej.

Nu är huset klart och vi flyttar in om några veckor. Alla inblandade ligger lite före tidschemat och alla kontroller är strax klara. Det ser bra ut, inga avvikelser o.d.

Jo, det jag menade var att Bhus tagit tidigare kritik från någon stans mellan åren 2005-2007 i dessa forum på största allvar och bl.a. har domsedan ett tag tillbaka ett bra och strukturerat gäng omkring sig i form av markarbetare, el, vvs och BIMAB m.fl., som borgar för ett bra bygge.

Mvh

14.    länk #14
    Junior medlem Medlem: Nov 2006

Bollebygds-Hus AB Org.nummer: 556070-7506

Hej,

Grattis till ert nya hus i Mölnlycke, hoppas att ni kommer att trivas med det. Vi trvs med vårt hus trots allt strul, och extra utgifter, vi fick tack vare att ledningen för Bollebygdshus AB inte ville leverera det vi avtalat.

Vi hade köpt en totalentreprenad så i vårt fall låg ansvaret helt på Bollebygdshus som då, såväl som nu, hade företag som man samarbetade med.

När det väl gick snett och försening uppstod var det ju upp till Bollebygdshus att ta beslut om hur man skulle agera, och i vårt blev det alltså en rättsprocess. Ett öde vi delade med ytterligare tre av deras kunder, och detta enbart under 2007. Denna process varade till december 2008.

I allt väsentligt kvarstår alltså Bollebygdshus strategi, nämligen att inte ha några egna anställda som utför byggnationen utan att anlita folk i den takt som behoven uppstår.

Det som däremot är helt oförändrat är att ledningen för familjeföretaget fortfarande består av de personer som den gjorde då beslut togs om att hällre starta en rättsprocess än att göra rätt för sig. Alltså, har du otur och något går snett med byggnationen så finns fortfarande möjligheten att de tillgriper juridiska medel istället för att färdigställa, det har ju gått tidigare så vad hindrar att de gör så igen ??

Vår erfarenhet av Bollebygdshus AB, efter 2007, är att man bör undvika dessa samt att rättsprocesser är mycket dyra.

Vänligen
    /MF
    Senast redigerad av mfransso 2010-10-08 14:56

15.    länk #15
    Län: Västra Götaland

I allt väsentligt kvarstår alltså Bollebygdshus strategi, nämligen att inte ha några egna anställda som utför byggnationen utan att anlita folk i den takt som behoven uppstår.

Vänligen
    /MF
    Mig veterligen, som har varit i kontakt med massa husleverantörer så finns det ingen (kanske nån givetvis) som har egna anställda snickare. Så om jag förstår din formulering rätt så vet du kanske hur många och vilka som har anställda snickare!?

Bara nyfiken av mig

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen