Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #31
    Junior medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Stockholm

Ja, jag tycker också att man ska ställa krav. Det känns ju som ett skämt att drömköket i ett hus man lägger flera miljoner på ska ta 1,5 timme att planera och "sen kan man höras på mail". Men hur har ni resonerat med att räkna bort köket? enligt vår säljare drar de av ca 40000 kr bara om man ta bort köket och det är ju INGENTING. Och sen 33000 kr för vitvarorna i hela huset och det är ju också jättelite. Det är för att de har så bra avtal med sina leverantörer och har låga priser säger han. Men tillvalspriserna är minsann inte låga..

Hej

Vi är på gång med våra ritningar också. Men vi är av naturen väldigt kräsna och måna om alla detaljer, därför har bara planlösningsritningarna nu tagit 3 hela veckor. Arkitekten har knorrat, men vi har varit jätte tydliga mot Myresjö, det får ta den tid det tar för att vi skall känna att vi hittat rätt med alla lösningar, och funkar inte det så blir det ingen beställning.

Bara tanken på att tvingas in i ett 1.5h möte med HTH känns helt ointressant för oss. Vi kommer att kräva mycket arbete av vår köksleverantör innan vi är färdiga för en slutbeställning. Sannolikt veckor snarare än timmar. Vi är helt inne på att helt plocka bort HTH ur entreprenaden. Vi vill ha en motpart som är genuint intresserad av att skapa det kök vi vill ha, oavsett vilken tid det tar. Saknar verkligen att inte Myresjö slutit avtal med minst en leverantör till inom kök. HTH har inte den stil som vi letar efter, vi vill ha sekelskiftes karaktär på köket, inget modernt kök.
    Favoriterna heter förståss Lidhults och Kvänum, men det kostar ju lite mer, tyvärr.

JaGus

2.    länk #32
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2009
    Län: valencia

värde kök

Betänk också att "värdet" på ert kök är ung 50 000:- från myresjö. Det är alltså vad myresjö erbjuder som standard,ett skämt. Man kan möjligtvis få ett IKEA-kök för den pengen.

3.    länk #33
    JaGuss avatar
    Junior medlem Medlem: Jul 2004

Ja vad har man för allternativ?

Vi ser inte att det kommer att vara möjligt att bli nöjd med det upplägg som Myresjö erbjuder. Man får väll snällt ta sina 40+33 kkr och göra en egen upphandling hos diverse andra köksleverantörer. Ett Myresjö/HTH standardkök känns ju ungefär som att komma in i en äldre hyresrätt. Enormt trist och stillöst.

Jag räknar med att vårt kök kommer kosta minst 200 kkr för själva köket och ca 100 kkr till för vitvarorna. Jag säger inte att det är billigt bara att det är ett av de få områden i vårt bygge där vi vill prioritera att få det som vi vill, åtminstone nästan!

Slänger ut all Siemens utrustning och kör Smeg rakt igenom. spis, fläkt, kyl, frys, micro och disk, det är 100 kkr.

Vi har ett relativt stort u-kök med ö, och det är tveksamt om det går att klara på 200 kkr, inkl bänkskivor, ho, blandare, kakel mm. tveksamt!

//JaGus

4.    länk #34
    Lundgrenss avatar
    Junior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Dalarna

1,5 timme..säljtaktik som säljer kanske

5.    länk #35

jaGus vet inte om du har helt rätt med siemens kontra smeg. Enl de underrättelser jag har fått är nu siemens state of the art i den prisklassen. Smeg ligger mycket längre ned på skalan och de spelar i samma division.
    Snäppet bättre är nog gaggenau som iofs är ägda av siemens.
    I vårt förra hus hade vi bara gaggenau och när vi sålde efter 13 år var alla produkter som nya.
    Vad gäller micro tycker jag absolut att du skall kika på en combiugn, fullständigt onödigt med en separat micro.
    Vi har valt bort myresjö siemens för att i stället välja deras 45 cm consept, verkar klart bra

6.    länk #36
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2009

Vad menar du med 45cm koncept?

Jag har kollat runt en massa på vitvaror. Tycker det är svårt att få till en lösning med matchande design och samtidigt få de bästa prylarna. Vi vill tex. ha en grillmodul bredvid hällen. Siemens är snyggast med touchkontroll, medan Mieles har högre effekt och två zoner. Siemens häll (som matchar grillen) finns med stek- och koksensorer, men saknar variabla storlekar på zonerna. Mieles häll har variabla zoner, men inga sensorer. Husqvarnas häll har variabla zoner och hög effekt, men matchas bäst utseendemässigt med deras grillhäll som har oroväckande låg effekt.

Mieles ugn med ånga är snygg och har alla tänkbara finesser, men eftersom det inte finns ångugn med mikro måste man ju ha en mikro också. Där är Whirlpool ledande, men det matchar ju inte utseendemässigt. Det vore maxat med två Miele ugnar, den ena med ångfunktion och den andra med mikro, men det kostar...och Whirlpool är troligtvis bättre som mikro och den har crisp mm. Äkta ångugn med varmluft vore också ballt, fast man kanske skulle använda det, jag vet inte.

Halvt OT men det är ju vitvaror till vårt Myresjöhus...

7.    länk #37

Siemens har ett antal ugnar samt kaffemaskin som är 45 cm höga,där finns allt du vill ha. Vi var inne på en ångugn+combiugn men förkastade ångugnen efter ett snack med en kompis som är i restaurangbranchen,ni kommer aldrig att använda den sa han.Det blir billigare att ångkoka grönsakerna på spisen.
    Har du kikat på De Dietrich,de har många fräcka saker bland annat en häll som det inte finns några kokzoner över huvud taget. Hällen känner av hur stort kärlet är.

