Nybyggetankar skrev:
De är vidriga de jäkla husleverantörerna!

Jag såg en som hade lagt upp en prislista från 2003med jättemånga priser....det var nästan så man hade råd att köpa och bygga 2 hus jämfört med idag....fanns NF från 1,2 milj och upp mot 2 milj då man ville lyxa till det rejält

Sjukt!
Lb-hus gjorde 2006 en vinst på drygt 25 miljoner på en omsättning om 714 miljoner. 2008 hade vinsten fallit till 9,7 miljoner trots att de sålde för över en miljard. En vinstmarginal under en procent känns inte direkt hållbart på lång sikt. Med så stora risker som byggen drar med sig är en sådan marginal som att be om att hamna i trubbel när något negativt sker.

2009 års bokslut finns inte än, men en förlust skulle inte överraska.

Nog sjutton behöver de höja priserna för att återvända till en rimlig lönsamhet. Om det är vidrigt att försöka skapa förusättningar för att överleva på lång sikt, ja, visst, då är Lb-hus vidriga.

jag skulle säga att husföretagen haft en bekväm resa under 2000 talet och har blivit tunga i röven. Blir lätt så när man ständigt höjer priserna och glömmer titta på att effektivisera, de företag som gjort tvärt om är de som har en hällsosam tillväxt och tar marknadsandelar.

eran skrev:
Nej, knappast isolerat till LB, vi hade en dialog med Myresjöhus tidigt. Där jagade säljaren på för att få en påskrift, med argumentationen att nu skulle priserna justeras upp, det var en höjning med knappt 5%. "Standardhöjning" var motiveringen, men exakt vari denna innebar hade han dock inget svar på.
Jag tror inte att han menade att standarden skulle höjas, utan att det var standard att höja priserna med 5% lite då och då... ;=)

pappskallen skrev:
Allvarligt, tycker ni företaget gör fel om dom om dom höjer priserna då dom tror sig kunna få mer betalt för huset??
Hade ni tänkt likadant om ni hade haft en produkt att sälja som ni kunnat tjäna mer pengar på??

Utbud och efterfrågan någon?
Låter klokt, vore precis samma som att vid en försäljning säga till mäklaren att jag struntar i de där extra hundratusen som marknaden är villiga att betala eftersom mina kostnader snarare minskat än ökat på huset...

Ingen blir ju glad över att betala mer gentemot en tillverkare men så länge marknaden betalar i enlighet med vad de vill ha så får de sålt sina hus, är de för dyra så köper folk inte och antingen sänker de sina priser (och kanske sina marginaler) eller så kursar de på sikt... Som sagt inget kul om man står i köpläge, men ganska naturlig utveckling på marknaden.

"Låter klokt, vore precis samma som att vid en försäljning säga till mäklaren att jag struntar i de där extra hundratusen som marknaden är villiga att betala eftersom mina kostnader snarare minskat än ökat på huset..."

Håller inte riktigt med här. Om du som exempel tjänar 100.000 på ett hus och säljer 1 hus eller om du sänker ditt pris så du tjänar 50.000 per hus men säljer 3 hus, vilket är bäst ekonomi för företaget?
Ännu bättre sedan om du kan effektivisera din produktion och sänka inköpspriser pga ökad inköpsvolym (3 hus istället för 1) och då fortfarande tjäna 100.000 men med ett sänkt pris till kund.

mype skrev:
Håller inte riktigt med här. Om du som exempel tjänar 100.000 på ett hus och säljer 1 hus eller om du sänker ditt pris så du tjänar 50.000 per hus men säljer 3 hus, vilket är bäst ekonomi för företaget?
Ännu bättre sedan om du kan effektivisera din produktion och sänka inköpspriser pga ökad inköpsvolym (3 hus istället för 1) och då fortfarande tjäna 100.000 men med ett sänkt pris till kund.
Sant i de fall som du inte kan sälja samma volym till det högre priset och dessutom ha en hög volym så man håller nere produktionskostnaderna. Men så länge en tillverkare får sålt den volym de önskar så har jag full förståelse för att de vill tjäna en extra hacka. Som jag skrev vill man inte betala då man vet att någon har stora marginaler, men lik förbaskat förstår jag det.

Som någon tidigare belyste så var inte siffrorna för företaget överdrivet bra om man ser till vinsten så det kanske är klokt att höja marginalerna lite för att kunna finnas kvar på lång sikt som ett stabilt altenativ. I dessa fall kan det till och med vara bra att inte får för stora volymer i orderböckerna så man tvingas in i investeringar som inte faller sig naturligt. Sen är det som vanligt att ett företags resultaträkningar får man ta med en nypa salt då det går att påverka i stor grad vilket resultat man vill ha ett visst år, dock kommer verkligheten ikapp förr eller senare.

jag tror vi har kommit ifrån kärnfrågan,den var ju att lb hus har höjt rätt så mycket i förhållande till e,v prisökningar för mtrl och byggare.

Är det någon som har Lb hus prislista? isåfall får ni gärna meddela över den...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.