Det du skriver ovan förändrar inte det faktum att schakt och fyllnadsmaterial om 1.5 ton/m^2 för plattan ingår i LB-hus åtagande. Den säger ju bara att LB-hus inte står för fyllnad eller borttagande av massor för att anpassa tomtens höjd.
Ingen konstig formulering tycker jag med tanke på att varje tomt är unik. Vi vart t.ex erbjudna en tomt av kommunen där hela ytan om 1200 kvm var tvungen att höjas med 1 meter för att komma upp i gatunivå. Ett ganska omfattande jobb att ordna till detta, och jag ser det som ganska självklart att inte detta ingår som "standard".
Edit: 2a på pucken...
det jag ville göra klart är att du inte ska stirra dig blind på att lb skickar med lite fyllnads massor.
utan att dessa massor förutsätter en klar och uppfylld tomt inkl schakt.
att säga detta ingår för att det är en totalentrepenad är rena nojjan.
så kort och gott du får med fyll för c,a 30 cm från lb hus i leveransen,och räcker inte långt.
men det är däremot säljarens skyldighet att ta upp resterande kostnad i kalkylen,vilket gäller oavsett husföretag.
En mycket intresserad 2 tonårings far med största intresse av nybyggda hus.
är inne på vårat 2,a nybyggda hus.
det jag ville göra klart är att du inte ska stirra dig blind på att lb skickar med lite fyllnads massor.
utan att dessa massor förutsätter en klar och uppfylld tomt inkl schakt.
att säga detta ingår för att det är en totalentrepenad är rena nojjan.
så kort och gott du får med fyll för c,a 30 cm från lb hus i leveransen,och räcker inte långt.
men det är däremot säljarens skyldighet att ta upp resterande kostnad i kalkylen,vilket gäller oavsett husföretag.
Det har väl inget med totalentrepenaden att göra. LB-hus fixar tomten åt dig oavsett hur den ser ut, men du får betala för extrakostnaderna. Det är fortfarande
totalentrepenad även om det kostar extra, vilket som du själv påpekar mycket riktigt skall finnas och finns med i kalkylen. Det var därför jag skrev att jag förutsatte att din säljare och en byggledare hade varit och tittat på tomten, det är enda möjligheten att få ett rättvisande siffra i kalkylen...
30cm under plattan är dessutom ganska långt ner i marken, du har ju 30cm isolering och 10cm betong så du är alltså totalt 70cm ner under markytan om du ska ha mer fyllnad än vad som ingår....
Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: uppsala
Vi har som jag tidigare skrivit kontrakt med LB-hus, och aldrig någon gång under processen fått förespeglat att LB skulle "bjuda" på någon anpassning av tomten. De har istället varit behjälpliga med att svara på frågor och första gången vi såg säljaren "på riktigt" var detta tillsammans med en anläggare på vår presumtiva tomt. Man har tagit höjd för ev. tillkommande kostnader för grunden i produktionskostnadskalkylen, den absolut första vi fick skickad till oss.
Vi diskuterade såklart hus med fler lev. innan vi bestämde oss för LB, vissa var väldigt öppna med kostnader och specade gärna vad som ingick och kikade gärna på tomten, medans andra sa helt enkelt: "det löser vi sen, aldrig några problem...".
Visst, förstår vad du menar, kostnader kan och kommer att tillkomma.
Men, den som ska till och bygga hus och tror att man skall få tomten fixad enligt Botaniska trädgården för vad som är grundentreprenad, så kommer man nog att känna sig lurad oavsett...
Det har väl inget med totalentrepenaden att göra. LB-hus fixar tomten åt dig oavsett hur den ser ut, men du får betala för extrakostnaderna. Det är fortfarande
totalentrepenad även om det kostar extra, vilket som du själv påpekar mycket riktigt skall finnas och finns med i kalkylen. Det var därför jag skrev att jag förutsatte att din säljare och en byggledare hade varit och tittat på tomten, det är enda möjligheten att få ett rättvisande siffra i kalkylen...
30cm under plattan är dessutom ganska långt ner i marken, du har ju 30cm isolering och 10cm betong så du är alltså totalt 70cm ner under markytan om du ska ha mer fyllnad än vad som ingår....
hmm plattan skall väl vara c,a 50-60 cm ovan mark så sådana mängder är det inte.
En mycket intresserad 2 tonårings far med största intresse av nybyggda hus.
är inne på vårat 2,a nybyggda hus.
hmm plattan skall väl vara c,a 50-60 cm ovan mark så sådana mängder är det inte.
Var precis ute och kollade på våran platta under personalmatsalen vi byggde förra året...den är ca 5 cm ovanför marknivå (golvvärme och 30cm isolering), och det tror jag är en ganska vanlig siffra. Nu jobbar ju jag bara på Sveriges största betong-prefab företag så vi vet ju ganska lite om hur man bygger hus, så vi har säkert gjort fel när vi inte la plattan en halv meter upp i luften...
Och varför står det i leveransbeskrivningen att LB-hus schaktar bort ca 50cm matjord om plattan ändå skall ligga en meter högre? Nej, 50-60 mm kan jag gå med på.
Möjligen menar du 50-60cm ovanför gatunivå, men det är en helt annan sak, marknivår runt huset skall oxå ligga på den nivån....