8.    länk #38
    JaGuss avatar
    Junior medlem Medlem: Jul 2004

jaGus vet inte om du har helt rätt med siemens kontra smeg. Enl de underrättelser jag har fått är nu siemens state of the art i den prisklassen. Smeg ligger mycket längre ned på skalan och de spelar i samma division.
    Snäppet bättre är nog gaggenau som iofs är ägda av siemens.
    I vårt förra hus hade vi bara gaggenau och när vi sålde efter 13 år var alla produkter som nya.
    Vad gäller micro tycker jag absolut att du skall kika på en combiugn, fullständigt onödigt med en separat micro.
    Vi har valt bort myresjö siemens för att i stället välja deras 45 cm consept, verkar klart bra
    Hej,
    Jag betvivlar inte att Siemens är bra grejer. Anledningen till att vi vill ha Smeg är bara design, vi vill ha en riktig klassisk/retro spis i 90 cm för att smälta in på ett bra sätt i ett kök med "gammaldax" känsla. Ilve hade också funkat men är för dyrt.
    Gillar också Smegs retro kyl och frys i gräddvit eller svart, snyggt.

När man ändå inte är någon kock så spelar "state of the art" inte så stor roll. Utseende och stil spelar däremot roll. Stor roll!

//JaGus

9.    länk #39
    TorOdds avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2006
    Län: Jämtland

Hej!
    Finns det någon av er Myresjöhusbyggare som kan förklara hur Effektväggen är uppbyggd? Har sökt info om den men inte hittat något, så jag vore glad för lite insider info ;-)

10.    länk #40

Siemens har ett antal ugnar samt kaffemaskin som är 45 cm höga,där finns allt du vill ha.
    Jajaaa, just det, på höjden ja. Fast då får man inte in en kalkon så det är inget för mig.

Vi var inne på en ångugn+combiugn men förkastade ångugnen efter ett snack med en kompis som är i restaurangbranchen,ni kommer aldrig att använda den sa han.Det blir billigare att ångkoka grönsakerna på spisen.
    Har du kikat på De Dietrich,de har många fräcka saker bland annat en häll som det inte finns några kokzoner över huvud taget. Hällen känner av hur stort kärlet är.
    Jo jag upptäckte De Dietrich här om dagen men som jag förstår det så är det ändå 2 "vanliga" zoner i en sån där continuum-zon? Alltså man kan inte ha 3 kastruller på en sån zon, eller det kanske man kan fast det blir samma effekt som en av dem?

11.    länk #41

Hej Steppen7

Hur ofta äter du kalkon

12.    länk #42

Steppen7
    Kom på en sak till. Vi hade en grill (gaggenau) +häll+gas det var optimalt. Väljer du grill med lavasten skall du absolut ha pyrolysrengöring i ugnen,snabbt och enkelt att rengöra stenarna.
    Vi har valt pyrolys i vår siemensugn,helt oöverträffat !!

13.    länk #43

Torodd - Jag minns inte hur effektväggen ser ut exakt men tror det var som det flesta verkar köra nu, med ett tjock isolerlager samt ett tunnare. Kolla på den här väggen:
    http://faluhus.se/miljovanliga-hus/vaggen__117
    Myresjö har inte spånskivan och jag tror inte dom kör isolering närmast gipset men annars är det nog rätt likt. Myresjöväggen har U=0.16 och faluhus U=0.13.

Nja inte blir det kalkon ofta, men vi har en tradition att äta det typ 2ggr/år i alla fall. Även om det inte är ofta vill vi inte bygga bort möjligheten.

Rengöra lavastenarna med pyrolys, det var ju en klockren idé! Vi har pyrolys idag och vill ha det på nästa ugn också... Grill+häll+gas har jag funderat på men hade inte tillräckligt bra argument för gas. Jag tänker att på en gashäll kan man flambera utan att använda tändstickor och att det går att woka bättre, men vi wokar extremt sällan och att använda tändsticka är ju inte så jobbigt så vi vill ha en bred induktionshäll med 5 zoner samt grill. Var du nöjd med gaggenau-grillen? Minns du effekten? Vi hade en 2kw elgrill modell "vanlig utomhusgrill" för några år sedan men det var så jäkla dåligt drag i den så det blev ju alltid well-done om man samtidigt ville ha bra färg. Fast lavastenarna kanske buffrar upp värme så det blir bättre?

14.    länk #44

Råkade ut för ett litet missöde,markentrepenaden kostade 160 000:- mer än beräknat. För mycket matjord enl entrepenören,40 till 60 cm och det gick åt 700 ton extra med makadam. Myresjö lämnar 140 ton för hus och 20 ton för garage.

15.    länk #45
    Junior medlem Medlem: Aug 2009

Usch vad trist, Herc! 160000 kr var ju ingen liten summa, hur kunde det bli så mycket?

Vi var förbi Puustelli i helgen och det var ju verkligen nåt annat än HTH. Vad gäller pris och kvalitet har jag ingen koll direkt på om det är bättre/sämre men bemötandet var nåt helt annat än HTH och en del andra vi kollat på. Äntligen en köksleverantör som är lite engagerad och har idéer!
    Vi kommer nog välja bort HTH. Nån annan som har erfarenheter från Puustelli?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 19:30
Marlene Eskilsson
idag 13:17
johan_mlg
igår 21:29
Heidi Mikalsen